UCI richtlijnen voor een racefiets

Niet elke racefiets is geschikt/goedgekeurd om deel te nemen aan een wielerwedstrijd. De UCI heeft een aantal richtlijnen opgesteld waaraan elke racefiets moet voldoen, alvorens deze wordt toegelaten tot een door de UCI georganiseerde wielerwedstrijd. Veel andere niet-UCI-gereguleerde wielerwedstrijden conformeren zich aan deze richtlijnen.

Wat zijn nu die richtlijnen

De UCI richtlijnen schrijven voor dat een racefiets de volgende eigenschappen heeft:

  • Het is een voortuig met een voorwiel, bestuurd door een stuur en een aangedreven achterwiel. De aandrijving vindt plaats door de benen die een roterende beweging maken, met behulp van pedalen en een ketting;
  • De enige contactpunten tussen fietser en fiets zijn: de voeten aan de pedalen, handen aan het stuur, en de zit op het zadel;
  • Wielen moeten een gelijke diameter hebben, tussen 70 cm and 55 cm, en moeten minimaal 12 spaken hebben. Spaken mogen rond, plat of ovaalvormig zijn, mits geen afmeting van de spaak groter is dan 10mm;
  • De maximum lengte van de racefiets is 185 cm;
  • De maximale breedte van de racefiets is 50cm;
  • Het punt van het zadel moet minstens 5 cm achter de loodlijn van de trapas zijn;
  • De lengte van het zadel moet tussen de 24cm en 30cm zijn;
  • De afstand tussen de trapas en de grond moet tussen de 24cm en 30cm zijn;
  • De afstand van het midden van de trapas tot het midden van het voorwiel moet tussen de 54cm en 65 cm zijn;
  • De afstand van het midden van de trapas tot het midden van het achterwiel moet tussen de 35cm en 50cm zijn;
  • De maximale opening tussen de voorvork-padden is 10,5cm en voor de achtervork-padden 13,5cm;
  • Het minimale gewicht is 6,8 kg;
  • Een frame dient gebouwd te zijn uit een hoofd-driehoek, gebouwd uit buizen (deze moge niet-ronde secties bevatten ) ;
  • De maximale hoogte van een frame element is 8cm. De minimale dikte is 2,5cm. De minimale dikte voor de staande en liggende achtervork.
  • De minimale dikte van de voorvork elementen is 1cm. Deze voorvork elementen mogen een rechte of kromme vorm hebben. De bovenbuis mag een helling hebben, mits de maximale hoogte van 16cm en de minimale dikte an 2,5cm in acht wordt genomen;

Van deze regels kan afgeweken worden voor wat betreft de afmetingen van de racefiets, onder de voorwaarde dat de wielrenner kan aantonen dat er een noodzaak voor is vanwege de lengte van ledematen of andere factoren. Deze regels sluiten opzettelijk het gebruik van ligfietsen uit. Dit gebeurd als sinds 1934 na protesten van fietsfabrikanten om dit te doen.

Waarom deze richtlijnen

Deze richtlijnen zijn ingevoerd vanwege een aantal redenen. Een ervan is om koersvervalsing te voorkomen. Als de ene wielrenner over wezenlijk afwijken materiaal kan beschikken dan een andere wielrenner, dan is dat natuurlijk niet eerlijk. Een andere belangrijke reden is om vanuit de Internationale Wielerorganisatie de veiligheid van wielrenners te kunnen garanderen. Een eis die hier direct mee te maken heeft is het minimale gewicht. Het is absoluut mogelijk om lichtere racefietsen te fabriceren. Of deze echter in alle omstandigheden veilig (lees: stevig) genoeg zijn is maar de vraag. Om dezelfde reden zijn maten opgenomen over dikte en hoogte van frameonderdelen.

Meer informatie

Om de volledige UCI richtlingen te zien, klik hier.

Reacties   

0 #1 Marcel willemsen 20-08-2017 18:01
Goede avond fietspraat
Stel ik zou een wereld uur record willen rijden op een fiets gemaakt uit bamboe, die voldoet aan alle afmetingen gesteld door de uci zou dit dan kunnen?
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links