Wielerkleding

Dit artikel belicht de belangrijkste soorten wielerkleding die er zijn, welke functie ze hebben en wanneer je deze het beste kunt dragen. We zullen niet ingaan op specifieke merken wielerkleding.

Korte wielerbroek

De korte wielerbroek heeft als belangrijkste element een goede zeem. Welke zeem je goed zit is natuurlijk erg persoonlijk. Veel merken bieden vaak eenzelfde soort broek aan met verschillende soorten zemen. Vaak kun je aan de prijs van de verschillende broeken dan wel zien welke kwalitatief beter is en/of comfortabeler zit. Uitproberen hiervan is eigenlijk moeilijk, omdat je in een pashokje bij de wielerspeciaalzaak niet kunt proberen hoe de broek zit na 100km of meer fietsen. Voor vrouwen is het belangrijk een broek te vragen met een speciaal vrouwen zeem. Dit zeem heeft een iets andere pasvorm. Voor de rest is het gewoon dezelfde broek. Een korte broek kun je eigenlijk pas dragen (zonder beenstukken of lange broek eroverheen) als de buitentemperatuur boven de twaalf graden Celsius is. Daaronder is het vooral voor de knieën te koud om alleen een korte broek te dragen.

Driekwart wielerbroek

De driekwart wielerbroek is een artikel dat de laatste jaren zijn opmars maakt. 10 jaar geleden zag je deze nog niet, maar nu is de driekwart broek vooral in het voor- en naseizoen toch wel erg fijn. Als het te warm is voor een lange broek, maar toch nog erg fris voor de korte broek, kun je met een driekwart broek toch nog even net de knieën beter op temperatuur houden. Een goede driekwart broek vinden is moeilijker dan een korte broek, omdat niet elke fabrikant een groot assortiment driekwart broeken heeft. De driekwart broek kun je dragen vanaf een buitentemperatuur van ongeveer 7 graden.

Lange wielerbroek

De lange wielerbroek is een echte winterbroek. Is de temperatuur onder de 7 graden, dan redt je het met een korte of driekwart broek niet meer. Een aanvulling met beenstukken is dan ook niet meer handig. Winterbroeken zijn er in twee soorten, met en zonder zeem. Indien je een broek zonder zeem koopt, kun je er je korte broek gewoon onder dragen. Je hebt dan het draagcomfort van de zomerbroek, waarvan je weet hoe deze zit. De winterbroek zelf moet je dan ietsje ruimer kopen, omdat er nog een korte broek onder zit. Op deze manier moet je deze broek dus ook passen! Heb je een winterbroek met zeem, dan doe je er vanzelfsprekend geen zomerbroek meer onder. Welke van de twee broeken je koopt is een beetje de persoonlijke smaak. Zelf prefereer ik een winterbroek met zeem, omdat ik geen liefhebber ben van twee lagen broeken over elkaar heen. Maar zoals gezegd is dat persoonlijk.

Kort wielershirt

Het korte wielershirt is het fietsartikel dat het minste verslijt. Eigenlijk vervang je dit alleen omdat je een ander wil. Het korte wielershirt heb je vaak in twee soorten, namelijk met lange rits (eigenlijk is het dan een vest) of met korte rits. Hier zit weer een stuk persoonlijke voorkeur aan. Menig wielrenner vindt een lange rits fijner, omdat je het dan bij warm weer verder open kunt doen. Qua comfort zit er eigenlijk geen verschil. Vanaf wanneer je een wielershirt met korte mouwen kunt dragen is weer erg persoonlijk. Over het algemeen moet toch wel boven de zestien graden zijn, maar er zijn natuurlijk ook diehards die bij 7 graden met een korte broek en korte mouwen rijden. Of ze later een vergrootte kans op reumatische aandoeningen hebben laten we hier even in het midden.

Wielershirt met lange mouwen

Mocht het wielershirt met korte mouwen net te koud zijn, dan kun je een shirt met lange mouwen aantrekken. Dit geeft net wat meer warmte op de armen. Voor de rest is het gewoon een wielershirt net als dat met korte mouwen. Wel heeft een shirt met lange mouwen veelal een lange rits, waardoor het eigenlijk een vest is.

Winterjack

En winterjack is echt een soort jas en is veel dikker dan een wielershirt met lange mouwen. Dit doe je aan als het echt koud is, onder de vijf graden. Hieronder doe je nog een wielershirt met korte mouwen. Vaak zit in een winterjack een zogenaamde windstopper, waardoor de koude wind er niet doorheen komt.

Windstopper

Een windstopper is een soort bodywarmer. Vaak is dit erg dun, en heeft geen mouwen. Sommige windstoppers hebben aan de achterkant een soort net-materiaal, omdat de windstoppende werking alleen aan de voorkant nodig is. De windstopper is gemaakt van een speciaal materiaal, waardoor het (zoals de naam vermeld) de wind buiten houd. Het houd je lichaam dus niet warmer, maar door het buitenhouden van de wind voelt het wel warmer aan. De windstopper is vooral handig tijdens dagen waarop een koude wind waait. Ook in de bergen is een windstopper tijdens afdaling erg prettig. Tijdens de beklimming kan de windstopper dan ver opengeritst worden, waardoor je het dan niet te warm krijgt.

Beenstukken

Beenstukken heb je eigenlijk in twee soorten. Een zijn de beenstukken die van je korte broek een lange broek maken. De andere is de soort beenstukken die van je korte broek een driekwart broek maken. Beiden hebben als doel om tijdens ritten met flink wat temperatuursverschil met een korte broek samen met de beenstukken te beginnen, en deze later als het warmer wordt uit te doen. Andersom kan natuurlijk ook.

Armstukken

Armstukken hebben eenzelfde doel als beenstukken. Stel dat het 's morgens maar 10 graden is, maar dat je weet dat het vijftien graden gaat worden, dan is het handig te starten met armstukken, en deze na een paar uur uit te trekken. Wel even inschatten of je daar plek voor hebt in je shirtzakken natuurlijk.

Bandana

Het primaire doel van een bandana is ervoor zorgen dat je geen zweet in je ogen krijgt. Draag je geen bandana, dan loopt het zweet van je hoofd gelijk in je ogen. De bandana vangt een bepaalde hoeveelheid zweet op. Daarnaast is een bandana handig om te voorkomen dat je hoofd verbrand (als je je helm afzet bij bijvoorbeeld lange beklimmingen). Persoonlijk vind ik een bandana een geruststellende gedachte als er een wesp in mijn helm komt. Niet dat die bandana een steek tegenhoudt, maar het nodigt de wesp minder snel uit om me te steken. Maar dit is natuurlijk weer een van mijn eigen panische gedachten.

Wielerhandschoenen zomer

De meeste wielrenners dragen handschoenen in de zomer. Dit zijn kleine handschoentjes zonder vingertoppen. De redenen hiervoor zijn er een paar. Ten eerste zorgt het ervoor dat zweet opgenomen wordt in de handschoenen, waardoor je genoeg grip op het stuur, versnellingen en remmen behoudt. Dit komt de veiligheid natuurlijk ten goede. Een tweede, niet minder belangrijke, reden om handschoenen te dragen is om de schade bij valpartijen te beperken. Wanneer je als wielrenner ten val komt, vang je je altijd op met je handen. Hierbij is schade dan onvermijdelijk, omdat je juist je handen gebruikt om schade aan andere lichaamsdelen te beperken. Wanneer je valt en geen handschoenen draagt, dan is de schade aan je handen aanzienlijk. Zeker wanneer je op grover asfalt nog een stukje doorschuift. De littekens die je dan overhoud zullen nooit meer helemaal te herstellen zijn.

Wielerhandschoenen winter

Handschoenen in de winter hebben dezelfde functie als zomerhandschoenen. Daarnaast speelt natuurlijk de koude en de bescherming hiertegen een belangrijke rol. Daarom hebben winterhandschoenen wel vingertoppen. Dit zijn namelijk de eerste lichaamsdelen (samen met tenen) die erg koud worden. Bij extreme kou leert de ervaring dat handschoenen de kou (en pijn) een tijdje kunnen uitstellen. Helemaal voorkomen kunnen ze het toch niet. Let er bij de koop van handschoenen op dat deze niet te krap zitten. De bloedsomloop in je handen, die toch al niet optimaal is, zal dan afnemen, waardoor je het nog eerder koud krijgt. Ook moet je proberen 'ademende' handschoenen te kopen. Hierdoor kan eventueel opgetreden zweet wel naar buiten. Indien dit niet kan, koelt dit zweet af, waardoor je het nog eerder koud krijgt. Wat je in geen geval mag doen bij extreme kou, is het dragen van twee paar handschoenen, of nog erger, plastic handschoenen binnenin de winterhandschoenen. Vaak hoor ik mensen die dit willen doen, voornamelijk bij kans op regen, om deze regen buiten te houden. Het probleem wat dan optreedt, is dat je door deze plastic handschoenen gaat zweten. Dit zweet kan niet weg en koelt enorm af. Daardoor krijg je het weer koud.

Overschoenen zomer

Overschoenen in de zomer hebben voor de amateur wielrenner eigenlijk geen enkel praktisch nut. Sommigen zullen aerodynamica als reden aandragen, maar daarvoor moet je eigenlijk harder rijden dan 40 km/h. Dit zijn toch snelheden die de meeste wielerliefhebbers niet erg vaak erg lang zullen volhouden. De overschoentjes in de zomer hebben dus alleen een cosmetisch nut. Of het mooi is of niet is natuurlijk een kwestie van smaak. In het profwielrennen worden overschoenen in de zomer gebruikt voor tijdritten, waarbij de snelheiden ruim boven de 40 km/h liggen, en aerodynamica dus een grote rol spelen. Tegen regen, kou en dergelijk beschermen overschoen (de zomer versie) niet, daar zijn ze te dun voor en ook van het verkeerde materiaal gemaakt.

Overschoenen winter

Het nut van winter overschoenen is het beschermen van de voeten tegen neerslag als regen, hagel maar ook modder en dergelijke en natuurlijk de kou. Hierdoor is het tot een relatief lage omgevingstemperatuur mogelijk om te blijven fietsen. Uiteindelijk, als het echt koud is, helpen overschoenen ook maar tijdelijk. Vroeg of laat wordt het toch te koud. Bij welke temperatuur dit is, verschilt van persoon tot persoon.

Thermoshirt / zweetshirt

Een thermoshirt of zweetshirt wordt gedragen onder het wielershirt. Veel wielrenners dragen dit alleen in de winter. Persoonlijk draag ik een dergelijk shirt eigenlijk altijd, extreem warme temperaturen daargelaten. Het doel van thermoshirts is het opvangen en afvoeren van zweet. Hierdoor blijft je lichaam (vooral natuurlijk rug en buik), droog. Een droog lichaam blijft makkelijker op temperatuur dan een nat lichaam. Een natte rug bijvoorbeeld leidt ertoe dat dit natte warme zweet flink afkoelt, waardoor je het als wielrenner weer koud krijgt. Door thermoshirts te dragen is het voor het lichaam veelmakkelijker om de temperatuur te reguleren en het dus warm te houden. Om even helemaal compleet te zijn laten we de helm, wielerschoenen en zonnebril niet buiten beschouwing

Helm

De functie van de helm is natuurlijk de veiligheid. Te vaak horen we nog verhalen van wielrenners die gevallen zijn en ernstig hersenletsel (of erger) eraan overhouden. Vaak horen we dan ook dat een helm dit soort ernstige zaken had kunnen voorkomen. Ook in het professionele wielrennen is het dragen van een helm nu verplicht. Vroeger was dat niet, maar het overlijden van Fabio Cassartelli heeft ertoe geleidt dat dit wel verplicht werd. Eerst werd wielrenners nog toegestaan bij een aankomst bergop de helm aan de voet van de laatste beklimming af te zetten. Beperking hierbij was wel dat deze netjes bij de ploegleiders werd ingeleverd. Niet lang daarna werd deze regel afgeschaft en moet een wielrenner altijd een helm dragen. Deze regel onderschrijven we en we zouden dit dan ook iedereen willen aanraden. Om in Nederland (en België) het dragen van een hem altijd te verplichten gaat ons nog erg ver. Schoolgaande kinderen/jeugd hiertoe verplichten zou geen verkeerde regel zijn m.b.t. veiligheid. We begrijpen echter dat vooral de oudere jeugd hier niet veel voor voelt en handhaving van deze regel erg moeilijk zou zijn.

Zonnebril

De zonnebril heeft twee functies. De eerste is natuurlijk het de ogen tegen de zon te beschermen. Tweede is beschermen tegen bijvoorbeeld vliegjes, muggen en dergelijke. Beide beschermingsfuncties komen het veiligheidsaspect ten goede. Zolang je optimaal zicht hebt, zit je veiliger en alerter op de fiets.

Wielerschoenen

Wielerschoenen zitten tegenwoordig met een klik mechanisme bevestigd aan het pedaal. In dit klik mechanisme heb je een aantal smaken van een aantal verschillende producenten. Zo is er bijvoorbeeld het Look-systeem van fabrikant Look. Daarnaast is SPD en SPD-SL van Shimano erg bekend en veel gebruikt. De laatste jaren zijn er nog een aantal varianten bijgekomen zoals Speed-play pedalen. Alle types en merken zijn erop gericht om een schoen zo stevig mogelijk aan het pedaal te bevestigen, waarbij het pedaal zo licht mogelijk wordt uitgevoerd. Het specifieke aan de wielerschoenen is, buiten de bevestigingspunten voor het klik mechanisme, het beschikken over een vrij harde zool. De reden hiervoor is dat deze harde zool meer energie direct op de pedalen kan overbrengen. Zou je met gewone sportschoenen op de fiets zetten, dan zorgt de soepele zool van de sportschoen ervoor dat bij elke trapbeweging energie in de zool gaat zitten om deze zool telkens in en uit te drukken. Zo zie je dat vooral mountainbike schoenen nog enigszins voorzien zijn van loopprofiel, maar dat echte raceschoenen vaak carbon zolen hebben. Deze hebben geen enkel verend vermogen of loopprofiel meer. Hiermee lopen is ook een vrij lastige aangelegenheid.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links