Lekke Band voor dummies

Wat kan je allemaal gebeuren aan 'pech onderweg' als je aan het fietsen bent. De meest voor de hand liggende is natuurlijk de lekke band. Broodnodige kennis voor elke fietser. Fietspech is immers nooit leuk. Ook al troffen we laatst een website aan die anders beweert.(http://www.vakantiefietser.nl/accessoires/fietspech/)

Lekke band

We zullen hier het verwisselen van de binnenband behandelen, maar ook het plakken. Veel wielrenners plakken hun bandjes niet maar gooien ze gewoon weg. Dat kan, maar vroeg of laat zul je toch een keer een band moeten plakken. Het wisselen van een band is eigenlijk een eerste verplichting die iedereen die met de racefiets op pad gaat moet kunnen verrichten. Een lekke band is namelijk niet altijd te voorkomen. Toch is er het nodige te doen om de kans op een lekke band te minimaliseren. Kijk daarvoor naar dit eerder geplaatste artikel. Heb je toch een lekke band, dan staat hieronder hoe je de lekke band kunt vervangen.

Stap 1: haal het wiel eruit. Dit doe je door de snelspanners los te draaien. Vervolgens ook de rem los te zetten. Hoe je dit doet verschilt een beetje per schakelsysteem. Daarna kun je het wiel eenvoudig uit het frame halen. Tenminste als het het voorwiel betreft. Bij het achterwiel doe je er verstandig aan om de ketting achter op het kleinste tandwiel te plaatsen (grootste versnelling). Dit vergemakkelijkt het later terugplaatsen van het wiel.

Stap 2: Verwijder ventieldopjes, eventuele borgringetjes en dergelijke.

Stap 3: Plaats een bandenlichter tussen buitenband en de velg. Haal de bandenlichter naar achteren en haak deze vast achter een wielspaak. Zorg ervoor dat de binnenband niet tussen de bandenlichter komt, aangezien de kans dan erg groot is dat de binnenband beschadigd raakt.

Stap 4: Plaats een tweede bandenlichter naast de eerst bandenlichter trek deze langs de velg opzij onder de band langs. Als dit niet lukt, haak dan de tweede bandenlichter ook vast aan een wielspaak en herhaal deze stap met een derde bandenlichter. Op deze manier komt de buitenband vrij van de velg.

Stap 5: Duw de ventiel door de velg heen en trek de binnenband naar buiten. Mocht je de band willen plakken, ga dan hier verder. Ga je de binnenband alleen vervangen, ga dan direct verder met stap 13.

Stap 6: Pomp de band een beetje op, zodat er een beetje druk in komt.

Stap 7: Probeer het lek te vinden door een eerste visuele controle. Probeer gaatjes in de band te vinden door goed te kijken. Lukt dit niet, probeer het dan te voelen (buiten vaak moeilijk omdat het waait). Een derde mogelijkheid is om de buitenband van binnen en buiten te controleren. Vaak zie je een doorn, een stukje glas of iets dergelijks toch wel zitten. Als je dit gevonden hebt, dan kun je aan de hand van de positie op de band dezelfde plek op de binnenband wel vinden. Begin bij het zoeken steeds bij het ventiel of de ventielopening. Dan weet je waar je begonnen bent.

Stap 8: Heb je het lek gevonden, maak dit deel van de band dan goed droog en laat de band leeglopen.

Stap 9: Het te behandelen plakje moet je nu schuren met een stukje schuurpapier.

Stap 10: Pak een plakkertje op maat (of knip er een op maat).

Stap 11: Smeer de geschuurde plek op de ban in met plaksel en laat dit drogen. Hoe lang het moet drogen is afhankelijk van de weersomstandigheden. Een stelregel is dat de lijm op de band niet meer mag plakken. Zodra dit niet meer plakt kun je het plakkertje erop plaatsen.

Stap 12: Plak de plakker op de band en duw deze stevig op de band en houd deze enkele seconden stevig vast. Hierbij mag je de band een beetje oppompen, zodat je het plakkertje er mooier op krijgt.

Stap 13: Plaats vervolgens de ventiel weer in de velg. Zet het ventiel losjes vast met een moertje. Pomp vervolgens een beetje lucht in de band, zodat de band netjes recht in de band komt te zitten zonder verdraaiingen.

Stap 14: Controleer, voordat de je buitenband terugplaatst altijd de binnenkant en buitenkant van de band om te zien of er nergens iets scherps doorheen steekt.

Stap 15: Leg vervolgens de buitenband met de hand weer om de velg. Begin hierbij bij het ventiel en werk beide kanten uit. Bij sommige velgen is het terugplaatsen van de buitenband een zware klus, omdat dit heel erg zwaar gaat. Kijk altijd heel erg goed uit indien je dit met de bandafnemers gaat doen. Eigenlijk moet je dat nooit doen, maar als je moederziel alleen langs de kant van de weg staat met verkleumde vingers is het natuurlijk altijd het proberen. Beter dat dan lopen.

Stap 16: Pomp daarna de band goed op, zet het ventiel vast en je kunt weer fietsen.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links