Plaatselijke fietsenzaak of de webwinkel?

Een ontwikkeling die niemand meer kan tegenhouden is de opkomst van steeds meer webwinkels. Ook op fietsgebied schieten de webwinkels als paddenstoelen uit de grond. Maar waar kun je nu het beste je nieuwe fiets, of fietsonderdelen kopen?

Advies

Een absoluut voordeel van de plaatselijke fietsenzaak is het natuurlijk het persoonlijk contact, waarbij de vakman zijn expertise in de vorm van advies kan inzetten. Zeker bij de aanschaf van een nieuwe fiets is dit voor de meeste mensen erg belangrijk. Natuurlijk kun je je goed verdiepen in veel zaken, maar de vakman heeft natuurlijk zijn persoonlijke ervaring met heel veel details waar je jezelf onmogelijk even goed in kunt verdiepen. Een webwinkel kan wel informatie vermelden bij artikelen, maar een advies is toch echt iets heel anders.

Prijs

Een voordeel van webwinkels wat vaak wordt aangedragen is het feit dat webwinkels goedkoper zijn. Nu is dat geen wetmatigheid, maar in principe kunnen webwinkels goedkoper zijn. Ze hebben immers een heel andere kostenopbouw, omdat ze geen winkel hoeven te hebben. Hiermee sparen ze heel veel vierkante-meters die natuurlijk geld kosten. Ook het winkelpersoneel, wat inhoudelijk advies moet kunnen geven over de te verkopen artikelen hebben ze niet nodig. Daarnaast heeft een webwinkel in principe heel Nederland (of nog veel groter) als klantenkring, terwijl de lokale fietsenwinkel een veel beperkter afzetgebied heeft. Hierdoor kan een goedlopende webwinkel veel grotere aantallen producten verkopen, waardoor deze webwinkel hogere kortingen kan bedingen bij fabrikanten en importeurs. Aan de andere kant hebben veel producten ook een adviesprijs en zullen zowel webwinkels als reguliere winkels hier niet veel vanaf zitten. Een webwinkel kan dus inderdaad goedkoper zijn, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Mocht je slechts enkele losse onderdelen kopen, dan kan het voorkomen dat de web shop duurder is, aangezien je daar te maken krijgt met additionele verzendkosten.

Assortiment

De plaatselijke fietsenzaak heeft vaak slechts een beperkt assortiment. Dit kan een aantal oorzaken hebben:

  • Afspraken en contracten met slechts een beperkt aantal leveranciers;
  • Beperkte ruimte in de winkel en in het aanwezige magazijn;
  • Kennis en kunde die je van alle producten in de winkel moet hebben om de klant goed te kunnen adviseren;
  • Doordat een plaatselijke fietsenzaak een kleinere klantenkring heeft dan een webwinkel is het haast onmogelijk alle producten van alle leveranciers op voorraad te hebben. Na een jaar komen immers weer nieuwe modellen uit en de oude moeten vaak met verlies worden verkocht (of afgeschreven).

Onderhoud

Een fiets kun je dan misschien wel goedkoper kopen via de webwinkel. De vraag is alleen waar je vervolgens het onderhoud aan die fiets gaat laten doen. Als je het niet allemaal zelf kunt zul je toch naar een vakman toe moeten. De lokale fietsenwinkel verdient geld op twee manieren: het verkopen van fietsen en onderdelen enerzijds en het onderhoud aan fietsen anderzijds. Nu is het zo dat een lokale fietsenzaak op de verkoop van een nieuwe fiets hogere marges heeft dan op het onderhoud van een fiets. Als je dan het onderhoud aan een (via de webwinkel gekochte) fiets bij de lokale fietsenzaak laat doen, zal die lokale fietsenzaak daar niet zo heel veel geld aan verdienen. Hij zal dan in zijn prioritering de voorrang geven aan klanten die de fiets wel bij hem in de zaak gekocht hebben. Niet dat deze fietsenzaak je niet zal helpen, maar heel erg blij wordt hij er niet van.

Conclusie

Een duivels dilemma, zo lijkt het wel. Moet je je nieuwe fiets kopen bij de lokale fietsenzaak, begeleidt met goed advies maar tegen een hoge prijs? En dat alleen om later goed onderhoud aan je fiets te krijgen. Of koop je de nieuwe fiets via de webwinkel zonder goed advies (omdat je dat niet denkt nodig te hebben, of na eerst advies bij de lokale fietsenzaak te hebben ingewonnen) en zie je wel hoe je later bij onderhoud behandeld wordt? Natuurlijk hebben wij ook vaker met deze vraag geworsteld en eigenlijk hanteren wij de volgende aanpak: het advies van de vakman heeft zeker zijn waarde. Als deze vakman dan tijd heeft gestopt in het verstrekken van goed advies, dan verdient hij het ook om de fiets te mogen verkopen. Aangezien we het meeste onderhoud aan de fietsen zelf doen kiezen we voor de aanschaf van onderdelen wel vaak voor de web shop. Montage van deze onderdelen doen we immers zelf. Is er onderhoud nodig dat we zelf niet kunnen uitvoeren, dan schakelen we daar wel de lokale vakman voor in. Op die manier zijn we geen dief van eigen portemonnee en kopen onderdelen daar waar dit het interessantste is. Bij de moeilijkere zaken waar we zelf de kennis en kunde niet in huis hebben schakelen we echter graag de (misschien) iets duurdere vakman in.

Reacties   

-1 #1 Jan 14-02-2014 15:39
Al ben ik het met sommige van je argumenten eens, voor het prijsverschil koop ik echt liever op internet. Tevens hangt het er ook vanaf via welke aanbieder je aanschaft. De ene webwinkel is de ander niet! Om u een voorbeeld te geven van een webwinkel die wél begrijpt hoe je met klanten omgaat: http://www.fietsenopfietsen.nl/transportfietsen.html Ik heb hier heel tevreden een transportfiets aangeschaft. Bleek met het vervoeren de trapkast beschadigd te zijn, kreeg binnen 3 een nieuwe kast op de deurmaat, kosteloos!

Noem mij eens een fietsenwinkel die dat soort service levert ;)
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links