Fietsketting smeren: een alternatief

Het smeren van je fietsketting is een noodzakelijk iets. Hoe meer je in mooi weer rijdt, hoe minder je dit hoeft te doen. Rij je regelmatig in slecht weer, dan zul je zien dat de ketting van je fiets al vlug zwart, vies en smerig wordt. Dit hoeft niet. Er is ook een 'schoon' smeermiddel: Squirt Dry Lube

Traditioneel smeren

De meeste wielerliefhebbers smeren hun fietsketting met olie. Daarin bestaan veel verschillende soorten olie, maar de basisgrondstof is altijd hetzelfde. De verschillende soorten olie hebben vaak net een wat andere 'dikheid', waardoor ze voor bepaalde toepassingen beter geschikt zijn. Een nadeel van op olie gebaseerde smeermiddelen is dat deze vuil aantrekken. Rij je er bijvoorbeeld mee door slecht weer (vooral regen) dan zal het aangetrokken vuil vermengen met de olie en daardoor een zwarte ketting achterlaten. Deze zwarte ketting bevat naast olie al het aangetrokken vuil, waardoor de ketting uiteindelijk niet meer soepel zal lopen en schakelen. Al dit vuil zorgt er natuurlijk voor dat de ketting sneller slijt. Om met deze vieze ketting toch weer fijn te kunnen fietsen zal de ketting eerst helemaal ontvet moeten worden en daarna weer opnieuw met olie ingesmeerd.

Naaimachine olie

Sommige wielerzaken verkopen olieproducten is gebaseerd op naaimachine-olie. Eigenlijk is deze olie helemaal niet geschikt om fietskettingen mee te smeren, omdat deze olie te dun is. Hierdoor zal de olie onder zware druk zichzelf uit de ketting duwen. Hierdoor komt de ketting uiteindelijk droog te lopen. Naaimachine olie is bijvoorbeeld wel zeer geschikt om remkabels in de buitenkabel mee te smeren. De krachten die op deze kabels komen te staan zijn natuurlijk veel minder dan bij de fietsketting.

Hoe kan het dan beter

Bij de zoektocht naar een beter smeermiddel moeten we eerst even stilstaan bij de nadelen van de huidige middelen. Niet dat die zo slecht zijn, want wereldwijd gebruiken duizenden wielrenners dit middel en tonen dagelijks aan dat het werk. Toch even een lijstje met nadelen:

  • Olie trekt vuil aan. Hierdoor wordt de smerende werking in zware omstandigheden teniet gedaan;
  • Ontvetten is een smerig klusje;
  • Door het aantrekken van het vuil slijt de ketting sneller;
  • Het ziet er niet uit.

Een alternatief: Squirt Dry Lube, gebaseerd op wax

Alternatieven zijn er in de vorm van op wax gebaseerde smeermiddelen. Wij probeerden Squirt Dry Lube. Hierbij kijken we naar de eigenschappen van dit product ten opzichte van de traditionele smeermiddelen. Squirt Dry Lube is gebaseerd op wax. Deze wax heeft een aantal eigenschappen, die wezenlijk verschillen van op olie gebaseerde smeermiddelen. Over het algemeen geldt dat wax geen vuil aantrekt, maar juist afstoot. Hierdoor werkt de wax oplossing in theorie beter. Er is namelijk geen/minder vuil aanwezig waardoor de smerende werking optimaal blijft. Ook zal de ketting langzamer slijten. Omdat wax geen vuil aantrekt is ontvetten van de ketting ook niet meer nodig.

Eerste keer aanbrengen

Zoals met elk product geldt ook voor een op wax gebaseerd smeermiddel dat het alleen goed werkt indien het ook goed aangebracht is. Voor wax producten is het heel belangrijk dat je eerst alle aanwezige olie (en vuil) verwijderd. Dit moet je doen door de ketting helemaal te ontvetten. Hiervoor zijn natuurlijk speciale bakjes op de markt verkrijgbaar. Deze bakjes hebben borsteltjes van binnen. Door dit bakje te vullen met ontvetter, en vervolgens de ketting hier doorheen te halen, zal de ketting ontvet worden. Ook kun je de ketting natuurlijk ook demonteren en in een bakje ontvetter (of bijvoorbeeld benzine) wat makkelijker schoonmaken. Nadeel van beide soorten van ontvetten is dat je smerige handen krijgt, maar dat is nu hopelijk de laatste keer. Poets ook gelijk de derailleurwieltjes, cassette en voortandwielen. Zorg dat dit allemaal heel erg goed schoon is. Wax aanbrengen over een eerder smeermiddel heeft helemaal geen zin. Hierna moet je zorgen dat de ketting goed droog is. Vervolgens moet je de Squirt Dry Lube aanbrengen op de ketting. Dit doe je door de ketting rond te draaien en met het flesje de wax aan de binnenkant van de ketting (zie filmpje op 2:03) aan te brengen. Juist aan de binnenkant, omdat het op die manier beter in de ketting gedrukt wordt. De wax in het flesje Squirt is opgelost in water. Dit is gedaan om ervoor te zorgen dat het beter aan te brengen is. Zorg er na het aanbrengen voor dat je even de tijd hebt om dit water te laten verdampen. Dit geldt voor elke keer dat je de wax aanbrengt. Zeker de eerste keer moet je zorgen dat je voldoende wax op de ketting aanbrengt. Je kunt eigenlijk niet (in tegenstelling tot olie) teveel aanbrengen.

Verder onderhoud

De wax stoot vuil af. Je zult dus zien dat eventueel vuil op de ketting, cassette en derailleurwieltjes blijft zitten. Dit is niet erg, veeg dit af met een doek en klaar is kees. Tenminste, bijna. Je zult zien dat wax gebaseerde producten vaker aangebracht moeten worden dan olie. Maar dit is wel heel erg snel gedaan, omdat je niet eerst de ketting hoeft te ontvetten. Weer de ketting ronddraaien en aan de binnenkant van de ketting aanbrengen.

Slecht weer

De leverancier meldt dat de mogelijkheid bestaat dat bij hevige regen de wax uit de ketting gespoeld wordt. Dit kan, maar dan wel alleen bij langere tochten en bij echte hevige regenval. Wat je er zelf aan kunt doen, is zorgen dat de wax (en het hiermee aangebrachte water) tijd heeft om te drogen voordat je gaat fietsen. Hierdoor kan de wax zich goed hechten aan de binnenkant van de schakels, voordat er flink wat water overheen komt. Wij zelf hebben Squirt Dry Lube in slecht weer gebruikt op de racefiets, gedurende een drie uur durende tocht met continue regen en hebben geen problemen ondervonden. Na deze tocht hebben we de ketting met een doek droog en schoongewreven en opnieuw wax aangebracht. Meer dan duizend kilometer later werkte de ketting nog steeds prima.

Racefiets / ATB

Wax gebaseerde smeermiddelen werken zowel bij racefietsen als bij mountainbikes. Als je naar de afnemers van Squirt kijkt, dan zijn het vooral mountainbikers. Toch werkt het ook prima bij mensen die op de weg fietsen.

Conclusie

Met wax gebaseerde producten is er zeker een waardig alternatief voor de op olie gebaseerde smeermiddelen. Het enige wat we moeten opmerken, is het feit dat je (bij Squirt) dit toch wel regelmatig (elke 400km) opnieuw moet aanbrengen. Bij olie producten hoeven we dit, bij gebruikt tijdens mooi weer, veel minder vaak te doen. Hierdoor gebruikt je natuurlijk redelijk wat van het wax middel in verhouding met olie. Een flesje Squirt kost 10,00 Euro (100ml). Hier kun je met gebruikt bij één fiets toch wel ongeveer een jaar mee vooruit. Eigenlijk vinden we dit dus geen argument of noemenswaardig nadeel voor het product. Hieronder het reclamefilmpje van Squirt over Squirt Dry Lube:

Reacties   

0 #1 Pierre 25-12-2015 07:40
Hallo squirt ik gebruik jullie product ook al jaren op racefiets en mountainbike. In de zomer en op racefiets perfect maar in de winter met modder en nat zand dan na z'n 25 km wil de ketting niet meer soepel draaien en heel veel last van chain chuck noodgedwongen wd40 erop gespoten dat stond in de auto en daarna nog 70 km gefietst zonder problemen op zelfde parkour. Hebben jullie niet iets voor modder en nat zand. Smeer nu met mucoff maar is zoveel schoonmaakwerk. Mvg pierre
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links