Review: Mio Cyclo 505 HC

Leverancier Mio levert navigatiesystemen voor zowel de auto als de fiets. Op fietsnavigatiegebied hebben ze momenteel drie modellenreeksen, namelijk de 100, 300 en 500 serie. Wij testten het vlaggenschip, de 505 HC.

Eerste indruk

De Mio Cyclo 505 is verkrijgbaar in twee uitvoering, namelijk de basis uitvoering (505) en de uitgebreide 505HC. Deze laatste versie wordt compleet met snelheids/cadanssensor en hartslagmeter-borstband geleverd. Wij testten de laatste uitvoering, de 505 HC. Wat zit er dan in de doos? De Mio 505HC wordt geleverd met in de doos:

  • de Mio Cyclo 505
  • de gecombineerde snelheid/cadansmeter;
  • hartslagmeter-borstband;
  • een houder om de Cyclo 505 op je stuur te bevestigen;
  • Oplader met verschillende stekkers;
  • Usb-kabel, nodig om op te laden en om de Cyclo 505 aan te sluiten op de computer.

Daarnaast een quick-start guide, maar die voegt eigenlijk weinig toe. Deze kan namelijk zeker niet gezien worden als een handleiding. Handleidingen worden tegenwoordig bij geen enkele fietsnavigatiesysteemleverancier meer meegeleverd.

Installeren/Monteren

Het monteren van de Mio Cyclo 505 is kinderspel. Er is weliswaar geen documentatie bijgeleverd, maar dat is eigenlijk ook niet nodig. Het monteren van de cadans/snelheidssensor deed aanvankelijk onze wenkbrauwen fronsen, maar eigenlijk kan dat haast niet mis gaan. Mocht je dan toch even willen kijken hoe het moet, dan heeft Mio op Youtube een paar filmpjes geplaatst waarop duidelijk in beeld wordt gebracht hoe het zou moeten. Het instellen van de externe sensoren (in ons geval snelheids/cadansmeter en hartslagmeter) gaat haast vanzelf. Je kunt dit automatisch of handmatig laten gebeuren, wat je maar wil. Vervolgens kun je fietsen.

Eerste rit

Waar Mio in elk geval heel erg goed over heeft nagedacht, is het gebruikersgemak. Nadat je de Mio Cyclo 505 aanzet krijg je een startscherm met zes pictogrammen. Deze vormen het beginscherm van de computer en vanuit alle keuzes die je maakt kun je middels de knop (er zit maar één knop op het toestel) terugkeren naar dit beginscherm. De zes keuzes die je hebt zijn: Dashboard, Navigatie, Geschiedenis, Surprise Me, Training en Instellingen

  • Dashboard gebruik je tijdens het fietsen en toont alle noodzakelijke gegevens (wat je precies wilt zien is via instellingen te configureren)
  • Navigatie geeft je de mogelijkheid het toestel te gebruiken als navigatiesysteem. Hierbij kun je navigeren naar een specifiek adres, naar specifieke coördinaten, maar ook naar een eerder geïmporteerde route (zie gpx bestanden rijden).
  • Geschiedenis geeft je een overzicht van eerder gefietste ritten. Door ze hier aan te klikken krijg je gegevens betreffende deze rit, maar biedt je tevens de mogelijkheid deze rit nogmaals te fietsen.
  • Surprise Me is een leuke feature waarbij het toestel aan de hand van een aantal parameters een soort verrassingsroute verzint (zie features: Surprise Me)
  • Training biedt je de mogelijkheid om een specifieke afstand te fietsen of op een specifieke snelheid te fietsen. Op deze manier kun je heel makkelijk een specifieke training uitvoeren. Na het invullen van bijvoorbeeld de snelheid of afstand biedt Mio je tevens de mogelijkheid op basis hiervan een Surprise Me route te zoeken.
  • Instellingen biedt je de mogelijkheid een aantal zaken betreffende het toestel te configureren. Zoals gezegd is hier goed gekeken naar de gebruikersvriendelijkheid. Ook zonder handleiding weet je na 5 minuten precies waar je wat moet zoeken en waar elke knop voor dient. Dit is zeker een pluspunt voor het Mio toestel.

Gpx bestanden rijden

Heb je een leuke route van iemand gekregen, of van een website gedownload, dan kun je deze redelijk eenvoudig op het toestel plaatsen. Hiervoor koppel je het toestel m.b.v. bijgeleverde USB kabel aan je pc. Er verschijnen dan 2 externe drives. Vervolgens moet je op drive Mio_data in de map Dodge/Tracks het betreffende gpx bestand plaatsen. Om de route vervolgens te rijden moet je, als het toestel ingeschakeld is, naar de optie Navigeren in het beginscherm en vervolgens de keuze Track kiezen. Je krijgt vervolgens een overzicht van op het toestel beschikbare routes.

Gebruik als navigatiesysteem

Over het gebruik van de Cyclo 505 kunnen we eigenlijk weinig vertellen. Het werkt gewoon zoals je verwacht. Je geeft je bestemming in, aan de hand van bijvoorbeeld een adres, een zogenaamd POI (Point of Interest), een plaats op de kaart en vervolgens vraagt het toestel of je dit met de fiets of met de auto wil doen. Aan de hand van de configuratie van het profiel (fiets, auto, mountainbike etc.) weet het toestel welke planningsvoorkeuren er gebruikt moeten worden. Vervolgens werkt het navigeren zoals dat met elk navigatiesysteem werkt.

Software op de PC: MioShare

Zodra je de Mio Cyclo 505 aansluit op een computer (via usb-kabel) krijg je twee externe drives ter beschikking. Op één van beide staat een installatieprogramma, waarmee je de MioShare omgeving op je pc installeert. Hiermee kun je de gefietste ritten synchroniseren met de MioShare omgeving. Dit is een Cloud oplossing en de gegevens worden dus niet op je computer geplaatst, maar op een externe website. Ook kun je nieuwe routes op je toestel plaatsen. Hiervoor maakt Mio gebruik van routes die op de website RouteYou.com staan. Dit is een hele mooie website waar echt heel veel routes te vinden zijn. Mocht je dus een keer naar een gebied gaan waar je de weg echt niet weet, dan kun je hier zoeken voor mooie routes. Ook biedt MioShare de mogelijkheid om zelf een route te tekenen en deze vervolgens naar het toestel te kopiëren. Van deze software waren we persoonlijk iets minder gecharmeerd. Op sommige schermen leek het alsof Mio nog niet alle vertalingen klaar heeft (wij testten in de Nederlandse taal, omdat we een Nederlandse website zijn). Heb embedden van de RouteYou omgeving in MioShare is helemaal niet verkeerd, maar het geheel zag eruit alsof het een eerste versie van deze omgeving betreft en dat de ruwe kantjes er nog vanaf gehaald moeten worden. Op zich werkt het wel allemaal, maar het kan net iets beter vinden wij.

Functionaliteit

Snelheid GPS locking

GPS locking betekent de snelheid waarmee het navigatietoestel weet waar hij zich bevindt. Dit gebeurd door een aantal GPS satellieten te zoeken. Dit kan, afhankelijk van een toestel langer of korter duren. Hierbij geldt: hoe sneller de gps locking, hoe prettiger voor de gebruiker. Bij GPS locking heb je verder twee scenario's: je zet het toestel aan op dezelfde plek als waar je hem de vorige keer hebt uitgezet, of je zet het toestel op een heel andere plek aan. Wij hebben beide situaties getest en moeten concluderen dat in beide gevallen de locking snel plaatsvindt. Op het moment dat we het toestel aanzetten op dezelfde plek als waar we het de vorige keer hebben aangezet vond de locking erg snel plaats. De Mio Cyclo 505 doet zijn GPS locking op het moment dat het toestel gestart wordt en eigenlijk moeten we bekennen dat we niet in de gaten hadden dat er naar satellieten gezocht werd. Als we het toestel op een andere plek aanzetten dan waar we het toestel de vorige keer hadden uitgezet duurde de locking wel eens iets langer. Dat iets langer was ook echt maar gering, maar nu was het wel zichtbaar dat het toestel nog naar satellieten aan het zoeken was. Dit werkte echter zeker niet storend. In beide scenario's hebben we dit natuurlijk getest door het toestel pas in de buitenlucht aan te zetten om een eerlijke vergelijking te kunnen maken.

Uploaden via Wifi

Mio biedt de mogelijkheid om de gegevens van gereden fietstochten te uploaden naar de Cloud-omgeving MioShare. Hierdoor worden je gegevens bewaard op de centrale omgeving, zodat je hier later weer gebruik van kunt maken. De Cyclo 505 biedt de mogelijkheid om dit rechtstreeks vanaf het toestel via Wifi te doen. Hierbij heb je dus geen pc nodig. Dit kan handig zijn als je onderweg op vakantie bent en wel beschikking hebt over Wifi, maar niet je hele laptop hebt meegenomen. We hebben deze feature geprobeerd en dit werkt goed. Wat er prettig aan is, is het feit dat het uploaden erg snel gaat. Het verbinden met het Wifi netwerk leek aanvankelijk lang te duren, maar nadat dit gebeurd was, waren de gegevens ook heel erg snel gesynchroniseerd met de Cloud-omgeving van MioShare. In eerste instantie hadden we wel wat moeite om dit geheel aan de praat te krijgen, maar dit bleek onze eigen fout. Via de pc/laptop moet je op de MioShare omgeving eerst je toestel registreren. Hiervoor moet je de MioShare omgeving opstarten terwijl je toestel via USB verbonden is. Op de MioShare omgeving kun je vervolgens je toestel registreren. Nadat dat gebeurd was, ging het allemaal erg snel en eenvoudig.

Strava

Steeds meer wielerliefhebbers maken gebruik van Strava. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de gratis Strava App op je smart Phone gebruiken, maar ook je fietsnavigatietoestel traceert natuurlijk precies je snelheid, positie, hartslag en cadans. Strava ondersteunt op dit moment alleen Garmin devices, wat wil zeggen dat je vanaf de Strava website alleen rechtstreeks een Garmin device kunt koppelen. Wel is het mogelijk om vanaf MioShare een koppeling met Strava te maken.

Battery Life

Volgens Mio heeft de Cyclo 505 een battery life van 12 uur. We hebben flink wat ritten gemaakt, zowel lange als korte ritten. 12 uur hebben we daarbij wel ongeveer gehaald, dus dat klopt op zich prima. Waarschijnlijk is een batterijduur van 12 uur op dit moment technisch ook het meest haalbare. Geen van Mio's concurrenten haalt een langere tijd, dus dat is een prima prestatie. Bij deze batterijduur moet je namelijk meenemen dat het toestel een vrij fors display heeft wat continue aanstaat. Daarnaast is zowel de GPS ontvangen altijd actief evenals de Bluetooth ANT+ ontvanger. Al met al vinden wij een batterijduur van 12 uur prima. In principe is dit voor elke fietstocht prima. Alleen als je meerdaagse tochten onderneemt moet je er rekening mee houden dat je 's nachts je toestel even opnieuw oplaadt.

Display

Het display van de Mio Cyclo 505 is vrij groot. Gebruik je de dashboard functie, dan krijg je mooi en overzichtelijk de geconfigureerde waarden op het scherm te zien. Gebruik je de navigatiefunctie, dan is eigenlijk elk formaat scherm te klein. Toch geeft het toestel ook de kaart in navigatiefunctie goed en duidelijk weer. Het formaat lijkt hiermee prima. Als het kleiner gemaakt was, dan had Mio concessies moeten doen aan zowel het dashboard als de kaartfunctie. Ook de leesbaarheid zou dan minder zijn geweest. Had men het scherm groter gemaakt, dan zou het toestel wel erg nadrukkelijk aanwezig zijn op je fiets, wat eigenlijk ook niet de bedoeling is. We hebben het scherm geprobeerd onder verschillende weersomstandigheden. Zowel in fel zonlicht, met regenweer als in schemerig weer hebben we het toestel gebruikt en onder al deze omstandigheden was het scherm goed leesbaar. Een puntje van kritiek is wel de afleesbaarheid van het scherm onder een schuine hoek. Op één van onze testfietsen hebben we een schuin oplopende stuurpen, waarop we het toestel gemonteerd hadden. Als fietser kijk je dan onder een schuine hoek naar het display. Dit kwam de leesbaarheid niet ten goede. Dit is wel op te lossen door een los verkrijgbare houder te gebruiken, waarbij het toestel via deze houder aan het stuur gemonteerd wordt. De hoek waaronder je het toestel dan afleest kun je dan zelf instellen, waardoor je de voor jou ideale hoek kunt instellen.

Touch screen

De Mio Cyclo 505 heeft een Touch screen wat erg prettig werkt. Dit brengt meteen een klein nadeel met zich mee. Omdat het erg prettig en vooral snel reageert, wilden we wel eens te snel achter elkaar op een knop drukken. Dan merkten we dat de computer in het toestel het even niet bijhield. Bij normaal gebruik is dit zeker niet storend. Het probleem trad hoofdzakelijk op bij uitproberen hoe snel het toestel reageerde op een paar keer achtereenvolgens op een knop drukken. Hoe het Touch screen reageert met handschoenen (met lange vingers) hebben we niet geprobeerd.

Hardware knoppen

Het toestel heeft maar één hardware knop. Deze bevindt zich op de voorkant van het toestel, direct onder het scherm. De knop werkt in elk scherm al een soort 'terug-toets'. Voor de overige functionaliteit wordt altijd de Touch screen functionaliteit van het scherm gebruikt. Dit is goed doordacht en duidelijk voor de gebruiker. De 'terug-toets' als hardware knop werkt prima, zoals je mag verwachten.

Instelbare pagina's

Voor de dashboard functie van het toestel kun je een aantal pagina's configureren. Hierop kun je heel veel gegevens selecteren. Onze ervaring is dat je hier een beetje mee moet spelen om de voor jouw ideale gegevensconfiguratie te krijgen. De mogelijkheden die Mio je hier biedt zijn in elk geval erg omvangrijk.

Connectiviteit

De Mio Cyclo 505 communiceert (buiten GPS) op drie manieren met externe apparatuur. Als eerste is er het ANT+ protocol. Hiermee communiceert het toestel met de hartslag-borstband en de gecombineerde cadans/snelheidssensor. Ook bestaat de mogelijkheid om het toestel via ANT+ met een externe vermogensmeter te laten communiceren. Verder kan de Mio Cyclo 505 via Wifi communiceren. Hiermee kun je gegevens synchroniseren met de MioShare omgeving. Een laatste manier waarop de Mio Cyclo productreeks gegevens kan uitwisselen is via ANT-FileShare. Hiermee kun je een route delen met vrienden die ook beschikken over een Mio Cyclo device (kijk hiervoor bij Features: Route Delen met vrienden)

Robuustheid

De Mio Cyclo 505 is IP-IX7 gecertificeerd, wat betekent dat je het device gedurende 30 minuten één meter onder de wateroppervlakte zou moeten kunnen houden. We hebben bij onze test geen emmer water of badkuip gebruikt, maar we hebben wel een fikse regenbui gehad. De Mio overleefde dit probleemloos. Ook de afleesbaarheid van het scherm gedurende deze regenbui bleef trouwens prima. Een IP-IX7 beoordeling geeft aan dat je voor wat betreft waterschade eigenlijk geen problemen hoeft te verwachten. Er zijn fietscomputers die deze certificering niet halen en toch gewoon in de regen gebruikt kunnen worden. Wel raden wij altijd aan, om na een tocht waarbij het toestel goed nat is geworden deze goed te laten opdrogen. Vooral de openingen waar de usb-aansluiting zit moet altijd goed kunnen drogen, omdat juist daar misschien zich wat vocht ophoopt. Verder vinden wij dat Touch screens van fietsnavigatieproducten snel een vettige uitslag krijgen, maar dit komt natuurlijk ook omdat je bezweet op de fiets zit. Daarbij eet je misschien nog een gel of iets anders wat plakkerig kan zijn. Hierdoor ziet zo'n scherm er al snel vies uit, maar onze ervaring is wel dat het scherm weer snel schoon te maken is.

Kaarten

De Mio Cyclo 505 wordt uitgerust met zowel OSM (OpenStreetMap) als TeleAtlas kaarten. In de instellingen kan gekozen worden voor welke doeleinden welke kaarten gekozen moeten worden. In de standaard configuratie wordt de OSM kaart gebruikt voor navigatie met de fiets. Navigeer je met de auto naar het beginpunt van een route, dan wordt hiervoor de TeleAtlas kaart gebruikt. TeleAtlas heeft wat meer informatie over wegen en snelheden die je daar kunt rijden. Met de fiets heb je daar wat minder aan, maar heb je meer behoefte aan kleinere weggetjes en eventueel mountainbikepaden. Hiervoor zijn de OSM kaarten dan weer beter geschikt. Mio biedt hier een mooie combinatie van een tweetal kaarten die bij het device bijgeleverd worden. Bij andere toestellen moeten deze kaarten soms apart aangeschaft worden.

Extra features:

Surprise Me

De Mio Cyclo 505 heeft een hele mooie functie, genaamd Surprise Me. Hierbij schotelt Mio je een drietal fietsroutes voor, op basis van door jou opgegeven uitgangspunten. Dit kan zijn de tijd die je wilt fietsen, maar ook bijvoorbeeld de afstand. Een andere leuke mogelijkheid is dat je aangeeft dat je van A naar B wilt fietsen (wat bijvoorbeeld 20 km is), maar dat je een surprise me route van 50 km wilt zien. Mio ondersteunt hierin. Daarbij krijg je telkens drie routes voorgeschoteld, met verschillende zwaartes. We testten dit in Zuid-Limburg en daarbij zagen we dat de drie routes altijd verschilden in aantal hoogtemeters. De eerste route was altijd vrij vlak, de twee gemiddeld geaccidenteerd en de derde route had altijd vrij veel hoogtemeters. Wij waren positief verrast door deze erg leuke functie. Deze functie stelt je in staat eens een andere route te rijden dan je normaal gewend bent. Ook kan deze functie goed van pas komen als je in een onbekend gebied rijdt en geen gedownloade route op je toestel hebt staan.

Routes uitwisselen met andere Mio apparaten

De Mio Cyclo toestellen kunnen middels de ANT FileShare functie een route uitwisselen met een ander Mio Cyclo apparaat. Stel dat je met een redelijk grote groep samen een route gaat fietsen, dan kun je bij het vertrekpunt de route alsnog op het toestel van een medefietser plaatsen. Enige voorwaarde hiervoor is dat de medefietser ook een Mio Cyclo toestel heeft wat deze functie ondersteund.

Snelheids/Cadansmeter

Een review zou geen goede review zijn als er niet ook ruimte is voor een punt van kritiek. In het geval van de Mio Cyclo 505 betreft dat de gecombineerde snelheids/cadanssensor. Technisch werkt deze sensor prima, dus wat dat betreft geen probleem. Waar ons punt van kritiek naartoe gaat is de vormgeving. Mio heeft deze sensor dusdanig ontworpen dat het als het ware twee losse sensoren zijn die met een kabel verbonden zijn. Hierdoor ziet het geheel er wat groot uit. Op onze testfiets, kleur geel, is het geheel dan erg nadrukkelijk aanwezig. Als fietsliefhebber zien we sensoren en dergelijke het liefst zo veel mogelijk weggewerkt of het liefst onzichtbaar. We hebben eerder dergelijke sensoren gezien bij andere merken die aanzienlijk kleiner waren. Daar waren het cadans en het snelheidsgedeelte echter in één behuizing geïntegreerd, waardoor het minder zichtbaar is. Misschien dat Mio daar nog eens goed naar moet kijken, want dat zou het esthetische gedeelte een stuk mooier maken.

Conclusie

Fietsnavigatiesystemen staan van oudsher synoniem aan Garmin. Mio probeert hier verandering in aan te brengen en heeft inmiddels een breed scala aan fietsnavigatiesystemen in haar assortiment. De Mio Cyclo 505 HC is hiervan het absolute topmodel. We waren dan ook zeer benieuwd naar de inhaalslag die Mio op dit gebied gemaakt heeft. Mio positioneert de Cyclo 505 HC op de professionele wielrenner en de meer performance gerichte liefhebber. Met die bril op hebben wij dan ook naar het toestel gekeken. De prijs van het toestel is aan de forse kant, maar absoluut wel marktconform. Zeker het feit dat de kaarten voor deze prijs inbegrepen zijn is erg prettig. Verder moeten we concluderen dat Mio goed heeft gekeken naar de gebruikersinterface van het toestel. Deze ziet er niet alleen mooi uit, maar is ook heel duidelijk en overzichtelijk. Waar je bij sommige toestellen van andere merken nogal eens moet zoeken naar een bepaalde functie werkt de Mio erg intuïtief. De software die Mio meelevert voor op de pc in de vorm van MioShare vonden we niet helemaal af. Het doet zijn werk, maar verder waren we er weinig van onder de indruk. Niet dat dat zo erg is, een fietsnavigatiesysteem moet zijn punten verdienen met het toestel en het gebruik hiervan. Het enige minpuntje van het Mio toestel vonden we de vormgeving van de snelheids/cadanssensor. Deze had wat minder groot en opzichtig gemaakt kunnen worden, waardoor deze wat minder aanwezig is op je fiets.

Reacties   

0 #26 kas 28-08-2017 21:32
Ik krijg mijn nieuwe wifi verbindingen niet voor elkaar. Ieder apparaat werkt en wordt geaccepteerd met het zelfde wachtwoord alleen deze kan geen verbinding maken. Wat is hier het probleem ?
Citeer
0 #25 Cees 01-08-2017 21:20
Mijn mio 505 pakt geen enkele satelliet meer dus heb geen navigatie meer. Wie weet hier de oplossing voor
Citeer
0 #24 Luigi 16-07-2017 07:50
Ven Marina zei:
Wanneer ik mijn Mio gps aansluit aan mijn computer gebeurt er niets krijg deze niet geïnstalleerd !
Ben hopeloos wie kan mij helpen !

Ven Marina zei:
Wanneer ik mijn Mio gps aansluit aan mijn computer gebeurt er niets krijg deze niet geïnstalleerd !
Ben hopeloos wie kan mij helpen !


In configuratie gaan en hardware toevoegen (devices). Kan ook aan je firewall liggen
Is dit te ingewikkeld ga dan eens op youtube, een filmpje is duidelijker.
Citeer
0 #23 Woutet 16-07-2017 06:15
Ven Marina zei:
Wanneer ik mijn Mio gps aansluit aan mijn computer gebeurt er niets krijg deze niet geïnstalleerd !
Ben hopeloos wie kan mij helpen !

Ik volg. Op mijn eigen pc, wil hij niet (Windows 7) en op de oude pc van mijn vrouw, (windows10) lukt het wel. Schijnt een frequent probleem te zijn met Mio.
Citeer
+1 #22 Ven Marina 13-07-2017 09:36
Wanneer ik mijn Mio gps aansluit aan mijn computer gebeurt er niets krijg deze niet geïnstalleerd !
Ben hopeloos wie kan mij helpen !
Citeer
-1 #21 Mark 15-04-2017 09:34
Heb een nieuwe Mio 505 HC en met de cadans sensor precies het zelfde probleem !! eerste keer correct geïnstalleerd, batterij verwisseld ( je weet maar nooit) en daarna retour nar Futurumshop. netjes een nieuwe sensor ontvangen... juist doet het weer niet!!
Leuke is dat de MIO wel de sensor( Garmin) oppikt van de fiets van mijn zoon??
Graag hulp van iemand die mij verder kan helpen, of maar weer terug naar af??
Citeer
-1 #20 Tjen Hillaert 20-03-2017 13:16
Ik heb onlangs een Mio 505 hc gekocht. Werkt prima, ook de hartslagmeter. Ik heb de cadans- en snelheidssensor en geïnstalleerd, maar ik krijg deze niet verbonden met de Mio. Is geïnstalleerd zoals het hoort met de nodige ruimte tussen sensoren en magneten.
Wie kan mij helpen? Alvast bedankt.
Citeer
0 #19 Tom 22-12-2016 14:29
Jos Veelen zei:
Hoe kan ik een track verwijderen van de Mio Cyclo 505.

op mioshare PC
Citeer
-1 #18 Freddy 29-09-2016 14:23
Rinus zei:
Mijn mio 505HC geeft alles weer behalve de hartslag,heb de batterij vervangen maar doet het nog steeds niet,wat moet ik doen om de hartslag weer op mijn mio te krijgen.
Rinusc

Batterij 10 seconden eruit of 2 seconden er omgekeerd in.
Freddy
Citeer
+3 #17 Rinus 08-09-2016 09:31
Mijn mio 505HC geeft alles weer behalve de hartslag,heb de batterij vervangen maar doet het nog steeds niet,wat moet ik doen om de hartslag weer op mijn mio te krijgen.
Rinusc
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links