Gebruikerservaring Rohloff naaf in een Idworx Mountain Rohler

Zodra de 'R' weer in de maand zit en de bladeren beginnen te verkleuren wordt de racefiets steeds vaker ingeruild voor de MTB. Gedurende de (koude) wintermaanden is de MTB vaak een goed alternatief vanwege de vaak lagere rijsnelheid en de beschutting in veld en bos.

Helaas spelen regen en een vochtige ondergrond gedurende deze maanden vaak als spelbreker. Vooral in de Zuid-Limburgse heuvels droogt de eenmaal kletsnat geworden kleigrond vaak slechts heel langzaam op. Dat zijn de momenten waarop ik optimaal geniet van mijn Idworx Mountain Rohler met Rohloff naaf (Rohloff Speedhub 500/14).

Hoe werkt een Rohloff naaf?

Deze naaf biedt met 14 verschillende versnellingen hetzelfde bereik als een reguliere derailleurversnelling met 3 x 9 of 3 x 10 tandjes. Schakelen kan zowel belast als onbelast, en zowel bij het voor- als achteruit trappen. Afstellen is vervolgens niet nodig, indexering zit in de naaf. Er is slechts sprake van één kettingblad voor in combinatie met één kransje achter. Dit zorgt ervoor dat de ketting altijd de ideale lijn volgt. Wel dient er een voorziening te zijn voor het spannen van de ketting. De genoemde Idworx maakt hiervoor gebruik van een excentrisch geplaatste bracket as.

Excentrisch geplaatste bracket as

Het bracket is gedeeld en zit met een schroefverbinding vast. Het hart van de as is uit het midden geplaatst en door middel van het verdraaien van de as kan de kettingspanning bijgesteld worden. Bij een nieuw gemonteerde ketting moet de ketting na een aantal ritjes bijgesteld worden. Daarna blijft dit beperkt en is mede afhankelijk van de omstandigheden waaronder gefietst wordt.

Verschillen met een ‘gewone’ derailleur-fiets

  • Geen derailleurs, zowel voor als achter
  • Slechts 1 tandwiel achter (in mijn geval 17 tanden). Dit tandwiel wordt als enige belast en moet dus iets vaker vervangen worden
  • Slechts 1 tandwiel voor (in mijn geval 39 tanden)
  • 1 speciale Rohloff shifter

De belangrijkste verschillen met een reguliere derailleurversnelling zijn dus het ontbreken van derailleurs (zowel voor als achter), een speciale shifter en het feit dat er slechts 1 kettingblad en 1 tandkransje achter gebruikt wordt. In mijn geval met een overbrenging van 39 x 17.

Voordelen

Sinds enkele jaren ben ik de gelukkige bezitter en gebruiker van deze naaf. Met name tijdens de genoemde tochten over een natte ondergrond biedt deze naaf veel gebruiksgemak. De naaf blijft optimaal schakelen, daar waar ik me omringd weet door krakende derailleurs. Na het fietsen is het onderhoud vele malen eenvoudiger door het ontbreken van voor- en achterderailleurs, tandwielen en kransjes. De eigenlijke overbrenging zit opgesloten in de achternaaf. Het jaarlijks vervangen van de olie volstaat. Een laatste voordeel is het feit dat de Rohloff naaf zorgt voor een symmetrisch (en dus sterk) achterwiel. Dit is ook de reden dat de naaf populair is bij vakantiefietsers die vaak met zware bepakking reizen.

Nadelen

Kleven er dan geen nadelen aan deze naaf? Uiteraard zijn die er wel. Als eerste is de aanschafprijs van deze naaf hoger dan een reguliere derailleurversnelling. Deze wordt echter deels teniet gedaan door lagere kosten voor het vervangen van onderdelen als gevolg van slijtage. Verder heeft de naafversnelling een hoger gewicht dan een systeem met derailleurs. Omdat het gewicht centraal in het achterwiel zit heeft dit echter weinig invloed op de stuureigenschappen. Ten slotte is de efficiëntie van de overbrenging iets lager dan bij een schone derailleur. Zodra modder en zand echter hun werk doen verdwijnt dit verschil en slaat zelfs om in het voordeel van de Rohloff.

Rohloff naaf in het professionele wielrennen

Toch wordt er in het professionele circuit geen gebruik gemaakt van deze naven. Hiervoor zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. Het gewicht en het verlies in efficiency zal zeker een rol spelen. Daarnaast vraagt deze naaf een speciaal aangepast frame en is het achterwiel iets lastiger te wisselen.

Conclusie

Concluderend kan gesteld worden dat een MTB voorzien van deze naaf, zeker bij gebruik in de wintermaanden, het overwegen waard is.
Dit artikel werd op verzoek geschreven door gast-auteur Maurice, waarvoor onze hartelijke dank.

Reacties   

+2 #3 Gerard 14-02-2016 21:38
Inmiddels heb ik ongeveer 50.000 km Speedhub-ervari ng,waarvan de laatste 30.000 in combinatie met de tandriem. Het systeem heeft me nooit in de steek gelaten, afgezien van een kleine bijstelling, hetgeen door Rohloff zelf kosteloos en in 1 week werd gedaan. Ik ben er nog steeds blij mee. In 2015 m'n pensioen ingeluid met een fietstocht van 2 maanden door Duitsland-Scand inavië .Ik heb 1 band geplakt en 1 keer de waterslang op het aandrijfsysteem gezet. Met volle bepakking mezelf omhoog getakeld op de vele hellingen, zonodig in de 1ste versnelling. Materieel een bijna zorgeloze reis. Ook daardoor een onvergetelijke ervaring.
Citeer
+1 #2 Gerard 30-01-2014 17:57
Fieten met een rohloff zijn nog gebruiks vriendelijker als er een tandriem aandrijving op zit.
Dit kan o.a. Bij belt-bikes / rohloff kijk voor meer info op www.belt-bikes.nl
Citeer
0 #1 Harold Damoiseaux 03-01-2014 21:18
Heel mooi verhaal Maurice.
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links