Review: Schwalbe Airmax Pro

Bandenspanning is erg belangrijk, zowel bij racefietsen als bij mtb's. Als je je bandenspanning erg nauwkeurig wilt meten, dan is 'even voelen met de duim' niet echt nauwkeurig natuurlijk. Niet elke pomp is uitgerust met een manometer, dus dan is een apart testapparaatje wel erg handig. Wij testten de Schwalbe Airmax Pro

Bandenspanning

Bij de racefiets was er vroeger een gouden regel van '1 bar luchtdruk per 10 kg totaalgewicht'. Een fietser van 70 kg, met een fiets van een kleine 8 kg zou dan een bandenspanning van net geen 8 bar moeten hebben. Natuurlijk is dat een vuistregel. De toestand van het wegdek bepaald vaak of iets minder druk niet net iets comfortabeler is. Tegenwoordig fietsen veel mensen met 25 mm bandjes (t.o.v. 23 mm in het verleden) en dan is iets minder bandenspanning ook al voldoende. Wanneer je met te weinig bandenspanning fietst, zal de rolweerstand flink toenemen en de banden zullen veel sneller slijten.
Bij het mountainbiken is bandenspanning nog veel belangrijker. Hierbij bepaald de ondergrond (is het nat, of is het droog? Is het kleigrond of zanderige grond?) welke bandenspanning je nodig hebt. De moderne 29 inch wielen staan toe dat je met minder bandenspanning fietst, net als de opkomst van de tubeless wielen. Wanneer je op de MTB met te veel bandenspanning rijdt, zul je in losse ondergrond te weinig grip hebben.
Kortom, bandenspanning is erg belangrijk en dus moet je dit ook erg nauwkeurig kunnen meten.

Bandenspanning meten

Bandenspanning meten thuis, met je vloerpomp die uitgerust is met een manometer is niet zo moeilijk. Ben je onderweg met een handpomp, dan wordt het al een stuk moeilijker. Iedereen heeft wel eens na een lekke band een reserveband opgepompt met een minipompje. Het verschil tussen 4, 5 of 7, 8 bar is met de pomp niet te voelen, maar tijdens het fietsen zeker wel. En dan spreken we nog niet over mountainbikers die langere tochten afleggen met wisselende ondergrond waarbij ze op een bepaald moment met minder druk (of juist meer) willen gaan fietsen. Op zo'n momenten komt een apparaat als de Schwalbe Airmax Pro van pas.

Schwalbe Airmax Pro

De Airmax Pro is een klein apparaatje dat eigenlijk heel simpel te bedienen is:

• Zet het apparaat aan en kies de juiste eenheid (bar, psi, kg/m2, kpa)
  • Duw het apparaat op je ventiel (nadat je die hebt opengedraaid in het geval van een Presta ventiel)
  • Wacht tot het apparaatje een pieptoon geeft
  • Lees de bandenspanning af

Eigenschappen van de Airmax Pro:

• Maximale druk: 11 bar
  • Ventielen: zowel Presta als Schräder ventiel (race/auto)
  • Digitaal afleesbaar tot 2 cijfers achter de komma
  • Verwisselbare batterij (CR2032).

Nb. De Airmax Pro kan niet gebruikt worden voor het meten van de druk in een verende vork, aangezien deze druk vaak hoger wordt dan 11 bar.

Conclusie

De Airmax Pro leest de bandenspanning met een zeer grote precisie af. Als je je bandenspanning erg belangrijk vindt (en wie vindt dat niet?) dan is de Airmax Pro een erg handig apparaatje om mee te nemen. Hierdoor kun je onderweg, zelfs na een lekke band, er zeker van zijn dat je banden de gewenste druk hebben. Het formaat en gewicht van de Airmax Pro mogen eigenlijk geen belemmering zijn om het kleine apparaatje mee te nemen.