Wielershirt ontwerpen

Aan het begin van het nieuwe wielerjaar, wat gewoon op 1 januari valt, zien we alle wielerploegen kleine of grote veranderingen doorvoeren aan hun shirtjes. In dit artikel beschrijven we waarom dit gebeurd, waarop gelet wordt en wat belangrijk is aan het ontwerp van een wielershirt.

Sponsors

Een belangrijke voorwaarde voor het ontwerp van een wielershirt is dat alle sponsors er goed herkenbaar opstaan. Daarbij moeten de huiskleuren van de sponsor herkenbaar zijn. Hierbij kan het probleem optreden dat een wielerploeg meerdere sponsors heeft, waarbij huisstijlkleuren of logo's kleuren bevatten die samen op een wielershirt niet mooi uitzien. Vaak zie je dan dat logo's in een neutrale kleur worden overgenomen, of dat er op een andere manier een compromis gezocht wordt. Het belang voor de sponsor is natuurlijk de herkenbaarheid, niet alleen in het peloton maar ook bij de fans die hetzelfde shirtje kopen.

Fans

Van alle Worldtour ploegen is het wielershirt ook voor liefhebbers te koop. Het is dus belangrijk dat deze het shirtje mooi vinden. Anders zullen ze het niet kopen. Dat is meteen een reden waarom ploegen die al jaren eenzelfde sponsor hebben, toch jaarlijks een paar wijzigingen aan hun shirt aanbrengen. De echte fans willen dan een nieuw shirt, waardoor extra inkomsten gegenereerd worden. Exacte getallen uit de wielerwereld zijn niet echt bekend, maar wel uit de voetbalwereld. Bij Real Madrid werd bijvoorbeeld in 2009 de voetballer Ronaldo gekocht voor een bedrag van 94 miljoen euro. Vervolgens werden meer dan één miljoen shirtjes met zijn naam erop verkocht voor 85 Euro per stuk. Dit soort bedragen zijn in de wielerwereld ondenkbaar, alleen al omdat het hele team hetzelfde shirt heeft en er geen persoonlijke namen op staan. Maar toch worden hier aardige bedragen mee omgezet en is er dus een commercieel belang voor de wielerploegen.

Herkenbaarheid

Eerder hadden we het al over herkenbaarheid voor de sponsor en de fans, herkenbaarheid in het peloton is natuurlijk minstens zo belangrijk. Als je een peloton ziet langs fietsen moet je er een bepaalde ploeg uit kunnen halen. Tegenwoordig wordt hier bij het ontwerpen van een shirt rekening mee gehouden. Wat er bijvoorbeeld gebeurd is dat een concept ontwerp via een computersimulatie, of zelfs met een groep wielrenners uitgeprobeerd wordt. Hierbij wordt gesimuleerd, of echt nagebootst, of een bepaald shirt bij fietssnelheid in een grotere groep fietsers ook echt de herkenbaarheid oplevert die gewenst is. Bij de Rabobank wielerploeg zijn er bijvoorbeeld aan de hand van dit soort simulaties nog aanpassingen gedaan aan de felheid van de kleuren. Rabobank heeft blauw-oranje kleuren in het shirt verwerkt, maar er zijn natuurlijk nog enkele ploegen met de kleur blauw. Oranje is wat minder gebruikt, maar bijvoorbeeld wel in de kleuren van de Euskaltel ploeg. Het is voor Rabobank dus belangrijk dat een Rabo-renner niet wordt aangezien voor een Euskaltel renner. Juist om deze reden zijn niet alle ploegen blij met een nationaal kampioen in de ploeg, aangezien deze met een afwijkend shirt rijdt. Lees meer hierover hier.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links