Review: Sahmurai Sword bandenreparatie

Steeds meer mountainbikers stappen over op tubeless wielen/banden. Hierdoor kunnen ze o.a. met lagere bandendruk rijden en is het snake-bite probleem opgelost. Met behulp van een vloeibare latex worden kleine lekkages automatisch gedicht, waardoor je in het geval van een lekke band eigenlijk gewoon kunt doorrijden. Maar wat doe je dan als je onverwachts een scheurtje of grotere lekkage in je band krijgt die niet door de latex gedicht kan worden? Speciaal hiervoor is de Sahmurai Sword reparatie set ontwikkeld.

Waar komt de Sahmurai Sword vandaan?

De Samurai Sword reparatie set is ontwikkeld door de Duitse marathonracer (MTB) Stefan Sahm. Stefan is meervoudig winnaar van de Cape Epic. Cape Epic is een acht daagse mountainbikewedstrijd die begin maart gehouden worden in Zuid Afrika. Bij de Cape Epic bestaan teams uit twee deelnemers die gedurende acht dagen ongeveer 800 km afleggen en hierbij 15000 hoogtemeters overwinnen waaronder de mooiste bergpassen van Zuid Afrika. Deze mountainbike wedstrijd heeft de UCI hors categorie (buitencategorie) classificering en is dus een loodzware etappekoers.
Als marathonmountainbiker heb je het liefst zo min mogelijk materiaal bij je. Alles wat je meeneemt betekent extra gewicht. Toch heb je bepaald gereedschap onderweg nodig, omdat je bij zware tochten zoals de Cape Epic nu eenmaal te maken krijgt met pech. De Sahmurai Sword reparatie set is uniek in de manier waarop deze meegenomen kan worden. De set past namelijk gewoon in de uiteinden van je mountainbikestuur. Hierdoor hoef je de twee scherpe gereedschappen niet in de zakken van je wielershirt mee te nemen. Doe je dit wel, dan loop je in de eerste plaats het risico dat je shirt kapot gaat omdat het scherpe voorwerpen zijn. Daarnaast is het opbergen van scherp gereedschap in je wielerkleding gevaarlijk, omdat je je er ernstig aan kunt verwonden. Dat maakt de opbergmogelijkheid van de Sahmurai Sword uniek in z'n soort.

Wat is de Sahmurai Sword precies?

De techniek achter de Sahmurai Sword is niet nieuw. Ook auto- en motorbanden worden vaker op deze manier gerepareerd. De Sahmurai Sword bestaat uit twee delen. Een deel is een soort vijl, die ruimer genoemd wordt. Deze is bedoeld om het gat in de band (indien nodig) wat groter te maken, zodat een rubberen 'plug' erin gestoken kan worden. Het tweede deel is een soort tang, waarmee je de plug in de band kunt aanbrengen. Een deel van de plug stop je in de band. Het andere deel laat je uitsteken en knip je op een paar millimeter af. Dit is genoeg om het lek te stoppen. De latex in je band doet de rest en je kunt doorfietsen. Vaak zelfs zonder lucht bij te moeten vullen.

Werkt het?

De werking van de Sahmurai Sword plug is al aangetoond in de auto- en motorbranche. Daarmee is de Sahmurai Sword dus niet uniek. Wat de Sahmurai Sword wel uniek maakt is de manier van opbergen. Hierdoor voorkom je dat je jezelf als mountainbiker kunt verwonden aan het scherpe gereedschap dat nodig is om de plug op een juiste manier aan te brengen. De werking van de plug is bekend en is al langer aangetoond. Wel moet er bij gemeld worden dat deze methode niet werkt voor racebanden en bij mountainbikes slechts als je tubeless rijdt.

Conclusie

De Sahmurai Sword is een mooi product, wat een stukje bestaande techniek uit de auto- en motorbranche dusdanig heeft aangepast dat het in de mountainbikewereld z'n nut heeft. Juist de opbergmogelijkheden van het gereedschap is hierin uniek. Voor een mountainbiker die tubeless rijdt is dit een mooie aanvulling op hetgeen je meeneemt als je van huis gaat. Vooral voor de grotere gaten is zonder deze plug niet heel snel een oplossing voorhanden die je onderweg snel en gemakkelijk kunt aanbrengen.

nb. de door ons geteste Sahmurai Sword werd beschikbaar gesteld door en is te bestellen bij www.sahmuraisword.nl of www.sahmuraisword.be