Tubeless banden monteren

Tubeless banden worden steeds populairder. Veel mensen denken dat het monteren ervan erg moeilijk is. In de praktijk valt dat wel mee. Lees hier hoe je een tubeless band monteert.

Wat heb je nodig

  • Tubeless velglint
  • Tubeless ventiel
  • Schwalbe Easy Fit montage vloeistof (of zeep)
  • Tubeless band, in ons geval de Schwalbe G-One
  • Doc-blue latex
  • Compressor

Tubeless velglint monteren

Het belangrijkste in het hele proces is het luchtdicht maken van je velg. Veel mensen denken dat de montage van de band het belangrijkste is, maar eigenlijk kan daar niet zo veel fout gaan. Mocht je je wielen eerder gewoon met binnenbanden gereden hebben, dan is de kans erg groot dat er geen tubeless velglint op zit. Verwijder in dat geval het bestaande velglint en plaat het nieuwe velglint. Tubeless velglint is verkrijgbaar in verschillende breedtes. Zorg ervoor dat de breedte pas bij jouw velg. (bijvoorbeeld Notubes Yellowtape)

Tubeless ventiel plaatsen

Als je een binnenband in je band hebt zitten, dan zit het ventiel aan je binnenband vast. Bij tubeless heb je geen binnenband, dus moet je een tubeless ventiel plaatsen. Vaak bestaan deze uit twee delen, waarbij je de ventielkern moet verwijderen. (demonteren hiervan doe je met een speciale ventielkern remover) Deze monteer je later pas als je de vloeibare latex in je band hebt gedaan. Heeft jouw ventiel geen losse ventielkern, dan is dat ook geen probleem. Monteer 'm gewoon en later beschrijven we hoe je de vloeibare latex toch in je band kunt doen.

Tubeless band monteren

De door ons te monteren band is een Schwalbe G-One tubeless-easy. Nu kunnen we, na de voorbereiding van dit artikel melden dat het erop leggen van deze band alles behalve 'easy' is. De band past weliswaar op de velg, maar gaat er slechts moeizaam overheen. Om dit wat makkelijker te maken kun je de band (en dan met name de randen van de band) insmeren met zeep of Schwalbe Easy Fit montagevloeistof. Om te voorkomen dat de band straks gaat lekken langs de randen is het vooraf schoonmaken van zowel de rand van de velg als de rand van de band met zeep een goed idee. Op die manier ben je er zeker van dat de band vrij is van vet. Aangezien het monteren in ons geval niet helemaal vanzelf ging zullen we hier omschrijven hoe wij deze klus geklaard hebben. We hebben, met het wiel rechtopstaand, eerst 1 kant van de band op de velg gelegd. Hierbij zijn we begonnen precies tegenover het ventiel. Door vanaf het punt waar je begint telkens de band iets op te rekken aan beide kanten richting het punt precies bij het ventiel weet je zeker dat je het meeste materiaal/band overhoud bij het ventiel. Dan is het daar nog een kwestie van het laatste stukje band over de velg heen te duwen.
Als dat eenmaal gelukt is (al dan niet met behulp van bandafnemers) kun je met de andere zijde beginnen. Voordat je hieraan begint is het raadzaam om deze zijde nogmaals met de Schwalbe Easy Fit montagevloeistof (of zeep) in te smeren. Vervolgens leg je deze zijde van de band er op precies dezelfde manier op. Voordat je dit doet....lees eerst even het volgende stukje!

Anti-lek vloeistof / latex in je band doen

Voor het in de band doen van de anti-lek vloeistof heb je twee manieren, afhankelijk van het soort ventiel dat je gebruikt. Indien de ventiel een losse ventielkern heeft kun je de tubeless buitenband volledig monteren. Via de ventielopening giet je de anti-lek vloeistof in de band. Hierna monteer je de ventielkern. Gebruik je een niet demontabele ventielkern, dan moet je bij het monteren van de buitenband voordat je de band er helemaal oplegt de anti-lek vloeistof erin doen. Zorg er hierbij voor dat de anti-lekvloeistof netjes de band inloopt, want anders geeft het nogal een rotzooi. Vervolgens kun je de band helemaal op de velg leggen.

Tubeless band de eerste keer oppompen

Een tubeless band ligt niet automatisch helemaal goed op de velg. Met behulp van een pomp is dit vaak lastig te corrigeren. Het beste gaat dit met een compressor, waarbij je zeer snel een grote hoeveelheid lucht in de band kunt blazen. Blaas hierbij de band zo hard op tot je hoort dat de band zich goed tegen de velgranden aan zet. Dit zijn best luide knallen en zijn een teken dat de band op de juiste plek zit. Controleer hierna of de band aan beide zijden netjes tegen de velgrand zit. Is dit niet het geval dan kun je proberen er eens goed tegen te duwen. Vaak zet de band zich dan alsnog. Ook kun je de band weer leeglaten en vervolgens nogmaals oppompen. De druk komt dan terecht op de plek die nog niet goed zit, waardoor ook op die plek de band zich met een luide knal goed zal zetten. Pomp nu de band tot ongeveer 2 bar en luister goed of je geen lucht uit de band of het ventiel hoort lopen. Als dit niet het gevoel is moet je vervolgens de band goed ronddraaien waardoor de vloeistof zich goed kan verspreiden in de band.

Reacties   

0 #1 Nicky de Jong 01-09-2016 12:22
Goede gebruiksaanwijz ing voor klanten! :lol:
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links