Home

Nieuwe fiets: Compact, Triple of 'klassiek' crankstel

Een van de moeilijke beslissingen die je moet nemen bij het kopen/samenstellen van een nieuwe fiets is het type crank. Ga je voor de klassieke 'dubbel', de triple of voor het relatief nieuwe compact. Hou er dan ook rekening mee dat niet elke leverancier (Campagnolo, Shimano en SRAM) elke optie levert.

UCI richtlijnen voor een racefiets

Niet elke racefiets is geschikt/goedgekeurd om deel te nemen aan een wielerwedstrijd. De UCI heeft een aantal richtlijnen opgesteld waaraan elke racefiets moet voldoen, alvorens deze wordt toegelaten tot een door de UCI georganiseerde wielerwedstrijd. Veel andere niet-UCI-gereguleerde wielerwedstrijden conformeren zich aan deze richtlijnen.

Frame: Staal, Aluminium, Carbon of Magnesium, Titanium

Van oudsher is staal het meest gebruikte materiaal om het frame van een fiets mee te maken. Staal staat immers voor sterk, stevig en degelijk. Daarnaast is de industrie al jaren in staat om staal goed te bewerken en verwerken. Toch duiken de afgelopen 20 jaar andere materialen op om frames mee te maken. Dit kan bijvoorbeeld zijn aluminium, titanium, carbon. Dit artikel bekijkt per materiaal de eigenschappen en voor- en nadelen.

Shimano Dura Ace DI2 electronisch schakelen

Alweer een tijdje op de markt, maar toch nog relatief onbekend bij velen is de electronische groep van Shimano. De Shimano DI2, welke sinds kort niet alleen verkrijgbaar is in de Dura-Ace groep, maar ook in Ultegra. De 105 groep van Shimano moet het nog zonder electronica stellen. Het prijsverschil tussen de electronische en de mechanische variant is vrij fors, rond de 700 Euro. Dat is toch een flinke meerprijs en dat zal ongetwijfeld een belangrijke reden zijn waarom de grootschalige introductie ervan langer op zich laat wachten.

Zoeken

Sponsored Links