Schijfremmen of velgremmen op de racefiets

Traditioneel hadden zowel racefietsen als mountainbikes velgremmen. Bij de doorontwikkeling werden aanvankelijk alleen mountainbikes uitgerust met schijfremmen, maar deze trend heeft zich inmiddels doorgezet naar racefietsen.

Velgremmen technisch

Aanvankelijk werden velgremmen altijd mechanisch bediend en bij racefietsen is dat nog steeds het geval. Door met de remgreep een kabel aan te trekken werden de remblokken naar de velg getrokken. Dit zorgt voor het remmende effect. Bij mountainbikes werden vervolgens ook velgremsystemen met hydraulische bediening uitgerust. Vooral Magura staat bekend om haar hydraulische velgremsystemen. Bij dit systeem wordt vanuit de remgreep olie in de leiding geduwd, die vervolgens de remblokken tegen de velg duwen.

Schijfremmen technisch

Ook bij schijfremmen bestaat de hydraulische en mechanische variant. Hydraulische bediening bestaat ook hier uit het in de remkabel spuiten van olie. De olie die bij de hydraulische bediening in de kabel wordt gespoten drukt aan het andere uiteinde tegen de zuigers in de remklauw. Deze drukken vervolgens op de remschijf. Schijfremmen met mechanische bediening hebben gewoon een kabel die aan de zuigers trekt, waardoor de remklauw naar de remschijf getrokken/geduwd wordt.

Hydraulisch of mechanisch

Het verschil tussen de hydraulische en mechanische systemen is dat de hydraulische systemen lichter zijn en nog mooier doseerbaar remmen mogelijk maken. Ook wordt bij hydraulische systemen automatisch de slijtage aan de blokjes gecompenseerd. Bij de mechanische systemen moet het remsysteem hiervoor opnieuw afgesteld worden.

Vergelijking

Welk remsysteem is nu het beste? Hierbij willen we niet het verschil tussen mountainbiken en racefietsen benoemen, maar een meer algemene benadering geven. Enkele nadelen van velgremmen zijn:

  • bij nat weer verliezen ze een groot deel van het remvermogen;
  • velgremmen zijn gevoelig voor vuil. Dit is vooral bij mountainbiken een groot nadeel. Zodra de velg onder het vuil zit gaat dit ten koste van het remvermogen en daarnaast zal de velg veel sneller slijten;
  • zodra (door spaakbreuk of welke reden dan ook) er een slag in het wiel zit kan met een velgrem niet meer geremd worden. Vaak moet het remsysteem dan 'open' gezet worden, omdat anders het wiel niet meer vrij kan ronddraaien;
  • een versleten velg kan gevaarlijke situaties opleveren, waarbij ernstige ongelukken kunnen gebeuren. Het remoppervlak wordt op een bepaald moment zo dun dat het de druk van de band niet meer aankan. Als dan een keer hard wordt geremd springt dit hele remvlak er dan vanaf (zie onderstaande foto)

Een schijfrem kent een aantal van deze problemen niet. Zo levert een schrijfrem een grotere remkracht, zeker bij nat weer. Ook is deze remkracht, zeker bij gebruikmaking van een hydraulisch remsysteem beter doseerbaar. Wordt in vuil terrein gereden, denk hierbij vooral aan mountainbiken, dan is een schijfrem minder gevoelig voor dit vuil en blijft de remkracht in stand, zonder de velgslijtage. Het is dus ook duurzamer.

Toch heeft een schijfrem ook wat nadelen.

  • De eerste versies schijfremsystemen waren vrij zwaar. Dat was ook de reden dat ze niet werden toegepast op racefietsen, waar gewicht een nog belangrijkere rol speelt dan in het mountainbiken. Ook zijn velgremmen door de jaren heen dusdanig doorontwikkeld dat deze voldoende remkracht bieden voor racefietsen. Juist in het mountainbiken is vaak meer remvermogen gewenst, waardoor schijfremmen eerder in het mountainbiken werd toegepast. De huidige schijfremsystemen hebben ongeveer hetzelfde gewicht als velgremsystemen, dus dit kan verwaarloosd worden;
  • Schijfremsystemen zijn niet universeel uitwisselbaar, aangezien de remschijf die op het wiel zit moet passen bij het remsysteem dat op de vork zit. Hierdoor wordt het snel wisselen van een wiel tijdens een wedstrijd moeilijker. Dit is vooral bij wielerwedstrijden op de weg een probleem;
  • Schijfremblokjes zijn duurder dan traditionele remblokjes. Deze gaan echter wel weer langer mee door de mindere slijtage;
  • Bij het maken van een noodstop komen er gigantische krachten op de spaken, met mogelijke spaakbreuk tot gevolg. Dit is wel hoofdzakelijk een nadeel voor de mountainbike en minder voor de racefiets.

Gewicht

Zoals gezegd waren de eerste schijfremsystemen vrij zwaar. Dat nadeel is er nu niet meer en is het gewicht van beide systemen vergelijkbaar. Dit komt de snelheid ten goede, omdat het gewicht van het schijfremsysteem 'handiger' geplaatst is. Het gewicht zit hier namelijk korter bij de as van het wiel, waardoor minder gewicht op de velg hoeft rond te draaien.

Racefiets

De intrede van schrijfremmen op de racefiets is niet meer terug te draaien. Aanvankelijk zagen we hier hoofdzakelijk mechanische schijfremmen, maar tegenwoordig is ook de hydraulische variant volop te krijgen. De reden dat dit iets langer geduurd heeft is het feit dat de remgrepen hiervoor aangepast moesten worden. Inmiddels hebben de fabrikanten dit gedaan en zijn de hydraulische schrijfremmen voor de racefiets volop te krijgen.

De UCI heeft aanvankelijk tijdens een proefperiode de schrijfremmen toegestaan, maar na een zwaar ongeluk toch weer verboden. Vanaf 2017 worden schrijfremmen weer toegestaan. Of dit een succes wordt lijkt enkel een kwestie van tijd te zijn. Producenten bieden deze producten aan, dus de UCI kan het niet blijven tegenhouden. Het echte succes van de schrijfrem zal tijdens wedstrijden moeten blijken. Twee problemen die nog opgelost moeten worden is de uitwisselbaarheid en de duurzaamheid. Uitwisselbaarheid is nog een probleem, omdat het wisselen van een racewiel met steekassen en schrijfrem nu eenmaal langer duurt dan het wisselen van een wiel met velgrem. De duurzaamheid kan een probleem worden indien een koers van 5 tot 6 uur verreden wordt in extreem slecht weer over een aantal zware cols. Het risico bestaat dat de schrijfremblokjes dit niet volhouden. Een directe oplossing hiervoor is nog niet voorhanden, maar het probleem heeft zich ook nog niet echt voorgedaan. In het veldrijden en mountainbiken speelt dit probleem natuurlijk niet.

We houden ook een poll op onze website over schijfremmen op de racefiets en de behoefte hieraan onder onze bezoekers. Kijk hier voor de resultaten en stem!

Reacties   

+5 #3 Bert 28-02-2016 08:45
Ik rij nu inmiddels bijna een jaar lang, met schijfremmen op m,n racefiets. Ik kan zeggen, dat met dit zeer goed bevalt. Het kost aanzienlijk minder kracht om te remmen, en het valt zeer goed te doseren! Enigste minpuntje, is dat bij nat weer soms een licht schurend geluidje is waar te nemen. Maar dat weegt zeker niet op tegen de rest. Ik rijdt een Koga Solacio disc.
Citeer
+5 #2 Dick 20-02-2016 16:02
Hoor net op Eurosport dat Roompot de rekken op de ploegleiderauto heeft aangepast voor 8 (!) complete fietsen met schijfremmen vanwege de problemen met wisselen van losse wielen. Heeft iemand foto van deze auto?
Citeer
-14 #1 Pieter 31-07-2014 18:39
Neem geen schijfremmen op de racefiets. In het racepeleton zijn het toch scheermessen ! Teveel remkracht, teveel onderhoud.
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links