Wat is de UCI ProTour en de WorldTour ?

Binnen het wielrennen is er een verdeling in ProTour ploegen en ploegen met een continentale status. Deze verdeling is nog niet zo lang en is in 2004 ontstaan. Dit artikel gaat in op wat de protour is, hoe deze ontstaan is en enkele verdere achtergronden.

Oorsprong

In 2004 kwam de Nederlander Hein Verbruggen met het idee om binnen het wielrennen een soort Champions League op te richten. Dit zou dan de koningsklasse van het wielrennen moeten vormen, waarin alleen de beste teams zouden mogen deelnemen. Alle wedstrijden die deel uit maken van de ProTour zouden punten opleveren voor de winnaar, waarna aan het einde van het jaar een ProTour winnaar uitgeroepen zou worden. Initieel mochten hieraan twintig ploegen deelnemen. In de huidige ProTour is dit teruggebracht naar 18.

Redenen

De redenen voor de oprichting zijn onder andere het feit dat wielrennen rond 2004 steeds minder media aandacht kreeg. Voor zowel publiek als sponsoren was het wielrennen niet zo interessant meer. Om dit tij te keren, werd het idee van de pro tour gelanceerd. Door alle deelnemende ploegen alleen te verplichten om deel te nemen ontstond er bij de aangesloten wedstrijden een interessanter deelnemersveld, wat voor het publiek natuurlijk interessant is. Door de ProTour ploegen ook het recht te geven om deel te nemen wordt de sport voor sponsoren interessanter. Als sponsor weet je namelijk vooraf aan welke koersen de ploeg deelneemt en dus hoeveel media aandacht je sponsoring krijgt. Om wielrennen meer populariteit te geven op mondiale schaal, worden er door de UCI ProTour steeds meer wedstrijden buiten Europa georganiseerd. Wielrennen is weliswaar van oorsprong hoofdzakelijk een Europese sport, maar ook andere sporten zoeken het mondiale karakter. Ook dit is voor zowel publiek als sponsoren een goede zaak.

Verplichtingen

Om deel uit te mogen maken van de ProTour, worden de ploegen een aantal verplichtingen opgelegd. Hieronder volgen er een aantal:

  • Teams worden verplicht een aantal opleidingsplaatsen in te vullen. Dit om eigen doorstroming en opleiding van renners te bewerkstelligen.
  • Een ProTour licentie moet je aanvraag. Deze is niet te koop. Voordat een ploeg de ProTour status krijgt, moet aan de regels voldaan worden en dan nog is het niet vanzelfsprekend dat de licentie wordt toegekend.
  • De ploeg moet een streng anti-dopingprogramma hebben. Dit programma moet voldoen aan de richtlijnen van de UCI. Een onderdeel daarvan is bijvoorbeeld het biologisch paspoort en het invullen van de zogenaamde whereabouts van de renners.
  • De ploeg moet aan financiele verplichtingen voldoen. Zo moet bijvoorbeeld het salaris voor de wielrenners voor een aantal maanden bij de UCI in depot staan om te garanderen dat de wielrenners in elk geval hun salaris krijgen.

Wedstrijden

Het idee achter de ProTour was dat alle grote wedstrijden en dus ook de grote ronden deel zouden uitmaken van de ProTour. Daarnaast de zogenaamde monumenten ook wel klassiekers genoemd. De organisatoren van de grote ronden namelijk ASO (Amaury Sport Organisation) voor de Tour de France, RCS Sport voor de Giro d'Italia en ASO voor de Vuelta, waren het vanaf het begin hier niet mee eens. Deze wilden namelijk zelf meer zeggenschap over welke ploegen deel mogen nemen aan hun wedstrijden. Men had als organisator weliswaar een aantal wildcards beschikbaar, maar dat vond met niet genoeg. Eind 2007 zijn de grote ronden dan ook uit de ProTour gestapt. Op dat moment bestond de ProTour uit wedstrijden in Europa, Oceanie (Tour Down Under) en in Noord-Amerika. De grote ronden waren er weliswaar uitgestapt, maar de meeste ProTour ploegen kregen toch toestemming om de grote ronden te rijden. Een uitzondering hierop was onder andere in 2010 toen Team Radioshack geen toestemming kreeg om de Vuelta te rijden.

Toekomst

Om dit soort uitsluitingen in de toekomst te voorkomen gaat de ProTour in 2011 op in de UCI World Tour. Hier maken alle grote koersen deel van uit. Hiermee willen UCI, ASO, RCS en de AIGCP (de profrenners associatie) een systeem hanteren waarin zowel de grote teams als de organisatoren garanties van deelname en publiciteit hebben. In dit nieuwe systeem gelden duidelijkere criteria over de wel of niet uit te nodigen teams door wedstrijdorganisatoren. Ook de ontwikkeling van het bloedpaspoort zal een belangrijke rol spelen in de relatie tussen UCI en de organisatoren in de komende jaren. Daarnaast worden aan de continentale ploegen die wildcards ontvangen dezelfde eisen gesteld m.b.t het biologische paspoort en het anti-doping programma als aan de ProTour ploegen. Op die manier wordt de continentale ploegen de mogelijkheid geboden om zich als ProTour ploeg te profileren en zo de opstap naar de ProTour mogelijk te maken. Dit is vanuit zowel sportief oogpunt voor de ploegen interessant maar ook voor sponsoren. Een voorbeeld van een ploeg die vanuit het continentale regime komt en voor 2011 de ProTour status heeft gekregen is Vacansoleil.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links