Volgorde van volgauto's

Iedereen die wel eens een wielerkoers 'in levenden lijve' gezien heeft weet het. Er rijden evenveel auto's mee als er wielrenners in de koers actief zijn. En waar de renners moeten duwen en dringen om een goede plek te krijgen is de volgorde van de volgauto's goed geregeld.

Goede positie belangrijk

Voor de renners is het rijden op een goede positie erg belangrijk. Dit natuurlijk om in het geval van een ontsnapping meteen 'mee te kunnen springen'. Of natuurlijk om zelf te demarreren. Bij de auto's is het niet veel anders. Met een goede plek in het 'volgwagenpeloton' win je geen enkele koers, maar met een slechte plek kun je wel een koers verliezen. Als namelijk één van de renners van een team pech krijgt in de vorm van een lekke band, valpartij of wat dan ook, is het heel erg belangrijk om zo snel mogelijk bij de betreffende renner te zijn. De eerste auto's die achter het peloton rijden zijn natuurlijk eerder bij hun renner dan de laatste auto. In het geval van een massale valpartij, waar renners van verschillende ploegen vallen, is er een ware chaos van renners, auto's, ploegleiders en mecaniciens die de getroffen renners van nieuw materiaal willen voorzien. Vooraan rijden scheelt dan echt heel veel tijd. Vandaar dat een goede positie van de volgauto belangrijk is.

Wisselingen tijdens de koers

In principe heeft een auto een bepaald 'volgnummer' of positie in de koers. Pas als een renner van de betreffende ploeg in een ontsnapping zit en voldoende voorsprong heeft, mogen volgauto's het peloton passeren om achter hun renner plaats te nemen. Dit passeren is overigens een hachelijke onderneming. Mislukt de ontsnapping, dan moet de betreffende volgauto weer zijn oorspronkelijke positie in het volgauto-peloton innemen.

Bepaling positie

Bij koersen die geen deel uitmaken van de UCI Worldtour wordt de rangorde onder de ploegleidersauto's vaak bij loting bepaald. Binnen de Worldtour heeft men echter specifieke regels om deze rangorde te bepalen. Voorheen mocht het team van de leider in de individuele wereldrangschikking nummer één op de auto plakken. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Tegenwoordig wordt gekeken naar de hoogste renner van een ploeg die daadwerkelijk ook aan de koers meedoet Op het moment dat bijvoorbeeld een renner van Belkin leider is in het individuele UCI klassement, maar niet meedoet aan de volgende koers, betekend dit automatisch dat Belkin niet het nummer één krijgt. Dit is in 2010 bijvoorbeeld gebeurd met Oscar Freire. Hij won Milaan-San Remo en ging daardoor aan de leiding van het klassement. Hij startte echter niet in de Ronde van Vlaanderen, waardoor nummer één onder de auto's niet naar het toenmalige Rabobank ging.

Alternatieven

Als een ploeg een 'slechte' positie heeft is daar niet veel aan te doen. Wat je daarom in koersen zoals Parijs - Roubaix en de Ronde van Vlaanderen ziet is dat veel ploegen mensen met reservemateriaal langs de route zetten. Dat gebeurd vooral in Parijs- Roubaix op plaatsen waar pech te verwachten is.

Eind goed al goed

Zoals eerder al vermeld win je een koers niet met een goede positie in het 'volgautopeloton'. Je kunt er wel een koers mee verliezen (in het geval van pech bij een cruciale renner). Door wat mensen onderweg te plaatsen kun je dit deels ondervangen. Diep in de finale van een koers is de positie ook al minder belangrijk, aangezien dan al hele ploegen afgevallen zijn. Heb je als ploeg namelijk geen renner in een kopgroep, dan ga je daar als volgauto ook niet achter rijden. Uiteindelijk wordt een koers natuurlijk ook gewonnen door een renner en niet door een volgauto.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links