Trends op fietsgebied

Op veel gebieden is de fiets uitontwikkeld. Vooral de racefiets is op dat gebied de afgelopen jaren op het eerste oog nauwelijks meer doorontwikkeld. Wat zijn dan op dit moment toch de trends en ontwikkelingen die de (race)fiets op dit moment doormaakt? Eigenlijk zijn er op racefiets gebied maar drie trends te bespeuren. Op de mountainbike is er dat maar eentje.

Elektronisch schakelen

In een apart artikel hebben we de Shimano Dura Ace Di2 groep al besproken. Het elektronisch schakelen begint nu ook voor aantrekkelijker tarieven beschikbaar te komen, nu Shimano ook een Ultegra Di2 groep beschikbaar stelt. Concurrent Campagnolo heeft natuurlijk ook niet stilgezeten en heeft met de Record EPS ook een electronische groep. Electronisch schakelen bespraken we zogezegd al eerder op fietspraat, maar in het kort samengevat komt het erop neer dat het schakelen preciezer gebeurd en daardoor ook sneller.

Kabels binnendoor

Veel framebouwers maken nu frames, waar de kabels binnendoor lopen. Dit heeft twee redenen. Als eerste is het gewoon mooier. Je ziet (bijna) geen kabels meer lopen. Tweede belangrijke reden is dat de kabels onder vieze omstandigheden schoon blijven. Hierdoor blijft het schakelen probleemloos verlopen. Bij 'buitenom' lopende kabels wil in het geval van veel modder en regen nog wel eens na verloop van tijd een probleem optreden. Mocht je een nieuwe groep aanschaffen en kiezen voor de elektronische groep, let dan goed op. Shimano maakt twee soorten Di2 groepen, waarbij het verschil in de kabels zit. Een is specifiek voor frames waarbij de kabels binnendoor lopen, de andere is voor 'buitenom' kabels. Voor de niet elektronische groepen maakt het niks uit, want de lengte van de kabels is hier wat makkelijker aan te passen. Voor degene die de fietsen opbouwt is een frame met de kabels binnendoor wat meer werk, aangezien het binnendoor trekken van de kabels wat lastiger is. Voor de berijder telt natuurlijk voornamelijk het esthetische van de fiets, en dit is gewoon mooier en een logische evolutie van de fiets. Deze ontwikkeling is zowel bij racefietsen als bij mountainbikes waarneembaar.

Remmen

De verwachting is dat de volgende ontwikkeling op racefiets gebied bij de remmen zal zijn. Waar momenteel schijfremmen niet toegestaan zijn, en enkel gebruikt worden op mountainbikes, is de verwachting dat dit binnen een paar jaar toegestaan zal gaan worden. De schijfremmen zullen dan wel een lichtgewicht variant zijn van de mountainbike versie, maar het principe blijft verder hetzelfde. Reden voor deze nieuwe ontwikkeling is dat schijfremmen een veel beter remvermogen hebben. De huidige velgremmen zijn uitontwikkeld en remmen op standaard velgen redelijk goed. Onder natte omstandigheden en vooral op carbon velgen is het remvermogen gewoon niet goed. Daarnaast is het temperatuursverschil als gevolg van flink remmen er de oorzaak van dat er een flink drukverschil in de band optreedt. Bij gebruik van schijfremmen is dat niet het geval. Het additionele gewicht van schijfremmen was oorspronkelijk een belemmering, maar is tegenwoordig relatief gering.

Mountainbike

Op het gebied van mountainbikes is de nieuwe trend het hebben van een 29 inch wiel. Men noemt het tenminste een 29'er, maar eigenlijk is het een 28 inch wiel. Door de dikte van de band wordt het dan 29 inch. Voordeel van een groter wiel (standaard is/was immers 26 inch) is dat je makkelijker snelheid genereerd en makkelijker over obstakels hobbelt. De wielbasis van de fiets wordt langer, waardoor je meer macht hebt. Ook nieuw op mountainbike gebied is de introductie door SRAM van een 2x10 constructie, waarbij je voor slechts 2 tandwielen hebt.

Toekomst - 11 speed Shimano - Schijfremmen

Wat kunnen we in de toekomst verwachten? Een eerste preview in de ontwikkelingen van Shimano leert dat ook zij de overstap zullen maken naar een 11-speed. Nu is dat natuurlijk geen schokkende ontwikkeling. Campagnolo levert dit inmiddels al geruime tijd. Wat wel interessant is, is dat Shimano werkt aan schijfremmen voor op de racefiets. Daarin zijn dan twee smaken mogelijk, namelijk een met traditionele kabelremmen en een tweede met hydraulische remmen. Uitdagingen in de ontwikkeling hierbij zijn onder andere dat frames klaar moeten zijn voor de nieuwe remconstructie. Dit is namelijk niet echt een 'backwards compatible' iets. Je zult echt een specifiek voor schijfremmen ontworpen frame moeten hebben. Een andere uitdaging, maar die ligt meer bij Shimano zelf, is dat de remgrepen niet klaar zijn voor hydraulische remmen. Dit vergt ook een flinke aanpassing. De verwachting is dat er binnen enkele een schijfrem op de markt komt voor racefietsen (en cyclocross/veldrijden natuurlijk), maar dat dit een mechanische rem is. Deze is dus gewoon uitgerust met remkabels, waardoor de aanpassing aan de remgreep minimaal of misschien zelfs nihil zal zijn.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links