Ronde van Polen 2013: proeftuin van de UCI

De UCI gaat in 2013 met de ronde van Polen een experiment doen. Met als doel het wielrennen interessanter te maken voor de toeschouwer (zowel thuis als op tv) worden een tweetal grote wijzigingen doorgevoerd.

Wijzigingen in sporten

Een kenmerk van de wielersport is het feit dat het een duursport is, met als gevolg dat een wedstrijd vrij lang duurt. Toeschouwers haken vaak af en organisatoren proberen van alles om de sport zo interessant mogelijk te houden voor de kijkers. Zo wordt er in het schaatsen al jaren geëxperimenteerd. Shorttracken is daar een gevolg van. Ook in andere sporten wordt geëxperimenteerd met meer uitdaging om op die manier de toeschouwers te (blijven) interesseren. Zo hebben er bijvoorbeeld ook veranderingen plaatsgevonden in het skiën en snowboarden. Nu is ook het wielrennen aan de beurt en de ronde van Polen wordt als proeftuin gebruikt voor een aantal wijzigingen.

Kleinere teams

Een eerste verandering is dat de deelnemende teams kleiner gemaakt. Waar normaliter acht renners per deelnemend team starten, zullen nu slechts zes renners aan de start verschijnen. Hierdoor wordt het moeilijker voor een ploeg om de koers te controleren en is de verwachting dat races opener worden. Waar in huidige koersen ontsnappingen vaak 'berekend' teruggehaald worden, is dit met een kleinere ploeg veel lastiger.

Klassementsaanpassing

In de huidige rondes wordt het klassement bepaald door het tijdsverschil met de etappewinnaar. Hierbij worden soms bonificatieseconden bij de finish gerekend. Men wil nu experimenteren met extra bonificatieseconden die onderweg verdiend kunnen worden. Daarnaast zijn onderweg bonus punten te verdienen bij tussensprints en bergtoppen. Deze laatste aanpassingen zijn natuurlijk niet helemaal nieuw, dus we zijn benieuwd waar het echte vernieuwende in deze aanpassing ligt.

Besluit

Het inzetten van kleinere teams is zeker een wijziging waardoor een koers opener wordt. Het is voor ploegen veel moeilijker om tijdens lange etappes hun stempel op de koers te drukken. Samenwerking tussen ploegen is daarvoor mogelijk, maar in de wielersport is samenwerking tussen ploegen vaak lastig te realiseren. Dit vanwege de verschillende belangen zoals het belang van het eindklassement, berg trui, jongerenklassement maar ook vaak eerder behaalde (maar niet gegunde) overwinningen in het seizoen en natuurlijk niet te vergeten het sponsor/ploegbelang. Gevolg hiervan zou kunnen zijn dat een ontsnapping die eenmaal een respectabele voorsprong heeft moeilijker teruggehaald kan worden. Een ander gevolg zou kunnen zijn dat ontsnappingen minder voorsprong gaan krijgen, waardoor nieuwe en dus meer ontsnappingen gevormd gaan worden. Dit maakt het wielrennen voor de toeschouwer interessanter, maar voor de wielrenner onduidelijker. Wielrenners en ploegleiders zullen hun tactiek hierop gaan aanpassen. Wat dit voor gevolgen heeft is nog niet duidelijk, maar zal voor het eerst in de Ronde van Polen blijken. Wat het gevolg zal zijn voor de klassementsaanpassing is op dit moment nog moeilijk te voorspellen.

Wordt vervolgd.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links