Wielrennen en koude voeten

Als de R weer in de maand zit, haken veel wielrenners af. Ze zoeken de Tacx, hometrainer of spinningbike op. Voor wie dat niet doet en toch buiten doorfietst, treedt ongetwijfeld het fenomeen koude voeten op. Bij de een wat eerder dan de ander, maar vroeg of laat krijgt iedereen het in de winter een keer.

Waar wordt het door veroorzaakt en wat kun je er tegen doen ?

Zodra je lichaam het koud krijgt, of kou bemerkt, zal het lichaam uit zelfbehoud de bloedcirculatie gaan beperken. Het warme bloed blijft dan weg uit enkele lichaamsdelen (te beginnen met tenen en vingers) met als doel om de rest van het lichaam warm te houden. Ons lichaam vindt namelijk onze organen belangrijker en zal er dus voor zorgen dat deze op een aangename temperatuur blijven. Hier kun je dus grotendeels twee dingen tegen doen:

  • zorgen dat je lichaam niet denkt dat het koud is
  • de bloedcirculatie die beperkt wordt het toch zo gemakkelijk mogelijk maken.

Onder punt één valt het ervoor te zorgen dat je het niet te koud krijgt. Dit houdt dus in jezelf goed te beschermen tegen de kou. En dan niet de focus leggen op die koude voeten, maar op je gehele lichaam. Te beginnen met een muts (lastig onder een helm, maar wel belangrijk), tot handschoenen, goede thermo-onderkleding maar ook winddichte bovenkleding, en een goede winterbroek. Hierdoor heeft je gehele lichaam het naar omstandigheden lekker warm en zal de bloedcirculatie zo lang mogelijk optimaal blijven.

Tweede punt heeft meer te maken met het niet aantrekken van teveel sokken en dergelijke. Daarmee knel je namelijk delen van je voet af, waardoor het voor het bloed veel moeilijker wordt om te circuleren. Een lichaam dat de bloedcirculatie in bepaalde lichaamsdelen toch al wil afsluiten, zal dat in een afgekneld lichaamsdeel zeker doen. Niet teveel dikke sokken en dergelijke aantrekken dus.

Wat zijn mogelijke middelen om het te voorkomen

Het is een feit dat je het in een ijskoude omgeving in een goede dikke slaapzak warmer hebt als je daar zonder pyjama in gaat slapen, dan wanneer je dat met een (al dan niet dikke) pyama doet. Ditzelfde gaat voor een deel op voor je voeten. Meerdere lagen sokken en dikkere sokken hoeven geen warmere voeten op te leveren. Kijk daar dus mee uit. Maar wat kun je dan wel doen om warmere voeten te houden. Let even op die vorige zin. Daar staat warmere voeten, niet warme voeten. We hebben in dit artikel namelijk geen ei van Columbus oplossing, waardoor iedereen van z'n koude voeten af is. Dat soort oplossingen is er ook niet. Als het buiten 5 graden vriest en je gaat 3 uur fietsen dan krijg je vroeg of laat koude voeten. Zeker als het daarbij ook nog een beetje waait en eventueel sneeuwt. We kunnen alleen handreikingen geven waarbij je het zo lang mogelijk warm houdt. Maar wat kun je dan zoal doen:

Overschoenen

Onder de 5 graden buitentemperatuur zijn overschoenen eigenlijk altijd nodig. Afhankelijk van de wind (zeker als de temperatuur onder het vriespunt is) en eventuele neerslag zul je dit als wielrennen al uit jezelf doen, maar ook als het zonnetje mooi schijnt moet je eigenlijk de overschoenen aantrekken. Hierbij dan niet de mooie lage overschoentjes die eigenlijk bij wegwielrenners gebruikt wordt om een extra stukje aerodynamica aan te brengen, maar de echte hoge overschoenen. Deze zijn veelal gemaakt van neopreen en zijn waterdicht. Een argument dat veel gebruikt wordt om ze niet aan te trekken, is het feit dat het niet uit ziet. Daarover verschillen natuurlijk de smaken, maar werken doen deze overschoenen zeker. Belangrijk aan het feit dat het hoge overschoenen moeten zijn, is het feit dat deze de enkel beter beschermen. Bij je enkel zitten namelijk de aderen het meest aan de oppervlakte. Een te grote afkoeling van bloed op deze plek zou ertoe kunnen gaan leiden dat de bloedcirculatie afneemt. Een veel gehoorde, en zeker vroeger vaak toegepaste remedie tegen regen was het aanbrengen van een plastic zakje om de schoen. Tegenwoordig is het echter verstandiger overschoenen te gebruiken, vanwege de ademende werking van het neopreen.

Twee paar sokken

Hoewel eerder in dit artikel vermeldt staat dat meerdere lagen sokken niet per se warmere voeten hoeft op te leveren is dit wel het proberen waard. Probeer daarbij dan wel twee lagen dunne sokken over elkaar heen te dragen. Als je dit met dikke sokken probeert heb je al snel het resultaat dat deze twee lagen sokken de voet teveel afknellen. En als dat al niet gebeurd is de kans erg groot dat je voet met twee lagen sokken niet meer makkelijk in de schoen komt, waardoor deze alsnog gaat afknellen. Twee lagen dunne sokken gaat waarschijnlijk nog net, en tussen die twee lagen gaat lucht zitten die ook nog een isolerende werking heeft. Als het regent is het belangrijk dat je voeten droog blijven. Hiervoor zou je waterdichte sokken kunnen proberen. Wij testten eerder de sokken van SealSkinz. (Review: SealSkinz waterdichte sokken)

Schoenen

Aan je schoen kun je niet zoveel veranderen, maar toch zijn er enkele tips over aanpassingen die je aan je schoen zou kunnen doen. De eerste en belangrijkste zit in de montage van het pedaalplaatje aan je schoen. Vaak is dit SPD, SPD-SL , Look of Speedplay. Allemaal gebruiken deze systemen de techniek dat een plaatje aan de onderkant van de schoen bevestigd wordt. Dit wordt in de schoen middels een of meerdere imbus-boutjes vastgezet. Deze constructie is prima, want hierdoor zijn de plaatjes makkelijk te vervangen. Probleem is echter dat deze constructie een gat in de zool van de schoen oplevert. Door dit gat komt koude lucht en in het geval van regen en sneeuw ook water. Nu is de situatie per schoen verschillend, maar je zou moeten bekijken of je dit gat van buiten kunt afdichten en/of van binnen. Er zijn verhalen bekend van mensen die van buitenaf dit gat dichtmaken met siliconenkit, pur of andere materialen. Van binnenuit kan het gat afgedicht worden met verschillende materialen. Let daarbij wel op dat dit materiaal een beetje isoleert (dus niet met metaal afdichten want dat geleid de koude teveel) en dat het materiaal niet te dik is, waardoor je voet weer afgekneld wordt. Verder verschilt de koude doorlating natuurlijk per schoen. Mountainbike schoenen zijn over het algemeen iets warmer dan race-schoenen. Daarbij bestaan er hoge mountainbike schoenen waarbij automatisch de enkel afgedekt wordt. Een schoen die vaak positieve reviews krijgt in winterse omstandigheden is de Gaerne Polar. Mocht je willen gaan kijken naar andere speciale schoenen voor in de wintermaanden, realiseer je dan wel dat je niet elke schoen op elk type pedaal kunt gebruiken. Zo zijn er bijvoorbeeld geen mountainbike schoenen beschikbaar waar je automatisch spd-sl plaatjes van Shimano kunt monteren.

Aluminiumfolie variant

Dan gebruiken veel mensen nog een oplossing met aluminiumfolie. Aluminium heeft namelijk de eigenschap om kou af te stoten en warmte vast te houden. Er zijn twee manieren om de aluminiumfolie toe te passen. Bij de eerste en effectiefste manier wikkel je het voorste gedeelte van je voet en voornamelijk de tenen in met aluminiumfolie voordat je met de voet de schoen ingaat. Het nadeel is wel dat de aluminiumfolie kapot gaat als je de schoen uitdoet en er allemaal aluminiumfolieresten in de schoen achterblijven. Wikkel ook zeker niet de hele voet in met aluminiumfolie, want dan gaat je voet ontzettend zweten. En bezwete natte voeten worden automatisch koude voeten. En dat wilde je juist niet! De tweede manier bestaat uit het aanbrengen van een groot stuk (eventueel meerdere lagen) aluminiumfolie over de neus en onderkant van de schoen voordat je voorzichtig de overschoen er overheen trekt. Deze manier werkt, maar is minder effectief dan dit rechtstreeks op de voet aan te brengen. Je voorkomt wel het probleem van de natte en dus koude voeten.

De voeten zelf

De voeten zelf kunnen er ook al de oorzaak van zijn dat je koude voeten krijgt. Zo is het namelijk een feit dat vochtige voeten vrijwel niet warm te krijgen zijn. Mensen die snel koude voeten hebben, hebben vaak ook nogal zweterige voeten. Het aanbrengen van deodoranten die zweet onderdrukken zouden hier al in kunnen helpen. Er zijn speciale voetdeodoranten, maar gewone deodorant met een zweet onderdrukkende werking moeten ook helpen. Mensen die ingezakte voeten hebben, hebben ook vaak last van koude voeten. Deze ingezakte voet kan er namelijk voor zorgen dat standaard bepaalde bloedvaten in de voet gedeeltelijk afgekneld worden. Dit gecombineerd met de koude maakt het de bloedcirculatie erg moeilijk. Het enige wat je hieraan kunt doen, is ervoor zorgen dat de voet extra ondersteuning krijgt in de vorm van een steunzool of een hele stugge schoen. Dit zorgt voor versteviging, waardoor de beknelling tot een minimum beperkt wordt. Ook zijn er mensen die de voeten insmeren met uienzalf of vaseline om iets van isolatie op de voet aan te brengen.

Conclusie

Fietsen in de winter zal gepaard blijven gaan met zo nu en dan koude voeten. Maar er is van alles aan te doen. Dit vereist echter dat je over het probleem en de mogelijke oplossingen moet nadenken en niet onder het mom van 'meer is beter' gewoon een extra laag sokken aantrekken. Denk je over het probleem en mogelijke oplossingen na, dan is de situatie aanzienlijk te verbeteren. Maar ideaal zal het nooit worden, en net als de meesten prefereer ook ik het fietsen in een heerlijk voorjaarszonnetje

Reacties   

+2 #1 BacoBart 17-02-2014 10:20
tegen koude voeten/tenen hebben ze tenen-warmers bedacht. Werkt ideaal. bv
http://www.pleisterhuis.nl/pleisterhuis-tenen-warmers-wintertenen-ijstenen-7x7cm-schoen of deze http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/aanbiedingen/voetenwarmer-4-paar-nv.html
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links