Lekke band. Te voorkomen ?

Iedereen maakt het mee, de een vaker dan de ander, maar toch. Een lekke band. Niks aan te doen zou je zeggen. Maar is dat wel zo? Of is een lekke band (in veel gevallen) te voorkomen. Om eerlijk te zijn, helemaal voorkomen kun je het niet. Maar je kunt het aantal lekke banden dat je hebt wel tot een minimum beperken. In dit artikel vertellen we hoe.

Aantal lekke banden

Uit ervaring weet ik dat ik, bij nagenoeg 10.000 kilometers op de fiets per jaar onder alle voorkomende weersomstandigheden, grofweg twee tot drie keer stil sta met een lekke band. Als ik medefietsers vraag mag ik concluderen dat dat weinig is. Hieronder wordt uitgelegd wat ik allemaal doe (en niet doe) om te proberen zo min mogelijk lekke banden te krijgen.

Juiste bandenspanning

Het klinkt natuurlijk als een dooddoener. Zelf de ANWB wijst autorijders erop dat hun autobanden de juiste spanning moeten hebben. Dit is bij wielrennen niet anders. Elke keer dat ik op de fiets stap controleer ik de bandenspanning. Als je je fiets twee tot drie dagen niet gebruikt, is de spanning vaak met één bar afgenomen. Dat merk je met fietsen bijna niet, maar heeft wel invloed. De banden op de racefiets pomp ik daarbij steevast op 7 bar. Een veel gehoord misverstand is dat mensen denken dat banden kapot gaan van te hoge spanning. Dat is absolute onzin! Natuurlijk moet je een band niet harder oppompen dan wat deze band aankan. Maar die maximale druk staat op de zijkant van de band vermeld. De ideale bandenspanning voor je fietsband kun je bepalen aan de hand van de gouden regel voor bandenspanning: Gouden regel van de bandenspanning op de fiets

Wegdek

De enige uitzondering waarbij ik de bandenspanning lager doe dan normaal is wanneer ik weet dat ik een route ga rijden waar ik heel veel zogenaamde kinderkopjes tegenkom. Bij 7 bar fietst dat absoluut niet fijn meer. Voor mij tenminste.

Eigen gewicht

Natuurlijk kun je aan je eigen gewicht niet 1-2-3 iets veranderen. Of je aan je gewicht iets wil veranderen omwille van het verminderen van lekke banden kun je je ook afvragen. Wel weet ik uit ervaring dat zwaardere mensen over het algemeen vaker een lekke band hebben. Wat zwaardere mensen wel kunnen doen is heel actief hun bandenspanning controleren en waarschijnlijk iets harder oppompen.

Slecht weer

Als ik lek rijd, is het meestal tijdens of vlak na slecht weer. De oorzaak hiervan is dat bij een nat wegdek allemaal steentjes en dergelijke aan je band blijven plakken. Als zo'n klein scherp kiezeltje dan keer op keer op je band indrukt heb je natuurlijk de kans dat er een gaatje ontstaat. Hier kun je in de praktijk weinig aan doen. Wat je wel kunt doen, is als je door iets van steentjes heen moet rijden, is hierna zo snel mogelijk even met je hand over het loopvlak van de band(en) gaan om de plakkende steentjes te verwijderen. Let wel even op de veiligheid, maar een beetje geoefende fietser kan dit onder het fietsen doen. Hiermee voorkom je natuurlijk niet alle lekke banden, maar het helpt wellicht.

Glas op het fietspad

Een veel voorkomende fout die mensen maken is dat ze bij het zien van glas of andere scherpe voorwerpen er omheen proberen te sturen. Dit sturen, samen met de nodige onbalans vanwege de plotselinge beweging, zorgt voor onbalans, waardoor de banden iets gaan wringen. Door dit wringen wrijf je het glas als het ware juist de band in. Het beste kun je, als je iets scherps zoals glas pas laat ziet, er gewoon doorheen rijden. Als je banden goed op spanning zijn kan dat vaak niet meteen een dergelijk kwaad. Wel meteen erna controleren of er niks scherps is blijven 'plakken' natuurlijk.

Plakken?

Stel je doet al het bovenstaande maar rijdt toch lek. Dat kan natuurlijk. Zoals gezegd, ook ik, en met mij iedere fietser, rijdt een aantal malen per jaar lek. Altijd heb ik minmaal één, maar soms twee, binnenbandjes bij me. Dit zijn dan nieuwe ongebruikte, niet geplakte binnenbandjes. Onderweg leg ik deze dan op m'n band en na oppompen kun je meteen verder. De lekke band neem ik altijd mee en gooi deze thuis pas weg. Onderweg weggooien kan natuurlijk ook, maar dan natuurlijk wel in de prullenbak. Ik gooi deze banden weg en plak ze niet, omdat ik op die manier er gewoon voor zorg dat ik één keer per jaar de binnenbandjes van mijn fiets vervang. Daar hoef ik dus eigenlijk nooit op te letten. Stel je rijdt veel vaker lek, dan kun je misschien overwegen om de lekke band thuis te plakken. Zelf ben ik daar niet zo een voorstander van. De geplakte band vertoont toch een bobbel op de plek waar de band geplakt is. Deze bobbel kan ten koste gaan van een stuk comfort (of dat echt zo is betwijfel ik), maar de band blijft natuurlijk op en rond die geplakte plaats een zwakke plek hebben. Stel dat je wel besluit om je banden te plakken (ook niks mis mee), dan zou ik dat pas na de fietstocht thuis doen en niet onderweg. Thuis kun je in alle rust, schone omstandigheden en vooral een aangename temperatuur de band plakken. Onderweg sta je vaak op een onhandige plaats, staan mensen op je te wachten ('ben je nou nog niet klaar') en is het vaak ook nog koud en nat. Daar wil je dus zo snel mogelijk weg, wat je met het verwisselen met een nieuw binnenbandje relatief snel kunt doen.

Buitenband

Er zijn vele soorten buitenbanden van veel verschillende merken. Veel mensen zweren bij een bepaald merk en type band, en ik ben de laatste die hun hiervan af wil halen. Ik ben eigenlijk van mening dat er geen hele slechte banden gemaakt worden. Mits je in een redelijke prijsklasse een band koopt ben je eigenlijk gegarandeerd van een stukje kwaliteit. Let er hierbij wel op dat je wel een merk-band koopt. Bijvoorbeeld Continental, Schwalbe, Vittoria, Michelin of een ander gerenomeerd merk. Geen Aldi of andersoortig goedkoop merk. Ik wil wel meteen opmerken dat er ook vast mensen zijn die met deze goedkope merken ervaring hebben, maar als je op zeker wilt gaan zou ik toch voor een gerenomeerd bandenmerk kiezen. Of je vervolgens veel of weinig lek rijdt heeft meer te maken met de in dit artikel genoemde factoren dan met de kwaliteit van de band. Wel moet je een buitenband natuurlijk ook op een gegeven moment vervangen. Op de achterband is dit vaak goed te zien. Je krijgt daar, als je band op goede spanning is, vaak een vlak afgelopen profiel. Waar een nieuwe band mooi rond loopt, is hier het echte loopvlak recht afgesleten. Dat is een goede indicatie dat de band langzaam aan vervanging toe is. De voorband vertoont dit veel later, maar ook deze moet eigenlijk na verloop van tijd (vaak voordat dit vlak ontstaat) vervangen worden.

Draadbanden vs vouwbanden

Draadbanden zijn natuurlijk een stuk steviger. De draad die in de band verwerkt zit zorgt ervoor dat de buitenband veel vaster om het wiel zit. In het geval je door een flinke kuil of iets dergelijks rijdt, blijft de band mooier zitten. Bij een vouwband heb je dan veel eerder de kans dat de buitenband loskomt van het wiel. De binnenband wringt zich dan ietsjes naar buiten, wat resulteert in een lekke band. Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat vouwbanden slecht zijn. Vouwbanden hebben ook hun voordeel. Ze zijn namelijk iets lichter en zijn eventueel (zoals de naam het zegt) op te vouwen, waardoor je ze onderweg kunt meenemen. In principe ben ik niet een pur sang voorstander van de ene type band of de andere. Wel wil ik opmerken dat vooral zwaardere mensen beter geen vouwbanden kunnen nemen. Deze mensen moeten toch al met wat hogere bandenspanning rijden. Het risico dat de binnenband zich bij een flinke kuil of hobbel dan langs de velg naar buiten wringt wordt veel groter, en daarmee ook de kans op lekke banden.

Nieuwe, oude banden

In mijn garage heb ik steevast een paar setjes banden, ongemonteerd, aan het plafond opgehangen. Deze banden laat ik eerst een seizoen liggen voordat ik ze monteer. Sommige mensen zeggen dat het onzin is, maar ik ben van mening dat een band die een jaartje in m'n kelder heeft gelegen (eigenlijk gehangen) iets harder is geworden van rubber structuur en daardoor minder slijt. Dit doe ik al jaren, en menigeen heeft me hiervoor al voor gek verklaard. Toch zijn er wel meer wielrenners die dit doen, dus misschien is het toch wel waar. Een echte wetenschappelijke onderbouwing heb ik er niet voor, maar het is misschien het proberen waard. Lees meer hierover in dit artikel.

Reacties   

0 #4 marc 25-02-2015 07:48
Ik ben het niet eens met de gouden regels wat betreft bandenspanning.
Ik weeg zelf 104 kg en rijd voor op 7,5 bar en achter 8 bar, ik stuiter al over de weg heen als ik de band achter oppomp naar 8,5 bar
Citeer
0 #3 Paula de Keijser 10-01-2015 21:41
Interessant artikel en boordevol goede tips! Maar sinds dit artikel zijn er veranderingen in de wereld van de lekke band.
Sinds kort is ook in Nederland Ride-On verkrijgbaar. Een banden sealant die de kans op lekrijden met maar liefst 95% verminderd en daarnaast ook nog eens 3 jaar lang! Klinkt te mooi om waar te zijn? Misschien wel, maar toch is het waar. Uniek omdat er voor iedere band (fiets, scooters, auto, motoren, quads, vrachtwagens, tractoren/bouww agebs) een ander product is. Sorry voor de reclame, maar het is echt waar en het werkt echt.
Citeer
0 #2 Leo Missler 22-08-2014 21:10
Goeie tips allemaal. Kwam op je blog omdat ik niet precies wist wat vouwbanden waren :-( Weet nu dat ik deze niet moet aanschaffen en daardoor is mijn investering ook minder. Scheelt in mijn geval al gauw e10 per band. Wil graag in de winter doorrijden op mijn fiets en overweeg nu de Continental Cyclocross Speed 700x35c aante schaffen. Is dit een goede keus? Fiets is een Specialized Expert Disc type 2013 met DRX300 Disc, alloy double-wall, sleeved, CNC machined, 32h velgen en voorzien van Specialized Espoir Sport Reflect w/ double BlackBelt, 60 TPI, wire bead, 700x30c banden. Zou graag jouw advies willen horen..

Mvg
Leo Missler
Citeer
0 #1 Wim Schreuder 04-05-2014 06:55
:lol: bedankt voor de goede tips!
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links