Ronde van Vlaanderen

De Ronde van Vlaanderen is ontstaan in 1913 en wordt sinds 1919 elk jaar verreden. Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog was er elk jaar een Ronde van Vlaanderen. De Ronde van Vlaanderen wordt ook wel De Ronde genoemd of Vlaanderens Mooiste. De Ronde is één van de vijf monumenten, samen met Milaan - San Remo, Parijs Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije en wordt altijd de 14de zondag van het jaar gereden.

De Ronde

De Ronde start in Brugge en finished in Meerbeke. Vroeger was het veelal een vlakke koers over slechte wegen. In de loop der tijd werden de wegen steeds beter en kwamen er minder kasseistroken. Daarom zijn er steeds meer heuvels in het parcours opgenomen. Momenteel in totaal zo'n 20 stuks. Elk van deze heuvels is niet echt steil, maar heeft vaak wel een slechte ondergrond. Veelal kasseien. Dit maakt de beklimmingen en daardoor de Ronde erg zwaar. De bekendste beklimmingen zijn de laatste twee, namelijk de Muur van Geraardsbergen (ook wel De Muur genoemd) en de Bosberg. De totale lengte van de Ronde verschilt van jaar tot jaar, maar is steevast ruim boven de 200 km. De langste Ronde ooit was in 1988 met een lengte van 280 km.

Winnaars

Er zijn maar drie renners, allemaal Belgen, die alle vijf de monumenten op hun naam wisten te zetten: Rik van Looy, Eddy Merckx en Roger de Vlaeminck. Verder is de Ronde gewonnen door bekende renners zoals: Tom Simpson (1961), Rik van Steenbergen (1944, 1946), Claude Criquilion (1987), Wim van Est (1953), Walter Plankaert (1976), Walter Godefroot (1978), Jan Raas (1979, 1983), Hennie Kuiper (1981), Johan Museeuw (1993, 1995, 1998), Fabian Cancellara (2010).

Heuvels

De Ronde voert onder andere over de volgende heuvels met de legendarische namen: Molenberg, Oude Kwaremont, Paterberg, Koppenberg, Taaienberg, Eikenberg, Leberg. De bekendste is toch wel de Muur van Geraardsbergen.

Vrouwen

Sinds 2004 is er ook een Ronde van Vlaanderen voor vrouwen. Deze start in Oudenaarde en finished in Meerbeke over een lengte van 100 km. Deze editie gaat over meer dan 10 hellingen.

Toerversie

Er is ook een toerversie van de Ronde. Daar doen jaarlijks ongeveer 20.000 deelnemers aan mee. Deelnemers kunnen kiezen uit drie afstanden: 260 km, 150km en 75km. Daarnaast zijn er nog vier MTB afstanden. Er kan gestart worden om 7.00 's ochtends en de finish sluit om 19.00 uur! Aangezien de Ronde een verschillende start en finish locatie heeft, worden deelnemers tegen vergoeding 's ochtends naar de start gebracht. De kosten voor deelname zijn, afhankelijk van de afstand maximaal 30 Euro.

Vlaanderens wielergekte

Nergens is wielrennen populairder dan in Vlaanderen. In Vlaanderen is de Ronde iets bijna heiligs, magisch. Weken voor de Ronde beginnen supporters van het Belgische wielrennen al plannen te maken waar ze gaan kijken. Resultaten in alle voorgaande wielerkoersen zijn allemaal onderwerp van gesprek om te speculeren over de mogelijke nieuwe winnaar. Vooral de twee voorafgaande wedstrijden in België, de E3 prijs Harelbeke en Gent-Wevelgem zijn belangrijke graadmeters. Het aantal kijkers langs de kant van de weg wordt geschat op één miljoen. In 2011 wordt het zelfs zo gek dat de organisatie in overleg met politie heeft besloten een no-fly zone af te konden langs de route. Op die manier weert men helikopters van Vips die een kijkje vanaf de lucht geboden wordt. Langs het parcours ontstaat jaarlijks een waar volksfeest. Met tapkasten, frietkraampjes wordt een vrolijke sfeer neergezet. De plaatselijke fanfare rukt uit, kerkklokken worden geluid.

De Flandrien

Iemand die in de streek van Vlaanderen woont wordt ook wel een Flandrien genoemd. Deze mensen gelden van oudsher als noeste, harde werkers. Vaak waren het boeren die hard moesten werken in de strijd tegen armoede. Deze mensen waren echte doorzetters. Deze stijl ziet men in Vlaanderen nu terug in de wielrenners die Vlaanderen weten te winnen. Stuk voor stuk moeten deze winnaars ontzettend afzien en geen enkel jaar wordt een overwinning gemakkelijk behaald. Daarom worden winnaars in de Ronde ook wel Flandriens genoemd.

Drama en heroïek

Er zijn talloze bekende verhalen waarin niet alleen de uiteindelijke winnaar tot held wordt gebombardeerd, maar ook vaak renners in de achterhoede. Het is onmogelijk hier deze verhalen op te nemen, maar toch is er een korte opsomming van dit soort verhalen opgenomen:

  • In 1985 haalden vanwege het slechte weer (storm en heel veel regen) slechts 24 renners (van de 173) de finish;
  • In 1987 reed een auto van de officials over het achterwiel van Jesper Skibby. Skibby zelf werd gelukkig niet geraakt. De race official reed door richting de finish. Hier werd hij door toeschouwers bekogeld met modder en stenen;
  • Uitspraak van Tom Boonen nadat hij gewonnen had: "Winnaars klagen nooit. Maar ik zou willen dat jullie konden voelen wat ik nu voel. Alsof er een paar schroeven in mijn rug zijn gestoken en mijn spieren zijn gevuld met een bak zout.";

Voor een nog mooier, uitgebreider artikelen met alle heuvels, kasseistroken en feiten uit het verleden, kijk hier naar een speciale uitgave van de Standaard.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links