Alternatief versnellingssysteem: Pinion

De meeste racefietsen en mountainbikes hebben een vrij traditionele aandrijflijn, namelijk een voortandwiel bevestigt aan de crank, gecombineerd met een achter cassette met derailleur. Toch zijn er alternatieven hiervoor. In een ander artikel beschreven we reeds de Rohloff naaf, die in de achternaaf een volledige 'versnellingsbak' realiseert, waardoor er zowel voor als achter nog maar één tandwiel nodig is. In dit artikel bespreken we een andere variant, namelijk de Pinion 'versnellingsbak'.

Waarom een alternatief versnellingssysteem

De traditionele aandrijflijn bestaat al sinds fietsen uitgerust zijn met een kettingaandrijving. In eerste instantie waren dit vaste aandrijflijnen, met slechts één tandwiel voor en één tandwiel achter. Dit is weliswaar geëvolueerd tot het systeem dat we vandaag de dag kennen, namelijk met een derailleur en een cassette met tien of elf tandwielen achter. Aan de voorkant is met behulp van een derailleur ook één, twee of drie tandwielen mogelijk, maar in principe is dit allemaal een doorontwikkeling van de eerste fiets met kettingaandrijving. Goed bekeken is dat helemaal geen fijn systeem, want het is een open aandrijving. Dit betekend dat de aandrijflijn erg storingsgevoelig is, want de volledige lijn staat bloot aan weersomstandigheden en de wegomstandigheden.

Wat is dan het alternatief

Wat Rohloff en ook Pinion gedaan hebben is dit concept losgelaten en een gesloten aandrijflijn geconstrueerd. Deze bestaan natuurlijk al langer, zeker op 'gewone' stadsfietsen. Daar begon onder andere Sturmey Archer met een 3-versnellingsfiets in een gesloten naaf. Naderhand is dit door Shimano verder ontwikkeld tot de Nexus naaf die al veer meer versnellingen in een gesloten naaf plaatst. Rohloff borduurt verder op dit principe. Pinion gooit het over een andere boeg en plaatst de 'versnellingsbak' in de crank.

Pinion

Pinion is in Duitsland ontwikkeld door twee techneuten die zichzelf als doel gesteld hebben een duurzaam en onderhoudsvriendelijk versnellingssysteem te maken. Een groot versnellingsbereik en een goede gewichtsverdeling waren hierbij een uitgangspunt.

Aantal versnellingen vs. versnellingsbereik

Pinion is een gesloten versnellingsbak met 18 versnellingen, waar Rohloff er 14 heeft. Traditionele systemen (triple crank voor en tien-speed achter) hebben weliswaar dertig versnellingen, maar hier zit een flink stuk overlap in, waardoor er effectief geen dertig versnellingen overblijven. Als goed gekeken wordt naar het aantal unieke versnellingen, dan kan gezegd worden dat een Rohloff systeem een iets minder groot bereik heeft dan een traditionele derailleurversnelling en dat een Pinion systeem een iets groter bereik heeft dan een traditionele derailleurversnelling.

Hoe werkt het?

De Pinion versnellingsbak is geplaatst op de plaats van het bracket. Het is niet mogelijk om een standaard frame uit te rusten met Pinion, aangezien dit echt in het frame geplaatst is. Verder is de fiets voorzien van een voortandwiel en een achter tandwiel. Het Pinion systeem worden voorzien van zowel een ketting- als een riemaandrijving. Het voordeel van een riemaandrijving kan zijn dat dit onderhoudsvriendelijker is. Veel mensen vinden een riemaandrijving minder sterk aanvoelen, maar dit is een vooroordeel. Er zijn genoeg motoren op de markt met een riemaandrijving, dus mag je er vanuit gaan dat een riemaandrijving sterk genoeg is.

Bediening

Voor een Pinion systeem heb je slechts één schakelaar op het stuur zitten in de vorm van een draaihandvat. Dit draaihandvat bedient met behulp van twee trekkabels de versnellingsbak. De 'klik' zit hierbij in de versnellingsbak, waardoor afstellen niet nodig is. Het is hierbij mogelijk om in één beweging meerdere versnellingen op en af te schakelen. Het is hierbij niet nodig om te trappen als je schakelt. Je kunt ook schakelen in stilstand.

Onderhoud

Is je Pinion fiets voorzien van een ketting, dan moet je nog steeds het traditionele onderhoud aan de ketting plegen. Heb je echter een Pinion fiets, uitgerust met een riemaandrijving dan is het onderhoud echt minimaal. Natuurlijk moet je na een flinke tocht ervoor zorgen dat het materiaal allemaal schoon is, maar verder heb je er ook weinig werk aan. (behalve overige onderdelen van de fiets, zoals bijvoorbeeld het remsysteem). De Pinion versnellingsbak zelf is voorzien van olie, maar aangezien deze in een afgesloten systeem zit hoeft deze slechts om de 10.000 km vervangen te worden.

Nadelen

  • Specifiek frame nodig: je kunt het Pinion systeem niet in een bestaand frame monteren.
  • Vrij zwaar: Het gehele Pinion systeem weegt (inclusief kabels en schakelaar) 2796 gram. Dit is bijna een kilo meer dan een Rohloff systeem. In tegenstelling tot Rohloff is dit gewicht wel op een ideale plek gemonteerd, namelijk in het midden van de fiets, wat een goede gewichtsverdeling oplevert. Bij Rohloff is het volledige gewicht van de versnellingsbak in de naaf van het achterwiel gemonteerd, wat de gewichtsverdeling minder ten goede komt.

Voordelen

  • Groot versnellingsbereik: het versnellingsbereik van een Pinion systeem is groter dan het bereik van een Rohloff systeem en zelfs groter dan dat van een traditioneel derailleursysteem.
  • Onderhoudsvriendelijk: slechts om de 10.000 km dient de olie van het systeem vervangen te worden. Verder is er weinig onderhoud nodig.
  • Duurzaam: een traditionele derailleurversnelling is erg aan slijtage onderhevig. Zeker bij MTB, waar slijtage als gevolg van vuil erg groot is. Net als bij een Rohloff systeem heeft het gesloten Pinion het voordeel dat vuil en water hier geen invloed op heeft.
  • Rendement: het Pinion systeem een hoog rendement, wat in de praktijk betekent dat het vrij licht schakelt en trapt.
  • Symmetrisch achterwiel: doordat er op het achterwiel slechts één tandwiel geplaatst hoeft te worden is het mogelijk een symmetrisch achterwiel te construeren. Dit komt de stabiliteit en betrouwbaarheid van het wiel enorm ten goede.

Conclusie

Een Pinion fiets is onderhoudsvriendelijker en met minder slijtage. Dit zijn eigenschappen waar je zeker in het mountainbiken je voordeel mee kunt doen. Dat is dan ook de plaats waar je Pinion tegenkomt. Zeker als je de Pinion fiets uitrust met een riemaandrijving is de hoeveelheid onderhoud minimaal. Eigenlijk is dit een nieuwe generatie fietsaandrijving. Voor MTB en misschien trekking fietsen zien we hier kansen. Bij de racefiets geven we een Pinion versnelling minder kans, puur vanwege het feit dat de Pinion aandrijving te zwaar is.

Reacties   

+1 #4 Jaap 18-04-2014 05:49
Ik heb het gelezen en ik heb hem gezien op de Rai ik was gelijk verkocht en heb hem de anderen dag ook besteld.
Ik hoop dat ik een goed keuzen heb gemaakt en ik heb ook de negatieve reacties gelezen. Wat ik alleen vind dat de garantie maar twee jaar is dat vind ik wel jammer.
Maar ik ga er vanuit dat als hij kapot gaat buiten de garantie een oplossing wordt aangeboden en daar vertrouw ik op.
Citeer
-1 #3 ILSON Fiets Techniek 20-02-2014 20:15
Lijkt een goed systeem.
Misschien goed om op onze workshops er aandacht aan te gaan besteden.
Sportieve groet ILSON Frans
www.goedopdefiets.nl
Citeer
+2 #2 BartV6 30-01-2014 20:01
Klopt als een bus maar hier geen sprake over het tikken van gear 7 en 13.
Dit staat ook te lezen bij Pinion in de manual op de site.
Bij mij is dit echt goed merkbaar en storend maar tot dat ik andere pinion rijders ben tegengekomen en geluisterd heb ga ik er van uit dat het bij mij toch niet normaal is en opvalt.
Groot bereik, maar niet meer te veranderen zoals bij een cassette mogelijk is.
Citeer
0 #1 Gerard 30-01-2014 17:35
Mooi verhaal, heb er niets op aan te merken. Kan toevoegen wil je er één testen neem contact met ons op!
of volg ons op facebook
https://www.facebook.com/beltbikes.apeldoorn?ref=hl
sportieve groet
Gerard Bongers
www.bibikes.nl
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links