Review: Squirt Lube

Waar kettingen van oudsher met een op olie-gebaseerd smeermiddel gesmeerd werden heeft ook op dit gebied de tijd niet stil gestaan. Inmiddels zijn er op wax-gebaseerde smeermiddelen. Wij testten Squirt Dry Lube.

Eerste indruk

In een eerder artikel (Fietsketting smeren: een alternatief) schreven we al over de theorie achter een op wax-gebaseerde smeermiddel. In deze review gaan we specifiek in op Squirt en onze ervaringen er mee. Hiervoor hebben we meer dan een jaar met Squirt gewerkt, zowel op de racefiets als op de mountainbike. Vooral op de racefiets is toepassing van Squirt nog relatief nieuw. In de mountainbike-wereld is toepassing van Squirt meer gemeengoed en zeker in het buitenland. In Nederland is Squirt nog vrij onbekend. Onterecht vinden wij. Het flesje Squirt ziet er netjes uit en je ziet meteen dat Squirt een witte vloeibare emulsie is. Knoei je een beetje Squirt op je handen, dan voelt het niet meteen aan als een smeermiddel. Knoei je ergens anders op, dan kun je het gewoon met een doek opvegen.

Werkt het?

Dat toepassing van Squirt meer gemeengoed is geworden in de mountainbike-wereld heeft ook te maken met de eigenschappen van Squirt. Squirt werkt namelijk vuilafstotend, wat vooral bij het mountainbiken zijn voordelen heeft. Hierdoor blijft de ketting namelijk onder de meest extreme omstandigheden schoon en kun je probleemloos (en piepvrij) blijven fietsen en schakelen. Toepassing op een racefiets zou dus ook niet echt een probleem moeten zijn. De waarheid is dat dat klopt, maar dat vergt toch enige toelichting. Menig racefietser blijft graag bij zijn favoriete smeermiddel, al was het maar gewoon omdat het goed werkt.

Natte omstandigheden

Enige huiver is ook wel op zijn plaats. Een heel erg groot nadeel van op wax-gebaseerde smeermiddelen is dat ze onder natte omstandigheden vaak niet werken. Ook dat hebben we inmiddels meerdere malen getest. Onze conclusie is dat het met Squirt wel werkt. Belangrijk om te vermelden is wel dat je het moet aanbrengen volgens de gebruiksaanwijzing. Eenmaal goed aangebracht (en goed bijgehouden), zul je ook bij de langere 'regenritten' weinig problemen ondervinden. Onze ervaring met op olie-gebaseerde smeermiddelen is op dit gebied zeker niet beter. Na een ritje door de regen van een uurtje of twee bevindt zich natuurlijk vuiligheid op de ketting, waardoor je de ketting zou kunnen horen piepen en knarsen. Dit is echter met Squirt minder dan met reguliere op olie-gebaseerde smeermiddelen. Na een dergelijke rit is het heel erg belangrijk om na die 'natte rit' de ketting goed te drogen met een doek (daardoor wordt de ketting ook weer schoon) en opnieuw te behandelen met Squirt. Het grote voordeel wat Squirt heeft met andere dry-lube smeermiddelen is de hoeveelheid wax die erin zit. Met een concentratie van ongeveer 40% is Squirt het op wax-gebaseerde smeermiddel met de hoogste concentratie. Juist deze dikke laag wax zorgt er ook voor dat het bij de eerste de beste regenbui niet meteen verdwijnt. Daarin onderscheidt Squirt Dry Lube zich ten op zichte van andere wax-middelen die bij een regenbui beduidend meer problemen opleveren.

Kosten

Een flesje Squirt van 120 ml kost ongeveer 10 Euro. Hoe lang je hiermee vooruit kunt is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je fietst en onder welke omstandigheden. Op de racefiets brachten wij ongeveer elke 400km een nieuw laagje Squirt aan op de ketting. Nadat we de ketting met een doek hadden schoongewreven. Dat was dan ook meteen het enige onderhoud dat we aan de ketting hebben gedaan. Bij natte omstandigheden is het natuurlijk iets meer werk en moet je elke keer een nieuwe laag aanbrengen. Hiermee is Squirt niet het goedkoopste smeermiddel, maar het heeft wel als voordeel dat het allemaal heel erg makkelijk en vooral schoon gaat. Je bent namelijk verlost van een zwarte smerige ketting en dito handen. Ontvetten van je ketting is dan ook niet meer nodig (behalve de eerste keer voordat je Squirt aanbrengt). Een ander voordeel van een op wax-gebaseerd smeermiddel is dat de slijtage van je ketting afneemt. Hiermee doe je dus langer met een ketting, wat ook een flinke kostenbesparing oplevert.

Gebruiksaanwijzing

Aanvankelijk hadden wij in natte regenritten na verloop van tijd toch wat probleempjes met Squirt, omdat de wax toch van onze ketting verdween. Contact met de leverancier leverde een juiste gebruiksaanwijzing op, die nu ook samen met de flesjes Squirt wordt geleverd. Bij Squirt is het namelijk belangrijk om het op de juiste manier aan te brengen, zeker de eerste keer. Daarom vermelden we hieronder de gebruiksaanwijzing. Volg deze goed op, dan heb je veel plezier aan het smeermiddel Squirt. Zowel in droge als natte ritten. Ook krijgt je ketting (en tandwielen etc.) een langere levensduur.

  • Ontvet je ketting (Indien je een nieuwe ketting hebt die al met Squirt lube is voorgesmeerd hoef je NIET te ontvetten), cassette, voortandwielen en derailleurwieltjes zo grondig mogelijk zodat alle olie verwijderd wordt. Liefst 2x met ontvetter en daarna met zeepwater.
  • Daarna de ketting laten drogen en de eerste keer met intervallen van 3 uur een drietal laagjes aanbrengen die je telkens laat drogen alvorens je de volgende aanbrengt.
  • Hierna voor of na de rit smeren indien nodig (onder droge omstandigheden kun je wel 600 km rijden zonder bij te smeren). Na een erg vuile modderrit fiets en ketting met sterk verdunde Bio Bike washer (of zeepwater) wassen en weer 3 laagjes aanbrengen zoals hierboven beschreven.

LET OP: De ketting moet altijd droog zijn voordat je deze smeert en voordat je weer gaat fietsen.

LET OP: Verwijder de overtollige wax niet! Hoe meer wax op je aandrijftrein, hoe beter.

Waar verkrijgbaar

Squirt is verkrijgbaar bij de betere fietsenzaak, of via internet.

Conclusie

Onze conclusie, bij toepassing gedurende meer dan een jaar op diverse racefietsen en mountainbikes, is dat Squirt een waardig alternatief is voor traditionele smeermiddelen. Hierbij is gefietst onder alle voorkomende omstandigheden, zowel droog als nat, warm en koud. Nergens is hierbij gebleken dat Squirt veroorzaker was van een piepende, knarsende ketting. Ook heeft Squirt niet geleid tot mis-schakelen, chainsuck of iets dergelijks. Wel bleef de ketting telkens schoon en was eventueel vuil er snel vanaf te halen met een doek. Verder wil het oog natuurlijk ook wat, en een met Squirt gesmeerde ketting ziet er vele malen mooier uit dan een zwarte smerige ketting die met olie gesmeerd is.

Reacties   

0 #4 Govert Heistek 19-09-2017 18:21
Ik gebruik Squirt nu 3 jaar en ik ben uitermate tevreden. Ik heb Shimano Ultegra op mijn Koga en na 17252 km heb ik mijn ketting en cassette laten vervangen. Voorblad was nog geen eens nodig. Het fijne van Squirt is dat je nooit meer smeer aan je benen hebt en ook geen vuile handen meer tijdens het schoonmaken van je fiets. Ik gebruik één flesje per jaar. Je spuit je cassette en je ketting makkelijk schoon, droge doek erover heen en even inspuiten. Een geweldig product dat ik al aan diverse maten heb aangeraden.
Citeer
0 #3 Smeets Wil 30-05-2016 15:38
Ik gebruik Squirt nu al 2 jaar en ben er dik en dik tevreden over. Ik fiets afwisselend met 2 kettingen, telkens 1000 km en dan de andere er weer op. Zo doe ik ongeveer 10.000 km met 2 kettingen en 1 cassette. Ik 'smeer'de ketting met squirt en na 1000 km is er bijna geen vuil te bepeuren in en op de ketting. Ik hoef dus nooit tussendoor een smerige zwarte ketting te poetsen, alleen als ik in een stortbui terecht kom, evn met doekje of borsteltje verschonen, laagje squirt er op en fietsen maar. :-)
Citeer
0 #2 Geens Eric 26-03-2015 08:11
ik gebruik squirt lube nu al 1 jaar en 6 maand +- 15000km op mijn ridley noah shimano ultegra en cassette of ketting + voortandwielen zijn nog steeds niet aan vervanging toe !mijn echtgenote haar ridley liz schimano 105 idem dito , ik kan squirt echt aan iedereen aanraden ,
mvg eric
Citeer
+1 #1 Ruud Linkens 10-10-2014 07:14
ik gebruik squirt ook al een aantal jaren bij het mountainbiken. Nooit problemen gehad met de ketting. Ook de tandwielen hebben minder te slijten omdat de ketting beter loopt. Zeker een top product.
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links