Gouden regel van de bandenspanning op de fiets

Hoe hard moet je de banden van je racefiets pompen? Iedereen heeft er wel een mening over, zo ook Fietspraat. In dit artikel gaan we in op de bandenspanning, de banden zelf en verrassend, het weer

Gouden regel

Een gouden regel van mijn fietsenmaker is dat je één bar lucht moet hebben per tien kilo lichaamsgewicht. Weeg je dus zeventig kilo, dan moet je zeven bar lucht in je band doen. Bij tachtig kilo acht bar. Wordt je veel zwaarder dan dat, dan wordt het natuurlijk wat moelijker. Een band kun je namelijk niet onbeperkt harder pompen. Maar in principe kun je deze stelregel toepassen, ook bij lichtere personen zoals kinderen.

Waarom is dat eigenlijk

Deze gouden regel is gebaseerd op het feit dat, naarmate je zwaarder wordt, je band ook verder ingedrukt wordt door het gewicht. Tot een bepaald niveau is dat ook de bedoeling, dat heet comfort. Ga je echter verder door je band zachter te laten, dan neemt de weerstand onevenredig toe. Pomp je de band weer veel te hard, dan gaat je fiets als het ware stuiteren. Zou je een jonge wielrenner van rond de vijftig kilo met acht bar lucht laten rondrijden, dan stuitert die met zijn fiets compleet over de weg. Op zich is zo een harde band wel snel, de weerstand als gevolg van het rijoppervlak is immers erg klein. Nadeel is echter dat je door dat gestuiter controle kwijtraakt.

Compromis

De optimale bandenspanning is dus een compromis tussen een zo klein mogelijk rijoppervlak met zo veel mogelijk controle. De stelregel gaat natuurlijk niet altijd op. Het compromis is afhankelijk van, of wordt beïnvloed door:

  • het weer
  • het soort wegdek
  • de banden zelf

Het Weer

Stel dat het regent, dan is het wegdek veel gladder. Vooral putdeksels, strepen en natuurlijk kasseien worden spekglad. Om toch enige grip te behouden kun je hier twee dingen doen. Als eerste kun je bredere banden monteren, of banden met een andere rubbersamenstelling, waarbij meer grip bestaat bij natte omstandigheden. De meeste toerfietsers zullen dit niet doen. Wat je wel kunt doen, is de druk in de banden iets verlagen, waardoor het rijoppervlak iets groter wordt. De controle die je hierdoor hebt wordt iets groter. Als je dit doet, verlaag dan de druk ongeveer een halve bar ten opzichte van je normale spanning.

Wegdek

Stel dat je gaat rijden op een Parijs-Roubaix achtig wegdek, om maar met iets extreems te beginnen. De kasseien of 'kinderkopjes' waar je dan overheen moet hebben een gigantische invloed op het eerder beschreven comfort. Bij een te harde bandenspanning stuiter je compleet over de weg heen, waardoor je ten eerste de controle verliest en ten tweede een veel grotere kans op lekrijden krijgt. Het is dan ook aan te bevelen onder extreme wegomstandigheden de bandenspanning te verlagen. Hierbij mag je de spanning best flink verlagen. Waar je normaal (met je 65 kilo) 6.5 bar zou hebben mag je nu best zakken naar vijf bar.

Banden zelf

Fietsbanden zijn in principe al tien jaar uitontwikkeld. Er zijn maar weinig trends te bespeuren in nieuwe banden. Natuurlijk hebben banden die niet lek kunnen hun intrede gedaan. Met kevlar achtige oppervlakken die meer bescherming bieden. Ook zijn er banden gekomen met een lichtere rolweerstand, waardoor ze makkelijker 'lopen'. Verder zijn er natuurlijk banden die een lager gewicht hebben (ook belangrijk). Vaak is de keuze voor een bepaalde band gebaseerd op ervaringen. Heb je goede ervaringen met een bepaalde band, blijf dan met die band rijden. Waar je wel eventueel naar kunt kijken is de breedte van de band. De gemiddelde velg van een racefiets kan banden aan vanaf 19 millimeter tot 25 millimeter. De meeste racefietsbanden zijn 23 millimeter breed. Je zou er voor kunnen kiezen om je winterfiets/wielen van 25 millimeter te voorzien, waardoor je in de winterse omstandigheden een breder oppervlak en dus meer controle hebt. In de zomer, bij droge omstandigheden zijn 23 millimeter banden prima. De laatste jaren proberen steeds meer mensen de 25 mm banden. Deze bieden iets meer comfort. Het nadeel is echter dat ze niet goed in alle frames passen. Kijk dus goed voordat je de weg op gaat of er tussen de band en het frame (meestal bij de achterrem of aan de staande buis) voldoende ruimte is. Mocht je een tijdrit rijden, of echt een belangrijke wedstrijd, dan zou je 21 millimeter kunnen overwegen. Het rijoppervlak wordt dan automatisch kleiner. In combinatie met de juiste druk creëer je dan zelf de ideale compromis.

Profs rijden met 10 bar

Veel profs rijden toch met tien bar lucht in hun banden, terwijl er geen prof is die honderd kilo weegt. Waarom doen ze dat vraag je je misschien af. Ook profs weten dat bij een hogere druk het rijoppervlak en dus de weerstand minder is. Je krijgt hierdoor minder controle, maar profs hebben (of denken te hebben) natuurlijk iets meer stuurmanskunsten aan boord dan de gemiddelde wielertoerist. Toch zijn er bij profs ook nog geregeld valpartijen die te wijten zijn aan te hoge druk in de banden bij bepaalde weersomstandigheden. Renners hebben ook nog wel eens de neiging om bij de concurrent te controleren hoeveel druk die in de banden hebben. Hebben die meer druk, (meer druk, minder rijoppervlak, dus sneller), dan verhogen ze zelf ook de druk een beetje. Daarbij rijden profs ook nog met tubes die een hogere druk aankunnen dan de draadbanden die de gemiddelde wielertoerist heeft. Veel profs trainen echter ook gewoon met draadbanden, omdat het verwisselen van een lekke tube tijdens een trainingsritje niet echt een plezier is.

Reacties   

+2 #2 Erik 17-03-2014 14:11
Ik heb wel twijfels over de drukmeters op de emissiekoers fietspomp zelf rij ik 8.5 achter 8voor en dat rijd met mijn drukmeter en mijn 80kilo en mijn fiets goed. En ja... "Goudenregel".. .. Gebruik het als basis en probeer uit wat jij het fijnste vind. Ik durf bijna te wedden dat 80% van de recreanten et verschil tussen 7 en 9 bar niet bewust merkt als ze van te vore niet weten wat ze hebben.
Citeer
+1 #1 Tjerk Spexgoor 26-12-2013 16:05
Ik rijdt in de zomer op Conti 4000s 23 mm op 9 bar achter en 8, 5 bar voor...
In de winter rijdt ik op Conti 4000s 25 mm met 8, 5 achter en 8, 1 bar voor...
Rijdt voortreffelijk met mijn 81 kg aan lichaamsgewicht ...
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links