Sponsoring van een wielerploeg of een voetbalclub?

Stel dat je als bedrijf aan sportsponsoring wil doen. Sponsor je dan beter een voetbalclub of een wielerploeg?

Financieel

Als je kijkt naar bedragen die in de voetbalwereld worden neergeteld, dan zijn die gigantisch. Een topclub als bijvoorbeeld Real Madrid heeft een begroting van ruim over de 400 miljoen Euro. Wil je een top wielerploeg sponsoren, dan kom je met een bedrag tussen de 10 en 15 miljoen al heel erg ver. Spendeer je eenzelfde bedrag in het voetballen, dan kom je met een bedrag tussen 10 en 15 miljoen niet verder dan Roda JC.

Bereik

Als je wereldwijd reclame wil maken en dat ook met een voetbalclub wil doen, dan moet je ervoor zorgen dat je ploeg minimaal Champions League niveau speelt. Die speelt zich weliswaar nog steeds af binnen Europa, maar je komt er in elk geval verder mee dan het sponsoren van een lokale Nederlandse voetbalclub. Echter, teams die min of meer gegarandeert zijn van deelname aan de Champions League spelen met een begroting van 50 miljoen Euro of meer. Wil je met een wielerclub wereldwijd reclame maken, dan ben je aangewezen op de WorldTour ploegen. Die hebben een begroting, zoals gezegd tussen de 10 en 15 miljoen Euro. Hiermee heb je wel echt wereldwijd bereik, want de WorldTour wedstrijden gaan van Europa, Aziƫ, Australiƫ tot Noord-America. De enige andere sport waarin je wereldwijd bereik hebt, is Formule 1. Alleen zijn bedragen daar veel hoger. Gemiddeld bedraagt de begroting van een Formule 1 team 113 miljoen Euro. Beperk je je tot een Pro Continentaal team, dan is het bereik weliswaar iets kleiner (alleen het eigen continent), maar is het budget ook veel kleiner. Kijken we bijvoorbeeld naar een team als het AA Drink/Leontien.nl Cycling Team (2011), dan werken zij met een jaarlijks budget van 1 miljoen Euro. Daar heb je dan wel een Europees bereik mee.

Rendement

Loont het om een wielerploeg te sponsoren? Stel dat je 10 tot 15 miljoen Euro weet vrij te maken gedurende een aantal jaren om een wielerploeg te sponsoren. Rendeert dat dan wel? Ga je echt meer producten verkopen? Die vraag is natuurlijk moeilijk te beantwoorden. Feit is wel dat er in het verleden een aantal wielerploegen geweest zijn met sponsors waarvan het gros van het publiek niet weet wat ze eigenlijk maken/verkopen.

Voorbeelden:

  • Fassa Bortolo: Italiaanse producent van bouwmaterialen
  • Lampre: Italiaans producent van staal
  • AG2R: Franse verzekeringsmaatschappij
  • Saunier Duval: fabrikant verwarmingsketels

Aan de andere kant is bekend dat Patrick Lefevre (directeur Quick-Step Team) een onderzoek heeft laten uitvoeren naar het rendement in de vorm van aantal keren dat een merknaam getoond wordt tijdens een wielerwedstrijd. Resultaat hiervan was dat het rendement heel erg groot was. Renners die kilometers lang op kop rijden, leveren rendement op, misschien nog wel meer rendement dan een renner die een koers wint. Hetzelfde geldt voor renners die vallen, lek rijden, of welk ander voorval waarmee je opvalt en in beeld komt. Misschien levert een op doping betrapte renner nog wel rendement op. Feit is in elk geval dat een beeldvertoning van je merknaam in een wielerwedstrijd vele malen goedkoper is dan 30 seconden zendtijd in het reclameblok dat voor, na of tijdens de wedstrijd vertoondwordt.

Doping

Loop je als bedrijf niet het risico om, als gevolg van dopingschandalen, imagoschade op te lopen? Natuurlijk is deze kans aanwezig, maar het verleden heeft aangetoond dat dat niet waar is. Festina heeft nog nooit zoveel horloges verkocht als het jaar waarin de hele Festinaploeg als gevolg van dopingperikelen de Tour de France moest verlaten. Natuurlijk verschilt de kans op imagoschade per branche een beetje. Als horlogefabrikant is deze kans anders dan als grote verzekeraar. Bij de meeste business-to-consumer bedrijven is deze kans echter gering. Kijk bijvoorbeeld naar de Vacansoleil ploeg. Mensen gaan echt niet minder vakanties boeken als een renner van deze ploeg op doping betrapt wordt.

Wat gebeurt er met het budget

Binnen een wielerploeg gaat 65 % van het budget naar personeelskosten. Dit is dan zowel wielrenners, begeleiders, verzorgers, mecaniciens en ploegleiders. Een gemiddeld salaris van een profwielrenner ligt op ongeveer 200.000 Euro. De echte toppers natuurlijk veel meer, maar meer dan 10% van de renners verdient minder dan 40.000 Euro. Het overige deel van het budget gaat grotendeels op aan materiaal, reis- en verblijfskosten en dergelijke.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links