Full carbon Redna zadel z-r01

Een carbon zadel voor je fiets ziet er mooi uit, maar kost ook vaak meteen de hoofdprijs. Wij hebben een zadel van een relatief onbekend merk getest. Het Redna Z-R01 full carbon zadel. Het is qua prijs in elk geval goedkoper, maar is de kwaliteit ook goed?

Redna

Het merk Redna was voor ons tot voor kort onbekend. Redna is een racefietsonderdelen merk dat in 2014 is opgericht. Het bedrijf levert carbon sturen, zadels, zadelpennen en stuurpennen. Een blik op de website van Redna (www.redna.nl) leert dat ze momenteel een beperkt aanbod aan producten hebben. 2 sturen, 1 stuurpen, 1 zadelpen en 1 zadel om precies te zijn. Redna heeft geen webshop dus je zult het product moeten kopen via een van hun dealers. De dealers zijn op de website op te zoeken. Op dit moment is het aantal dealers waar je Redna producten kunt kopen redelijk beperkt, namelijk 5 om precies te zijn. Mocht je Redna product beschadigd raken, dan krijg je levenslang 50% korting op een nieuw exemplaar.

Specificaties

Om een goede vergelijking te kunnen maken voor wat betreft het gewicht en de prijs hebben we onderstaand een tabel toegevoegd met een aantal carbon zadels. Daarin zie je meteen dat het Redna zadel zeker niet het lichtste zadel is, maar ook zeker niet zwaar is. Met een gewicht van 96 gram voel je het zadel amper in je handen. Als we naar de prijs kijken, dan is het Redna zadel zeker wel een van de goedkoopste met een prijs van 165 Euro.

Redna Z-R01 96 gram 165 Euro
Selle SMP Carbon 119 gram 450 Euro
AX Lightness Phoenix 62 gram 380 Euro
AX Lightness Sprint 74 gram 248 Euro
AX Lightness 1000 55 gram 460 Euro
Sella Italia SLR Tekno 90 gram 262 Euro

Bovengenoemde prijzen zijn prijzen die afkomstig zijn uit een selectie van een aantal bekende webshops. Winkelprijzen kunnen natuurlijk hoger uitvallen, maar dan heb je wel een stukje advies en wellicht zelfs montage erbij.

Redna Z-R01

Genoeg over het merk Redna en andere carbon zadels. Terug naar het door ons geteste carbon zadel, de Z-R01. Het zadel is zoals gezegd full carbon en bestaat dus ook alleen uit carbon. Dit betekend dat ook de rails, waarmee je je zadel op de zadelpen bevestigd uit carbon bestaat. Voorzichtigheid bij het monteren is dus geboden. Wat dat betreft hadden wij het wel prettig gevonden als er iets van montage-instructie was meegeleverd met de maximale aandraaimomenten. Fietspraat monteert echter wel vaker carbon-onderdelen, dus met een momentsleutel en andere carbon onderdelen als referentiemateriaal durfden we dat wel aan. Gewoon 'met de hand' aandraaien is bij carbon echter zeker niet aan te raden, want je loopt het risico dat je je nieuwe zadel al onherstelbaar beschadigd voordat je er ook maar een meter op gefietst hebt. Zoals eerder in dit artikel al vermeld weegt het zadel 96 gram en dat is, zeker in vergelijking met een 'gewoon zadel' echt heel erg licht. Verder is het zadel met blanke lak afgewerkt, dus je ziet het carbon materiaal. Of je dit mooi vindt of niet is natuurlijk erg persoonlijk. Wij zijn hier op zich wel van gecharmeerd. Het zadel is daarnaast voorzien van een drietal rode strepen in de lengterichting. Als we de overige Redna producten bekijken, dan zien we dat deze allemaal rode accenten hebben. Op zich niks mis mee, maar dat zorgt er wel voor dat de Redna producten niet op elke fiets er even mooi uit zullen zien. Er zijn nu eenmaal een aantal 'fietskleuren' waarbij rood gewoon niet mooi staat.

Het zadel in de praktijk

Hoe een zadel zit is een heel erg persoonlijk iets. Dat heeft enerzijds te maken met je gestel, namelijk de afstand tussen je zitbotjes. Anderzijds heeft de ene fietser liever een hard zadel en de andere fietser liever een zacht zadel. Het Z-R01 zadel lijkt een gemiddelde breedte te hebben, waarmee het een typisch mannenzadel is. Vrouwenzadels zijn over het algemeen iets breder. Fietsers die een zacht zadel prefereren kunnen we een carbon zadel absoluut afraden. Carbon zadels, en daar is het Z-R01 zadel absoluut geen uitzondering op, zijn namelijk keihard. Daar moet je dus van houden. Wij hebben enkele testritten met het zadel gemaakt, varierend van anderhalf uur tot meer dan drie uur, en onze conclusie is dat het zadel voor ons te hard is. Dit is echter geen oordeel over het Z-R01 zadel, maar over carbon zadels in het algemeen. Onze voorkeur gaat best uit naar een hard zadel, maar full carbon is daarbij, zeker bij lange ritten, teveel van het goede. Een carbon zadel heeft een erg glad oppervlak. We waren daarom aanvankelijk bang dat dit zou leiden tot het heen en weer schuiven op het zadel. Dat is echter niet aan de orde. Mits je zadel natuurlijk juist afgesteld staat (juiste hoogte en lengte-afstand), blijf je gewoon goed op je plek zitten. Natuurlijk kun je wel iets over het zadel glijden, maar dit is niet noemenswaardig meer dan bij andere zadels.

Conclusie

Het Redna zadel is een mooi product om te zien. Indien de kleurstelling een beetje bij de kleur van je fiets past is het een hele mooie verschijning. Comfort moet je van een carbon zadel niet verwachten en daarin is het Redna zadel geen uitzondering. Daarmee lijken carbon zadels meer iets voor liefhebbers van een mooie en vooral lichte fiets. De kwaliteit van het zadel lijkt tijdens de door ons uitgevoerde testritten in orde te zijn. Een echt oordeel daarover is natuurlijk moeilijk te vellen. Redna geeft aan haar carbon producten zelf te ontwikkelen en te laten produceren in Hong Kong. Dat valt voor ons moeilijk te controleren. Elke vorm van beschrijving/handleiding en herkomst ontbreekt verder. Toch lijkt het een deugdelijk product te zijn. Mocht je dus op zoek zijn naar een licht en betaalbaar carbon zadel, dan is het Redna zadel het overwegen waard.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links