Review: Ventoux - Bert Wagendorp

Deze boekreview gaat over het boek Ventoux van Bert Wagendorp. Bert Wagendorp is geen onbekende in de wielerwereld en daarom mag zijn boek zeker rekenen op een plekje op fietspraat.nl. De titel van het boek behoeft weinig toelichting, de bekende Mont Ventoux vormt een rode draad in het boek met af en toe verrassende wendingen.

Bert Wagendorp

Bert Wagendorp is jaren de verslaggever van de Volkskrant geweest die de Tour de France versloeg. Hij schreef meerdere boeken, waaronder het boek 'De Proloog' Tevens is hij medeoprichter en redacteur van het wielertijdschrift 'De Muur'. Hij heeft dus absoluut genoeg wielerkennis, ervaring en anekdotes om een mooi wielerboek te schrijven.

Verhaal

Het verhaal beschrijft hoe 5 vrienden en een vriendin elkaar in de jaren tachtig van de vorige eeuw leren kennen op de basisschool tot het moment dat iedereen eindexamen gedaan heeft. Ze zijn een zeer hechte vriendengroep, maar vanaf hier gaat ieder een eigen studie volgen, waardoor de vriendschap waarschijnlijk zal verwateren of zelf ophouden. Een tweetal vrienden rond deze periode af met een fietsvakantie naar de Mont Ventoux. Via een voorbereiding in Zuid-Limburg waar ze de Camerig beklimmen en de Alpen waar de Galibier wordt beklommen komen ze terecht in Bedoin. Hier blijken ook de overige vrienden aanwezig te zijn. Tijdens deze vakantie besluit een derde vriend samen met hen de Ventoux te beklimmen per fiets. De anderen volgen in de auto. Na de beklimming van de Ventoux volgt de afdaling en kent het verhaal een tragisch einde. Dit gedeelte van het verhaal wordt parallel verteld met hoe dezelfde vrienden elkaar 30 jaar later min of meer toevallig weer ontmoeten. Ieder heeft op zijn manier succes en tegenslagen gekend en heeft in meer of mindere mate te maken met een stuk midlifecrisis. Wederom besluiten ze om de Mont Ventoux te beklimmen. Deels vanwege het feit dat ze elkaar na zo lange tijd weer ontmoeten, maar meer nog om het gebeurde van 30 jaar geleden definitief af te kunnen sluiten. Niemand spreekt dit weliswaar uit, maar een ieder denkt er wel zo over. Gaande deze tweede verhaallijn wordt voor iedereen pas echt duidelijk wat er gebeurd is 30 jaar geleden en waarom.

Het boek

Ventoux leest weg als een spannend jongensboek. Lezers, opgegroeid in de jaren tachtig van de vorige eeuw, zullen veel herkenning vinden in zaken die aangehaald worden. Dit kunnen zowel zaken zijn uit de wielersport, zoals het refereren aan winnaars van wedstrijden uit die periode, maar ook andere typische jaren 80 zaken, zoals Puch of Kreidler brommers. Iemand die het boek Ventoux gaat lezen met het idee om een leuk wielerboek te lezen krijgt misschien niet helemaal waar hij op gehoopt heeft. Toch komt wielrennen regelmatig in het boek voor en vormt de beklimming van de Ventoux eigenlijk twee keer een leidraad in het verhaal.

Conclusie

Ventoux is zeker een mooi boek, wat door veel wielerliefhebbers gewaardeerd kan worden. De auteur wisselt wielerverhalen af met de harde realiteit van list en bedrog in onze maatschappij. Op verschillende manieren hebben alle hoofdrolspelers in het verhaal hiermee te maken gehad. Ieder is er op zijn of haar manier mee omgegaan en iedereen heeft hierin goede en slechte zaken gedaan. Net als in het echte leven. Na 30 jaar zijn de vrienden echter nog steeds vrienden en hebben ze door het gebeuren van 30 jaar geleden nog steeds een hechte band en kennen ze elkaar nog steeds door en door.

Bestel hieronder het boek/ebook via bol.com