Review: Zadelpenslot Interlock

Je kent het wel. Je hebt gefietst en wil daarna nog even met wat vrienden wat drinken. Of je moet nog heel even wat halen in een winkel. Maar je durft je dure racefiets of MTB natuurlijk niet alleen te laten. En een slot heb je niet bij je. Wij testten Interlock, een innovatieve vinding waarbij het slot zit opgeborgen in de zadelpen van je fiets.

Kickstarter

Interlock, zoals het slot heet, is geboren op Kickstarter. Kickstarter is een initiatief, waarbij je een naar jouw mening geniale vinding kunt neerleggen en waar vervolgens mensen geld op kunnen inleggen. Als er genoeg geld bij elkaar is kan het betreffende idee omgezet worden in een product. Interlock heeft op Kickstarter 1.112 mensen die het idee ondersteunen en heeft daarmee 51.213 Dollar bij elkaar gebracht. De minimale vereiste om Interlock te kunnen produceren was 48.000 Dollar, en daarmee was er dus voldoende om het ook echt te gaan maken. Het ontwerp van Interlock kwam van Adrian Solgaard Janzen.

Zadelpenslot.nl

Zadelpenslot.nl is de Nederlandse importeur van de Interlock. Je koopt de Interlock dan ook op de website van deze importeur.

Varianten

Om er voor te zorgen dat er een Interlock is die op je fiets past zijn er een drietal varianten beschikbaar, namelijk een 25.5mm, een 27.2mm en een 31.6mm versie. Deze drie varianten zijn vervolgens verkrijgbaar in zwart- of zilverkleurig aluminium.

Hoe werkt het

De werking van het product is eigenlijk heel erg eenvoudig. De zadelpen heeft aan de bovenkant, waar je het zadel op de pen vastzet, een opening, waaruit het slot naar buitenkomt. Als je fietst schuif je het gehele slot naar binnen. Wil je het slot gebruiken dan trek je het slot eruit. Het uiteinde van het slot zit vast in de zadelpen, waardoor je je fiets veilig kunt afsluiten. Zoals wel vaker met goede vindingen geldt dat hoe simpeler het idee is, hoe genialer het product kan zijn.

Montage

De eerste montage van het Interlock zorgde voor wat kleine probleempjes. De eerste fiets waarop we de Interlock wilden proberen is namelijk voorzien van boutjes om een tweede bidonhouder te bevestigen. Een gewone zadelpen komt zover niet en heeft daar dus geen last van. Het kabelslot in de Interlock komt echter wel zo ver en daardoor kon de zadelpen weliswaar goed op de fiets gemonteerd worden, maar kon het slot niet helemaal in de zadelpen verdwijnen. Soms ging het wel goed, maar vaker bleef het kabelslot tegen de boutjes steken. Aangezien we bij Fietspraat wel over de nodige fietsen beschikken, werd een andere fiets zonder deze bidonboutjes gekozen voor deze test. Toen ging de montage wel vlekkeloos en konden we verder met testen.

Onderweg

Waar we benieuwd naar waren is of het slot onderweg niet in de zadelbuis gaat rammelen. Een fietstocht van ongeveer 80km met een stukje kasseien/kinderkopjes heeft uitgewezen dat dit niet het geval is. Het vervolgens afsluiten van de fiets gaat prima, je kunt de fiets prima ergens aan vast maken. Wil je de fiets aan een lantaarnpaal (of iets dergelijks) vastmaken samen met nog een andere fiets, dan is het slot al snel te kort. Dit is echter een beperking die meerdere sloten hebben.

Minpunten

  • Zadelbuis is van binnen vaak ingevet. Slot wordt hierdoor vies;
  • Slot past niet op elke fiets. Met name fietsen met een tweede bidonhouder (of plek hiervoor en dus boutjes) leveren problemen op met in/uit schuiven;
  • Geplastificeerde kabel is slijtagegevoelig door de relatieve scherpe rand waar het kabelslot in de zadelpen schuift (zie onderstaande foto);
  • Er komt door de opening in de zadelpen stof, modder en dergelijke aan de binnenkant van de zadelpen;
  • Eventueel zadeltasje past misschien niet meer onder het zadel (afhankelijk van de bevestiging en het formaat zadeltasje);
  • Er is alleen een aluminium versie op de markt. Een groot gedeelte van de wielrenners/mountainbikers rijdt tegenwoordig op carbon en wil dus ook een carbon zadelpen.

Pluspunten

Een product als het zadelpenslot heeft natuurlijk ook pluspunten:

  • Je hebt niet meer de kans dat je je fiets wilt afsluiten maar het slot vergeten bent;
  • Bevestiging is makkelijk (als het zadelpenslot op je fiets past) en snel gebeurd.
  • De adviesprijs van 59,95 is goed, aangezien een losse zadelpen en een los slot samen al snel meer kosten;
  • Het gewicht van het zadelpenslot is niet hoger dan het gewicht van een losse zadelpen en een los slot.
  • Het slot zit netjes opgeborgen in je fiets, dus je fiets raakt niet beschadigd als je het slot aan je fiets bevestigt tijdens het fietsen. Ook hoef je het slot niet in je tas te stoppen of er helemaal geen mee te nemen omdat het nergens inpast;
  • Als duidelijk is dat jouw fiets afgesloten is, zal een dief verder zoeken naar een andere, ¬†niet afgesloten, fiets.

 Conclusie

Onze ervaringen met het zadelpenslot zijn gemengd. Aan de ene kant is het een mooie vinding en een mooi product. Als het zadelpenslot goed op je fiets past ben je verzekerd van een erg praktische oplossing en kun je je fiets met een goed gevoel afgesloten achterlaten. Aan de andere kant vinden wij dat er toch nog flink wat minpunten te noemen zijn die het zadelpenslot toch enigszins beperken. We hopen dat de ontwikkelaar dan ook verder gaat met de doorontwikkeling van dit product, want in potentie is het een hele mooie oplossing. Daarnaast vinden wij dat alle fietsers een slot bij zich moeten hebben, want het stelen van fietsen is iets dat veel voorkomt en helaas ook veel te gemakkelijk is.

Reacties   

0 #2 Lawrence 03-09-2014 15:08
Regelmatig de Interlock getest en werkt zeer zeker goed. Het klopt ook dat het nog stukken beter kan. Persoonlijk ben ik enorm fan van de sloten die Sphyke C3N aanbiedt, neem eens een kijken op mijn website www.bikelocks.nl
Citeer
+2 #1 Ron 30-04-2014 17:38
Mijn eerste gedachte was een ander minpuntje. Zadelklem losmaken: fiets weg en je houdt een zadel over.
Een beetje dief zal toch wel een multitool op zak hebben?
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links