Review: SKS Airchecker

De naam zegt meteen wat dit apparaatje doet, het controleert je bandenspanning. Wij testten de SKS Airchecker, een digitale bandenspanningsmeter.

Meten is weten

Bandenspanning is erg belangrijk, of je nu op een racefiets of mountainbike rijdt. Racefietsen hebben natuurlijk een erg hoge spanning van meestal 7 bar of hoger. Mountainbikes daarentegen, zeker met de komst van de tubeless banden, rijden steeds bij een lagere bandenspanning. Zeker bij die lagere spanning is het juist meten van de druk in de band erg belangrijk, omdat een afwijking van 0,1 bar daarbij een groter verschil kan maken. Aangezien de meeste handpompjes (of oppompen middels CO2 patronen) geen manometer hebben, is de Airchecker een apparaatje dat je mee zou kunnen nemen om de druk van je banden precies te kunnen bepalen.

Wat is de Airchecker

De Airchecker is een digitale bandenspanningsmeter met een bereik tot 10 bar (144 PSI). De Airchecker meet de bandenspanning tot een tiende bar achter de komma en is daarmee erg precies. Zeker bij mountainbikes, fatbikes en dergelijke die vaak met erg lage bandenspanning rijden is het aflezen van een tiende bar achter de komma op een analoge manometer erg lastig. De Airchecker weegt 45 gram. De Airchecker is niet erg groot, maar of je plek hebt om de Airchecker mee te nemen onderweg is natuurlijk een persoonlijk iets. De Airchecker heeft een dubbelzijdige 'kop', zodat je zowel Presta als Schrader ventielen kunt meten. Deze 'kop' kun je draaien, zodat je de druk altijd goed kunt aflezen. Op de Airchecker zit een oranje knop, waarmee je druk uit de band kunt laten terwijl je de druk aan het meten bent.

Hoe werkt de Airchecker

Het gebruik van de Airchecker is erg eenvoudig. Door op de grote knop te drukken gaat de Airchecker aan en hoor je een piep. Druk de Airchecker vervolgens stevig op de te meten ventiel en je hoort een tweede piep, ten teken dat het meten klaar is. Op de Airchecker kun je dan de bandenspanning aflezen. Is de druk in de band te hoog, dan kun je met de kleine oranje knop lucht uit de band laten. Gebruik je de Airchecker 20 seconden niet, dan schakelt deze zichzelf uit.

Conclusie

De Airchecker is een erg handig tool. Voor wielrenners misschien iets minder, aangezien wielrenners over het algemeen geen rugzak of iets dergelijks meenemen en dus erg moeten bezuinigen op wat ze onderweg mee kunnen nemen. Zeker voor mountainbikers, die toch vaak een rugzakje bij zich hebben, is de Airchecker een handig tool om mee te nemen. Een analoge manometer is met de tegenwoordige lage bandenspanning bij tubeless banden gewoon niet precies genoeg meer. Daar komt de Airchecker handig van pas, zeker met de oranje knop om druk af te laten terwijl je aan het meten bent. Klein nadeeltje is natuurlijk dat de Airchecker batterijen nodig heeft, wat een analoge bandenspanningsmeter niet heeft. Wij hebben de Airchecker nu een tijdje gebruikt en pas dan kom je erachter dat je banden toch vaak een paar tienden bar verliezen als je deze een paar dagen niet gebruikt. Wil je je bandenspanning dan precies weten, dan is de Airchecker erg handig, zowel onderweg als in je eigen werkplaats.