Review: Garmin Edge 810

Een voorstander van navigatiesystemen voor op de fiets waren we tot voor kort niet. De reden hiervoor? Omdat we toch overal de weg weten (of denken te weten). Ervaring met navigatiesystemen hadden we echter niet, daarom testen we dan ook maar meteen de beste van de beste, namelijk de Garmin Edge 810.

Eerste indruk

Nieuw uit de doos wordt de Garmin Edge geleverd met een aantal zaken:

  • de Garmin Edge 810;
  • een gecombineerde snelheid/cadansmeter;
  • een houder om de Garmin Edge op je stuur te bevestigen;
  • oplader met verschillende stekkers;
  • usb-kabel, nodig om op te laden en om de Edge aan te sluiten op de computer.

 

Verder zit er een quick-start guide bij in een aantal talen. Hierin staat kort uitgelegd hoe je de Garmin moet bedienen en hoe je de snelheidsmeter op de fiets moet bevestigen. Een eventuele hartslagmeter kun je erbij kopen. In de versie die wij ter review hadden was dat niet het geval. Een hartslagmeter hoef je niet per se bij Garmin aan te schaffen. Als je al een ANT+ compatible exemplaar hebt, kun je die gewoon blijven gebruiken. Wij hebben dit niet uitgeprobeerd.

Eerste rit

Na eerst netjes alles gemonteerd te hebben en wat met de Garmin gespeeld te hebben was het tijd voor de eerst rit. Eerst een valse start, omdat de snelheid/cadanssensor het niet meteen deed. Alles even resetten en toen werkte het wel. In de navolgende testperiode heeft dit probleem zich niet meer voorgedaan. We begonnen aan een ritje door de Belgische Voerstreek. De route hadden we vooraf op de Garmin gezet en we begonnen onze route. Hierbij kun je kiezen uit een aantal schermen die je wilt zien. Hierbij kun je de gegevens die je te zien krijgt zelf instellen. De keuze aan gegevens is zeer uitgebreid. Verder kun je een aantal schermen configureren. In eerste instantie leek ons dat wat overdreven, maar na een aantal ritten kwamen we toch achter het praktisch nut hiervan. Zo rijden we in Nederland/België bijvoorbeeld met een beperktere set aan gegevens op het scherm dan bijvoorbeeld in bergachtige gebieden. Bij een test in de Italiaanse Dolomieten configureerden we al snel ook het hellingspercentage op één van de schermen, terwijl dat in Nederland niet zo heel veel toegevoegde waarde heeft. Al met al is het een beetje spelen met de schermen, maar kun je uiteindelijk echt de combinatie instellen die voor jou optimaal is. Ook kun je gewoon het routekaartje selecteren, waarbij je de te fietsen route ziet. Als je de navigatie aan hebt staan, zal Garmin vlak voor bepaalde afslagen altijd een richting tonen, samen met de afstand en tijd tot het punt waar je deze richting moet kiezen. Zodra je dit doet zal het eerder gekozen scherm weer terugkeren. Wat wel leuk is om te vermelden is dat je de wielomtrek van je fiets niet hoeft te configureren. Wij waren dit eigenlijk gewoon vergeten, maar tijdens de eerste rit meldde de Garmin na enkele kilometers doodleuk dat de wielomtrek berekend en ingesteld was. Dit gebeurt hoogstwaarschijnlijk gewoon aan de hand van de GPS gegevens en het aantal omwentelingen van je wiel.

Geplande ritten op de Garmin plaatsen

Tegenwoordig zijn er verschillende manieren om aan routes te komen. Je kunt bijvoorbeeld een route van een vriend ontvangen of van een website downloaden. Ook kun je zelf routes uitstippelen. Een goed voorbeeld waarmee je dit kunt doen is: www.ridewithgps.com. Op deze site kun je op de kaart een route uitstippelen. Vervolgens kun je deze route als .gpx bestand op je computer opslaan. Sluit je de Garmin Edge 810 aan op je computer, dan zie je deze als een disk verschijnen. Als je de .gpx vervolgens in de map Garmin-->NewFiles kopieert, dan kun je deze routes op de Garmin via Courses oproepen en rijden. Dit lijkt erg makkelijk en als het werkt is het dat ook. In de praktijk hebben we echter ervaren dat je niet zomaar alle .gpx bestanden naar de Garmin kunt kopiëren. Dit ligt niet zozeer aan de Garmin Edge 810, maar aan het feit dat er verschillende .gpx formaten zijn. Onze ervaring is wel dat als het ene formaat niet werkt, dat dit dan via de website gpsies.com gemakkelijk naar het juiste formaat te converteren is. .gpx bestanden kun je op verschillende manieren krijgen. Zo kun je op connect.garmin.com gemakkelijk routes vinden. Deze kun je dan rechtstreeks naar de Garmin overzetten. Ook sites als ridewithgps.com, routeyou.com en strava.com bieden de mogelijkheid (afhankelijk van het abonnement dat je hier hebt) om .gpx bestanden rechtstreeks op de Garmin te zetten of dit via een handmatige kopieerslag te doen. Al met al is het rijden van vooraf uitgestippelde, gedownloade of ontvangen routes dus even wat uitzoekwerk.

Navigatiesysteem

Natuurlijk kun je de Garmin Edge 810 ook gebruiken als een klassiek navigatiesysteem. Je voert simpelweg het adres in waar je naartoe wil en Garmin berekend vervolgens de te volgen route. Hou je je even niet aan deze route, dan ziet Garmin dit en berekent een nieuwe route. Kortom: navigatie zoals je dat verwacht en zoals dat ook vanuit de auto bekend is. Op de fiets werkt dit perfect en Garmin volgt duidelijk andere routes dan een autonavigatiesysteem. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de snelheid die je als fietser behaald t.o.v. een auto.

Functionaliteit in de praktijk

Garmin heeft ons in de gelegenheid gesteld de Garmin Edge een tijdje in de praktijk te testen. Daardoor zijn we ook in staat een groot aantal vragen te beantwoorden die we van onze lezers kregen. Hieronder volgt een betoog waarin de meeste van deze vragen beantwoord worden.

Snelheid GPS locking

Een veel gestelde vraag is de snelheid waarmee de Garmin Edge 810 zogenaamde GPS Locking uitvoert. Dit betekent de snelheid waarmee de Garmin Edge satellieten gevonden heeft zodra je hem aanzet. Hierin zijn twee varianten te onderkennen, namelijk als je de Garmin aanzet op dezelfde plek als waar je hem hebt uitgezet, en als je de Garmin aanzet op een andere plek dan waar je hem hebt uitgezet. In beide gevallen vonden wij de Garmin heel erg snel GPS locking krijgen. We hebben beide varianten geprobeerd en telkens de Garmin Edge 810 in de volledige buitenlucht pas aangezet. Dit om een duidelijke vergelijking te kunnen maken. Zoals vermeldt kregen we in beide gevallen redelijk snel een GPS locking. Als we eerst een verplaatsing hadden gedaan (5x geprobeerd met elke keer ongeveer 800km afstandsverschil) dan duurde de locking wel iets langer. Elke keer vond de locking echter binnen een minuut plaats. Voor een dergelijke verplaatsing vonden we dat een prima resultaat. Als we de Garmin aanzetten op dezelfde plek als waar we hem voorheen hadden uitgezet (hier zaten vaak enkele dagen tussen), dan kwam de GPS locking sneller tot stand.

Uploaden via Smartphone/Bluetooth naar Garmin Connect

De Edge 810 is het eerste toestel in de Garmin Edge reeks waarmee je je ritten kunt uploaden naar connect.garmin.com zonder tussenkomst van een computer. Hiervoor is de Garmin Edge 810 uitgerust met bluetooth en is verbinden met een smartphone voldoende. Hiervoor heb je op de smartphone dan wel de Garmin Connect app en internettoegang (WIFI/3G) nodig. Zodra je dit hebt werkt het uploaden van je ritgegevens heel erg snel. Wel hebben we een keer meegemaakt dat het niet werkte. De ritgegevens werden wel overgedragen van de Garmin Edge naar de app op de telefoon, maar verder kwamen ze ook niet. Handmatig uploaden door de Garmin Edge aan de pc te koppelen werkte wel. Gedurende onze testperiode is dit slechts 1 keer voorgekomen en dat was met de WIFI verbinding van een hotel. Het kan dus ook aan de verbinding van het hotel gelegen hebben. Steeds meer wielrenners uploaden hun gegevens naar Strava. Dit kan nog niet rechtstreeks met behulp van een smartphone. Hiervoor is nog steeds een computer nodig. Dit klinkt als een belemmering, maar hierbij moet opgemerkt worden dat dit een beperking is van de Strava app en niet van de Garmin Edge 810. Op het moment dat je de Garmin Edge 810 aan de pc koppelt kun je snel en eenvoudig je gegevens uploaden naar Strava.

Battery Life

De Garmin Edge 810 heeft een mooi groot scherm, even groot als dat van zijn voorganger, de Edge 800. De batterij-duur is echter toegenomen volgens de specificaties. Wij hebben de nodige ritten gereden, zowel lang als kort. De fabrieksopgave is 17 uur, maar onze ervaring is dat dat niet helemaal klopt. Menig ritje van 6 uur hebben we gemaakt, waarbij de Garmin Edge 810 achteraf nog ongeveer 48% vol was. In de praktijk zul je dus niet echt een tocht maken waarbij een volle accu te weinig is. Heb je bij langere ritten niet de gelegenheid om tussendoor op te laden, dan kan dit wel een probleem worden. Navraag bij andere modellen/merken wijst echter uit dat een battery life van 11 uur erg goed is.

Display

De Garmin Edge 810 heeft een redelijk groot scherm. Bij vergelijking met andere devices op de markt is de Edge 810 één van de grotere. Vergelijk je de Edge 810 echter met een iPhone scherm of het scherm van een auto-navigatiesysteem, dan is de Edge nog relatief klein. Toch zouden we geen groter display willen hebben, want de huidige grootte kun je mooi op het stuur van je fiets monteren zonder dat de Edge 810 heel erg opvalt. Een groter display zou dit wel tot gevolg hebben. Het display van de Garmin Edge 810 is onder alle omstandigheden goed afleesbaar. We hebben dit getest onder alle mogelijke omstandigheden, droog, nat, regenachtig, heel erg zonnig. In alle omstandigheden konden we zonder problemen de gegevens op de Garmin Edge goed aflezen.

Touchscreen

Het display van de Garmin Edge 810 is een touchscreen. We hebben dit uitgeprobeerd met wielerhandschoenen (zonder vingertoppen) en dat werkte goed. Het touchscreen is natuurlijk niet te vergelijken met het touchscreen van de meeste moderne smartphones. Toch werkt het heel erg goed. We hebben niet getest hoe het touchscreen zich laat bedienen als je dikke winterhandschoenen draagt, maar we kunnen ons voorstellen dat het dan allemaal wat lastiger werkt.

Hardware knoppen

De Garmin Edge 810 heeft slechts 3 hardware matige knoppen. Eén daarvan dient om het device aan en uit te schakelen (en het scherm te blokkeren). De beide andere knoppen dienen om een rit te starten en om een ronde te registreren. Alle overige functionaliteit van het device gebeurd via het touchscreen. De bediening van de hardware matige knoppen is zoals je verwacht en werkt goed.

Pagina's configureren

Op de Garmin kun je meerdere pagina's configureren. Tijdens een rit kun je dan wisselen tussen deze pagina's. Het aantal in te stellen pagina's is redelijk uitgebreid. De verschillende gegevens die je op deze pagina's kunt weergeven is, afhankelijk van het aantal aangesloten sensoren, ontzettend uitgebreid. In eerste instantie lijkt dit allemaal veel te uitgebreid en nodeloos complex, maar na een beetje hiermee gespeeld te hebben werkt het heel erg mooi en erg handig.

Connectiviteit

De Garmin Edge kan communiceren met een aantal apparaten. Dit gebeurd via twee protocollen. Het eerste is de eerder genoemde communicatie via Bluetooth met een smartphone. Hiermee kun je je gegevens uploaden naar connect.garmin.com. Op deze site worden al je ritgegevens bewaard. De mogelijkheden van het tweede protocol is iets uitgebreider. Het betreft hier ANT+. ANT+ stelt je Garmin in staat te communiceren met externe sensoren. Dit kunnen er in het geval van de Garmin Edge 810 vier zijn, namelijk: snelheidssensor, cadanssensor, hartslagsensor en powermeter. De gegevens van deze vier sensoren worden door de Garmin Edge geregistreerd tijdens een rit en later overgedragen naar connect.garmin.com. Een laatste mogelijkheid die Garmin biedt is om te communiceren met een weegschaal op basis van ANT+, waardoor de Edge je precieze gewicht bij de rit registreert. Dit laatste hebben wij niet getest.

Robuustheid

De eerste testrit die wij met de Garmin Edge 810 deden liep halverwege uit op een fikse regenbui. Zelf waren we hier minder blij mee, maar dit zou meteen de robuustheid van de Garmin Edge 810 aan het licht brengen. Volgens de specificaties is de Edge 810 IPX7 certified, wat betekent dat je het device gedurende 30 minuten één meter onder de wateroppervlakte zou moeten kunnen houden. Regen is natuurlijk minder desastreus dan dit, en de Garmin overleefde de regenbui dan ook zonder problemen. Verder is het device dusdanig vormgegeven dat het wel tegen een stootje kan. De achterkant heeft een soort rubber-coating, waarmee krassen voorkomen worden. Tijdens het testen vonden we vaak dat het scherm erg snel vies/vettig uitzag. Dit heeft er natuurlijk mee te maken dat je toch aan het sporten bent en bezweette handen hebt. Achteraf konden we het device altijd snel weer schoon maken.

Kaarten

Het testdevice wat wij ter beschikking hadden was uitgerust met de City Navigator maps van Europa. Hiermee hebben we fietstochten gemaakt in Nederland, België, Duitsland, Italië en de Franse Alpen. Onze ervaring is dat je hier prima mee uit de voeten kunt. Slechts tijdens één fietstocht, tussen het Belgische Eupen en het Duitse Monschau, wist Garmin niet precies waar we waren. De route stond nog steeds mooi uitgestippeld, maar volgens Garmin lag daar geen weg. Eerlijk is eerlijk, het betrof hier ook een weg door het natuurgebied Hoge Venen die niet voor autoverkeer opengesteld is. Fietsers mogen hier wel komen en we kunnen ons goed voorstellend dat dit soort informatie niet beschikbaar is bij Garmin. De City Navigator kaarten moet je apart bij Garmin kopen. Je kunt echter ook gratis kaarten op je Garmin Edge zetten. Een artikel hierover vind je hier. Dit is echter een beetje technisch. Je kunt de kaarten ook bij ons kopen. Meer informatie daarover vind je hier.

Social feature: LiveTrack

Een functie waarmee de Garmin Edge 810 ook is uitgerust, is LiveTrack. Hiermee kun je, als je Garmin via bluetooth gekoppeld is aan je telefoon, live je positie doorgeven. Daarbij geef je vooraf aan wie je hiervan op de hoogte stelt. Vervolgens kunnen deze personen live zien waar je je bevindt. Zelf hebben we dit niet uitgeprobeerd, omdat we eigenlijk altijd in het buitenland fietsen en daar geen internet hebben. Dat is dan ook meteen een heel erg groot nadeel van LiveTrack. Zolang je in Nederland fietst werkt dit, maar zodra je ook maar even de grens over gaat houdt het al snel op. Garmin heeft hier wel een leuk filmpje van op internet geplaatst, waarbij renners van de Garmin-Sharp ploeg van elkaar zien dat ze aan het trainen zijn en waar ze zijn. Hun ploegleider ziet vervolgens de trainingen van het hele team. Nadeel van deze feature is het feit dat je continue een verbinding met je telefoon hebt via Bluetooth. Dit zal de accuduur van je Garmin niet ten goede komen, waardoor de 11 uur die je normaliter met een volle accu kunt doen zal afnemen. Daarnaast zal ook je smartphone minder lang met de accu gaan doen, omdat deze continu gegevens doorstuurt naar Garmin. Zodra je in het buitenland fietst en geen dataroaming hebt zal deze feature ook niet werken. Al met al is het een leuke functie, maar wel eentje die je in de praktijk niet veel zult gebruiken.

Virtual racer

Met de functie Virtual Racer kun je, indien je een vooraf ingegeven route fietst, een race tegen een virtuele tegenstander fietsen. Vooraf geef je een snelheid aan, waarmee de virtuele racer fietst. Dit kan bijvoorbeeld het gemiddelde zijn waarmee je zelf de vorige keer deze route gefietst hebt. De virtual racer zal dan de ingegeven route met deze constante snelheid afleggen. Je kunt vervolgens op de Garmin zien of je voor ligt op je tegenstander of niet. Op deze manier kun je jezelf een beetje uitdagen om sneller te gaan fietsen op een parcours. Helemaal ideaal is deze functie niet, want de virtual racer houdt geen rekening met hoogteverschillen. Hij rijdt dus even snel bergop als bergaf. Op vlakke ritten heb je dus op elk moment een goed overzicht of je voor of achter ligt op je tegenstander, maar in heuvelachtigere en bergachtige gebieden gaat dit niet werken. Al met al een leuke functie die je in de praktijk niet veel zult gebruiken.

Conclusie

De Garmin Edge 810 is de Mercedes onder de navigatiesystemen. We willen hier niet mee zeggen dat de Garmin Edge 810 absoluut het beste apparaat is, maar wel dat het een zeer degelijk product is. De bediening werkt zeer intuïtief en eigenlijk kun je niet zo heel veel fout doen. Dit geheel maakt de Garmin Edge 810 tot een erg mooi apparaat. De prijs is echter navenant en wellicht niet voor iedere wielerliefhebber weggelegd. Door deze prijs positioneert de Garmin Edge 810 zich in het topsegment, waardoor het mikt op de professionele wielrenner en de meer performance gerichte liefhebber. Mocht je deze forse prijs willen en kunnen betalen, dan koop je een erg mooi apparaat met heel veel mogelijkheden. Waar wij geen echte liefhebber van navigatiesystemen op de fiets zijn, zijn we inmiddels toch wel overtuigd van het nut van deze apparaten. Verschillende fietstochten in het buitenland, waar we de weg toch ook een stuk minder goed kennen, hebben ons overtuigd. Op die manier kun je namelijk thuis verschillende routes uitstippelen en eenmaal op locatie deze zonder zoeken gewoon fietsen. Dat brengt toch een stuk rust en meer fietsplezier tijdens dergelijke tochten.

Reacties   

0 #11 Polot1945 06-10-2017 12:17
Goeie middag, ik bezit een garmin edge 810 en dagelijks maak ik een wandeling, en als ik in een bos wandel verlies ik de satelliet verbinding, ik heb al van alles geprobeerd, eventueel resetten, maar niets veranderd eraan, kan er mij iemand een antwoord geven aub. Dank en groeten
Citeer
0 #10 John 22-06-2017 10:07
hoe kun je op het navigatiescherm /kaartscherm van de 810 bovenin de snelheid en de cadans laten zien? Ik had dat op de edge 800 maar lukt me niet in te stellen op de 810.

Alvast bedankt voor je reactie
Citeer
+2 #9 marco 04-06-2016 08:25
beste fietspraat,
dank voor de review.
Hier heb ik veel aan gehad, zonder hannesen een gpx route erop gezet.
Nu uitvinden of het werkt zoals ik hoop.
Citeer
-4 #8 john maartens 20-04-2016 14:59
ik krijg mijn snelheid en cadanssensor van mijn edge 810 bundel niet aan de gang wie kan mij daar bij helpen
Citeer
0 #7 joost 15-12-2015 20:14
hallo mede kilometer vreters, heb me fiets binnen op een standaard staan, om binnen te trainen. helaas ben ik er nog niet achter hoe ik de garmin edge 810 moet instellen, zodat mijn km worden bijgehouden en snelheid word weer gegeven.

3 juni staat tour du als op de planning wil ik dus niet voor niets trainen.
Citeer
+1 #6 Michiel 25-11-2015 19:11
Ik had hetzelfde probleem met het via bluetooth synchroniseren en mijn oplossing is om wifi uit te zetten op je smartphone. Dan werkt het wel.
Inmiddels heb ik een ander probleem. Eerst herkende de Garmin mijn cadanssensor meer (terwijl de lampjes van het signaal wel werken) en na een ritje op de Elite fietstrainer en nu herkent de Garmin mijn hartslagmeter ook niet meer.

Iemand nog tips?
Citeer
0 #5 Bastiaan 23-10-2015 08:57
Hoi Niko,

Ik heb hetzelfde probleem als wat jij schrijft. Is het bij jou inmiddels opgelost ?

Groeten Bastiaan
Citeer
0 #4 KoenD 23-06-2015 07:59
Hoi collega's. Ik heb dit toestel reeds meer dan een jaar en het heeft wel een tijdje geduurd vooraleer ik er goed mee kon werken. Er zijn dan ook enorm veel mogelijkheden en de Garmin menustructuur is niet altijd even straightforward . Voor beginners in de materie (zoals ik was) kan ik aanraden: eerst zelf wat proberen, dan de handleiding erbij nemen en het toestel configureren zoals je het wil (daarvoor moet je uiteraard de mogelijkheden kennen). Op het internet is er ook genoeg te vinden (tips en tricks, reviews, uitleg, ...). Veel plezier!
Citeer
+1 #3 Niko 14-05-2015 12:15
Hallo fietsvrienden,
Sinds een jaar fiets ik met een Garmin 810 en ben uiteraard super tevreden over dit mooie stukje techniek.
Toch heb ik een probleem met het draadloos uploaden via Bluetooth, want dit krijg ik niet meer voor elkaar. In het begin heb ik alles aan elkaar gekoppeld oa Strava en ging het super, zodra ik thuis was ging het synchroniseren vanzelf. Toch na een half jaar ging dit niet meer vanzelf en moet ik sindsdien altijd uploaden via een kabel in de pc, tja en daar heb geen 810 voor ;)
Mijn Garmin beschikt uiteraard over de nieuwste updates.
Wie komt dit probleem bekent voor of beter wie kan mij aan een oplossing helpen?

Mvg Niko
Citeer
+1 #2 Pieter Barten 12-03-2015 16:30
Een leuk en prettig leesbaar review! Zelf heb ik deze navigator pas aangeschaft. Ik ben erg benieuwd hoe het apparaat mij zal bevallen. Deze review geeft mij echter goede hoop! Tot nu toe kost het me echter de grootste moeite het geheel aan de praat te krijgen op mijn twee racefietsen. Zoals te verwachten valt is de juiste positionering van de sensoren erg gevoelig! Met de moderne frames, gebogen liggende achtervork bijvoorbeeld is het even puzzelen, maar de constructeurs hebben goed werk verricht, zodat er nauwelijks een situatie denkbaar is waardoor ze niet te plaatsen zouden zijn. Al met al heel doordacht. Toch kost het me grote moeite alles in een korte tijd op zijn plaats en afgesteld te krijgen, en dan moet je ook nog de uitgebreide handleiding zorgvuldig lezen, want zonder dat gaat het echt niet! Mijn Cannondale ligt tot nu toe dwars, maar op de wat oudere ProRace werkt het al half. Ik stip deze dingen even aan omdat het in het review niet zo aan de orde is gekomen... Groetjes!
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links