Veldrijden: de fiets

Op het eerste oog ziet een veldrijfiets er hetzelfde uit als een racefiets. Toch zijn er verschillen. In dit artikel leggen we uit wat de verschillen zijn.

Frame

In eerste instantie lijkt het frame hetzelfde als dat van de racefiets. Toch is dat niet zo. Het materiaal kan tegenwoordig wel hetzelfde zijn. Zo zijn er aluminium en carbon veldrij-fietsen. Waar wel verschil in zit, is dat een veldrij-fiets iets meer speling heeft tussen de band en het frame. Dit zie je terugkomen bij zowel het achterwiel als het voorwiel. Je ziet dit o.a. bij de remmen en bij de voorvork en de eventuele raakpunten van het achterframe. De reden voor deze extra speling is het feit dat een veldrij-fiets meer vuil, modder en dergelijke opspat. Dit mag het draaien van het wiel niet belemmeren en dus niet bij de remmen of het frame gaan vastzitten. Deze extra speling voorkomt dat. Bij wedstrijden op de weg zie je dus wel eens dat veldrijframes gebruikt worden bij specifieke wedstrijden zoals Parijs-Roubaix. In het veldrijden wordt over het algemeen een kleiner frame gebruikt dan op de weg. Dit komt door de andere soort sport wat veldrijden is, waarbij vaker korte maar steile hellingen genomen moeten worden. Ook moet bij het veldrijden regelmatig afgestapt en opgestapt worden, wat op een kleiner frame makkelijker gaat.

Banden

In het veldrijden worden dikkere banden gebruikt. Deze hebben ook meer profiel dan een wegband, maar duidelijk minder dan de gemiddelde mountainbikeband. Waar bij een wegband breedtes tussen de 21 en 25mm gebruikelijk zijn, zie je veldrijbanden met een breedte tussen 30 en 35mm. (Met ingang van seizoen 2011 is de maximale bandenbreedte overigens nog maar 33mm.) Deze extra breedte t.o.v. de racefietsband zorgt voor meer grip, waardoor fietsen op de onverharde weg mogelijk wordt. De hoeveelheid profiel en hoe hard de band wordt opgepompt zorgt er verder voor dat de ideale omstandigheden voor de band gecreƫerd worden. In het veldrijden is de bandenkeuze en bandenspanning cruciaal voor het kunnen winnen van een wedstrijd. De gouden regel voor wat betreft bandenspanning gaat in het veldrijden dan ook zeker niet op. Daar moet de bandenspanning worden bepaald door andere factoren zoals de toestand van het parcours.

Remmen

Met ingang van seizoen 2011 is het door de UCI toegestaan om schrijfremmen te gebruiken. Dit is een ontwikkeling afkomstig uit het mountainbiken. De verwachting is dat meer en meer renners dit zullen gaan doen. Er bestaat een kans dat op termijn de schijfrem ook zijn intrede zal doen op de wegracefiets. Probleem, naast het eventuele extra gewicht, is het feit dat gewone race-remgrepen niet gebruikt kunnen worden op schijfremmen. Traditioneel worden op een veldrijfiets echter gewone race-remgrepen gebruikt, in combinatie met cantilever remmen. Deze leveren de optimale compromis tussen remkracht, gewicht en werkbaarheid bij slechte weersomstandigheden.

Versnellingen

Een veldrijfiets beschikt over twee versnellingen voor en (tegenwoordig) tien versnellingen achter. Voor is er geen 39-52 combinatie zoals op een gewone racefiets. Dit zou namelijk veel te zwaar zijn. De meeste veldrijfietsen hebben een 34-48 combinatie. Toch zijn er meerdere combinaties mogelijk, want er zijn tandwielen verkrijgbaar van 34,36,41,42,44,46,48. De achter cassette is een standaardcassette, waarbij bijvoorbeeld een 12-25 veel gebruikt wordt.

Pedalen

De pedalen die bij het veldrijden gebruikt worden zijn ook vaak anders. Waar bij het rijden op de weg juist stabiliteit in de pedalen het allerbelangrijkste is, komt er bij het veldrijden ook nog bij kijken dat makkelijk in en uitgeklikt moet kunnen worden bij het veelvuldig op- en afstappen.

Recreatief gebruik

De veldrijfiets zie je tegenwoordig ook regelmatig in toertochten die over het algemeen met de mountainbike gereden worden. Een veldrij fiets is sneller dan een mountainbike. Deze hogere snelheid wordt veroorzaakt door de grotere wielen en het lagere gewicht dan een mountainbike. Het voordeel van de grotere wielen wordt echter steeds minder, aangezien steeds meer mtb's uitgerust zijn met 29" wielen. Daarnaast is een veldrijfiets gebouwd als een racefiets, wat de aerodynamica ten goede komt. Nadeel ten opzichte van de mountainbike, is dat een veldrijfiets, als gevolg van de grotere wielen en smallere banden, minder wendbaar is.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links