Ontwikkelingen in de wereld van de bidon

Iedere wielrenner weet wat een bidon is. Letterlijk is Bidon het Franse woord voor fles. In de wielerwereld is het de fles die met behulp van een bidonhouder aan de fiets bevestigd is, zodat tijdens het fietsen gedronken kan worden.

Wat zit er in de bidon

In een bidon zit meestal water of een sportdrank. Voor wielrenners (profs uitgezonderd) is het raadzaam de bidon na gebruik goed af te wassen. Zeker in het geval er een sportdrank in gezeten heeft. Laat je een bidon te lang staan, dan gaat de inhoud vanwege het hoge suikergehalte een eigen leven leiden. En vervolgens wil je uit deze betreffende bidon echt niet meer drinken. In de jaren 1980 had de standaard bidon een inhoud van 500cc (een halve liter). Later kwamen er steeds grotere bidons, die doorgaans minstens 750cc drank konden bevatten.

Wedstrijden

In wielerwedstrijden heeft elke ploeg één of meerdere zogenaamde waterdragers, die voor het hele team bij de ploegleider bidons gaan halen. Deze worden dan in alle zakken en zelfs in de koerstrui gestopt, om vervolgens aan de teamleden te worden uitgedeeld. Lege bidons worden tijdens de wedstrijd vaak in de kant van de weg gegooid, die door het publiek graag worden verzameld, omdat er een opdruk van het wielerteam op staat. Het record voor het maximaal aantal meegenomen bidons door één wielrenner ligt boven de 14 (exact aantal moeilijk te bepalen aangezien vele websites zich tegen spreken)

Foto: Carlos Barredo in de Tour de France 2011 (3de etappe) die bidonnen naar zijn ploeggenoten brengt.

Ontwikkeling: Biologisch afbreekbare Bidon

Onlangs is er een nieuw soort bidon op de markt gekomen. Deze is speciaal bedoeld voor professionele wielrenners die hun lege bidons altijd weggooien. Veel van deze bidons worden opgeraapt door wielerfans, die deze lege bidon als souvenier beschouwen. Toch blijven nog veel van deze weggegooide bidons langs de kant van de weg en dus in het milieu liggen. De nieuwe soort bidon is gemaakt van een materiaal dat in een natuurlijke omgeving volledig vergaat. Hierdoor wordt het milieu dus minder belast. De bidon is gemaakt van polyethyleen waaraan een biologisch bestandsdeel is toegevoegd. Dit biologische bestandsdeel maakt dat de drinkbussen vergaan wanneer deze in een zuurstofarme omgeving terecht komen. Bedolven onder een berg bladeren of laagje grond zal de bidon worden afgebroken door de in de natuur aanwezige bacteriën en schimmels. Het plastic wordt omgezet in niet-giftige biogassen en voedzame aarde (koolstof). Afhankelijk van de omgevingsfactoren (o.a. vochtgehalte en temperatuur) wordt de bidon in 1 tot 5 jaar volledig afgebroken. Deze nieuwe soort bidon heet "Biodon". Meer informatie is verkrijgbaar via www.biodon.nl

Alternatief - Camelbak op de rug

Als alternatief voor de bidon is de Camelbak ontwikkeld. Deze Camelbak vindt zijn oorsprong niet in het wielrennen, maar in het mountainbiken. De toepassing wordt echter nog op meer plaatsen gebruikt. Zo zijn er ook militairen die een Camelbak dragen om tijdens een missie in warme omstandigheden toch voldoende vocht tot zich te kunnen nemen. Het principe van een Camelbak is eenvoudig: een waterzak zo dicht mogelijk bij het lichaam dragen, om een zo hoog mogelijk draagcomfort te hebben. De inhoud van een Camelbak kan wel drie tot vier keer zo groot zijn als een reguliere bidon. In het wielrennen is dit wel eens gebruikt door Bobby Julich in een tijdrit voor de Tour de France. Deze vorm van waterzak wordt meestal op de rug gedragen. Er zijn voor zover bekend geen UCI richtlijnen waarin staat dat dit niet mag.

Camelbak op de borst

Onlangs is echter Frank Schleck in opspraak gekomen, omdat hij in de laatste etappe (tijdrit) van het Criterium International in 2011 een Camelbak heeft gedragen op zijn borst. De UCI onderzoekt nu of Frank hierdoor geen aerodynamisch voordeel heeft gehad. De UCI richtlijnen schrijven voor dat een renner door het gebruik van een Camelbak (of ander systeem) geen andere lichaamsvorm mag krijgen waardoor aerodynamisch voordeel verkregen wordt. De zaak is nog niet uitgesproken. Het lijkt erop dat dit een volgende evolutie wordt in het wielrennen en vooral in de tijdrit, waar op deze manier de aerodynamica geoptimaliseerd (of het minst negatief beïnvloed) wordt en de renner tegelijkertijd het makkelijkst kan drinken.

Incidenten met bidons

Mario Cipollini

De internationale wielerunie UCI heeft de Italiaanse sprinters Mario Cipollini en Alessandro Petacchi boetes opgelegd voor wangedrag. Cipollini is ruim 1900 euro armer omdat hij tijdens Gent-Wevelgem twee bidons gooide naar een koersmotor. Dat hij dat deed terwijl hij de wereldkampioenstrui droeg, vindt de UCI des te ernstiger. Filmpje:

Tom Steels

Het is de tweede keer dat de 27-jarige Belg wordt gestraft tijdens de Tour de France. In zijn eerste Ronde van Frankrijk, in 1997, werd hij door de jury naar huis gestuurd nadat hij in volle sprint een bidon naar de Franse sprinter Frédéric Moncassin had gegooid.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links