Toertocht rijden: goede voorbereiding is het halve werk

Als het voorjaar er aan begint te komen, begint het bij veel wielrenners te kriebelen. Ze maken planningen van toertochten en cyclosportieven die ze graag willen rijden. De familie- en werkkalender wordt erbij gepakt en weekenden worden alvast geboekt en geblokkeerd. Indien nodig wordt ingeschreven voor dit soort tochten, tenminste als de inschrijvingssystemen niet uit hun voegen barsten. Dit artikel gaat over niets van dit alles. Dit artikel beschrijft een terugblik op een vorig jaar georganiseerde cyclosportieve vanuit het oogpunt van materiaalpech. Wat zijn de meest voorkomende problemen en wat kun je er aan doen. Zowel onder het fietsen maar natuurlijk ook daarvoor.

We beschrijven een toertocht waar ongeveer 4000 deelnemers aan mee deden. Een servicedienst was beschikbaar om de ergste pechgevallen weer op weg te helpen. Hun relaas beschrijft een dag met een aantal kapotte derailleurs, één gebroken ketting, een aantal kromme kettingbladen en vele lekke banden. In totaal had de servicedienst 300 pechgevallen weer op weg geholpen.

Lekke banden

Een lekke band is iets waar geen enkele wielrenner zich van kan vrijwaren. Dat gebeurt je gewoon. Alleen kun je wat maatregelen nemen om de frequentie waarin dat gebeurd te beperken. De handigste tips daarvoor zijn:

  • Controleer voor ELKE tocht je bandenspanning. Een half barretje minder kan al een lekke band schelen. Lees ook het volgende artikel: Gouden regel van de bandenspanning op de fiets
  • Controleer na ELKE tocht je banden. Zitten er steentjes of andere scherpe zaken in, haal ze er dan uit. Mochten deze steentjes schade veroorzaakt hebben, dan merk je het op dat moment meteen.
  • Zorg dat je met een deugdelijke kwaliteit banden aan de langere tochten begint. Je doordeweeks trainingsrondje van 2 uur wil je misschien nog wel op een bijna versleten band rijden, maar een cyclo van 150+ kilometers moet je met deugdelijk materiaal starten. Voor meer informatie over het beperken van lekke banden, kijk naar DIT artikel.

Gebroken ketting

Waar een gebroken ketting in het mountainbiken wel regelmatig voorkomt en bijna altijd te wijten is aan een te zware versnelling op een steile helling, komt een kapotte ketting in het wielrennen eigenlijk nauwelijks voor. Ook in het wielrennen is de oorzaak echter hetzelfde. Het is een combinatie van een te zware versnelling rijden (te laat terugschakelen) en dan op brute kracht deze steile klim op te rijden. De uitspraak 'een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel' gaat hier helemaal op. Als je een wat oudere ketting hebt, liefst nog wat versleten en roest erop, dan is de kans groot dat er ergens een schakeltje is dat deze kracht niet overleeft. Met als gevolg een kapotte ketting. Om dit te voorkomen, moet je als eerste ervoor zorgen dat je ketting altijd schoon is. Op die manier kun je slechte schakels met eventueel beginnende roest zo snel mogelijk vinden. Haal die schakels er dan uit, of vervang de hele ketting. Maak na elke tocht in de regen de ketting zorgvuldig schoon. Veel mensen doen snel nog wat olie erop, dat beperkt de kans op roesten. Dat is echter slechts uiterlijke schijn. Binnen in de ketting zit nog gewoon vocht, die niet door de nieuwe olie weggedrukt wordt. Daar gaat de ketting gewoon roesten, maar doordat de ketting niet goed schoongemaakt is zie je dat niet. Naast onderhoud aan je ketting, moet je er tijdens het fietsen voor zorgen dat je niet te zware versnellingen rijdt. Te vaak heb ik aan de voet van de Keutenberg (deze staat ruim van tevoren met een bordje aangegeven en je kunt de berg zien liggen) mensen zien fietsen op een 53x14 versnelling. Daar redt je het echt niet mee, en je zult voor terug moeten naar de 42, 39 of wat je ook nog kleiner in de aanbieding hebt. Dit kun je ruim van tevoren doen, je ziet de berg immers komen. Te veel mensen doen dit niet en willen zo laat mogelijk terug schakelen. Bij bergen (eigenlijk bergjes/heuvels) die abrupt beginnen, liefst nog na een bocht, ben je dan echter te laat. De slimste oplossing is om dan even af te stappen en met het achterwiel in de lucht te schakelen. Veel wielrenners zijn daar echter te trots voor en gaan pure kracht toepassen om hun fout te compenseren. De gemiddelde ketting kan wel wat hebben, maar als je ook maar ergens een zwakke schakel in je ketting hebt zitten, kom je er op dat moment pijnlijk achter.

Kapotte derailleur

Een kapotte derailleur bij het wielrennen heeft vaak te maken met een verkeerde afstelling. Waar vooral mensen uit vlakke gebieden nooit versnellingen als 39x25 gebruiken, maar wel op hun fiets hebben, moet deze voor een toertocht met zwaardere klimmen toch zeker een keer geprobeerd zijn. Wat vaker gebeurd is dat de derailleur bij een 39x25 versnelling (achter helemaal links) te ver naar binnen gaat en tussen de spaken terechtkomt. De spaken overleven dit nog wel eens, maar de derailleur is er eigenlijk op gebouwd om dan af te breken. Dit om het frame te beschermen. Wat in zo'n geval ook nog vaak afbreekt is de derailleurhanger. Mocht dit gebeuren, weet dat een nieuwe derailleurhanger vaak niet overal voorradig is (Derailleurhanger afgebroken, wat nu?). Onderdelen binnen de derailleur die nog kapot kunnen gaan zijn de derailleurwieltjes en de veer in de derailleur. Voor beide geldt dat goed onderhoud en vooral schoonmaken helpt. Hierdoor gaat de derailleur niet alleen langer mee, maar kun je ook eventuele slijtage en mankementen in een vroeg stadium herkennen.

Kromme kettingbladen

Dit klinkt als een hele vreemde, maar heeft een vrij simpele oorzaak. Waarschijnlijk heeft deze fietser pas geleden de voorbladen vervangen (vernieuwd). Daarbij wordt elk blad met 5 boutjes vastgezet. Ik vermoed dat deze fietser of zijn mechanieker minstens 1 boutje niet goed heeft vastgedraaid. Tijdens het fietsen is dit boutje er uitgetrild, waarna het kettingblad nog maar op 4 punten vastzat. Door de vele kracht die er bij beklimmingen (met name bij een klim waar je echt op de pedalen moet staan) op de crank komt en vervolgens niet symmetrisch over het kettingblad verdeeld wordt, is het kettingblad krom getrokken. Het gevolg hiervan is dat de ketting er vanaf gaat lopen. Onderweg kun je dit proberen te verhelpen door het kettingblad weer met 5 boutjes vast te zetten en natuurlijk zo goed mogelijk recht te buigen. Na terugkomst zul je dit blad waarschijnlijk weggooien, want helemaal recht (en verder onbeschadigd) krijg je dit kettingblad natuurlijk nooit meer. Mocht je dus een keer je kettingbladen vervangen, zorg dan dat je ze meteen goed vastzet en controleer na één of twee keer fietsen of ze nog steeds goed vastzitten.

Conclusie

De meeste problemen zijn misschien te voorkomen door de fiets

  • Schoon te houden: ook na regenbuien meteen poetsen
  • Goed onderhoud te plegen: banden op spanning houden en regelmatig controleren.
  • Tijdig terug te schakelen: doe je dit niet, dan moet je op pure kracht verder en neemt de kans op materiaalschade enorm toe.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links