Trainen: Spinning

Spinning wordt steeds meer bekend in sport-land. Ook de fiets/wieler-liefhebber heeft het spinnen ontdekt om in de winter te ontsnappen aan het gure winter/herfst weer. Wat is spinnen eigenlijk en is het een goede manier om de winter met een goede conditie door te komen ?

Wat is Spinning ?

Spinning is staand of zittend fietsen op een speciale stationaire fiets, waarbij muziek gebruikt wordt onder leiding van een spinninginstructeur. Vaak gebeurd dit in een fitnesscentrum of sportschool, maar spinning kan ook thuis beoefend worden. Vereiste is natuurlijk de spinning fiets. Het fietsen op een gewone racefiets die op zogenaamde rollen is geplaatst valt niet onder spinning. Het grote verschil is het vliegwiel waarmee een spinningbike is uitgerust.

Het fietsen op een spinningfiets

Tijdens het Spinning past de sporter zelf de weerstand van de fiets aan. Dit gebeurd middels een schroef die als het ware een rem tegen het vliegwiel aandrukt. Afhankelijk van het tempo van de muziek en de soort oefening wordt er met meer of minder weerstand gefietst. De oefeningen bestaan uit onder andere een (staande of zittende) vlakke weg, een (staande of zittende) heuvel en sprints (of combinaties daarvan). Omdat er veel verschillende ritmes in een spinningles gebruikt worden en door de diverse zittende en staande technieken ontstaat een positief trainingseffect op hart, longen en beenspieren. De weerstand kan per individu verschillend afgesteld worden, hij of zij bepaald zelf de zwaarte van de training, eventueel met gebruik van een hartslagmeter. In 1992 werd Spinning met succes gelanceerd in fitnesscentra in de Verenigde Staten. Momenteel wordt het spinningconcept gebruikt in sportscholen in meer dan 80 landen.

Werkt Spinning en bij wie ?

Spinning heeft zeker z’n effect op de conditie van de sporter. Of dit nu een toerfietser of een professional is. Spinning in een sportschool heeft als positief effect dat je wordt meegesleept door het enthousiasme van de instructeur en je medesporters. Training op de rollen wordt toch vaker als saai ervaren, waardoor het moeilijker is de discipline op te brengen. Zeker gedurende de lange winterperiode. Daarom is Spinning een uitstekende manier om als fietser de winter door te komen. Dit is echter niet voor iedereen de ideale methode. Trainen op muziek moet je namelijk liggen en er zijn mensen die er absoluut geen plezier aan beleven.
Ook is Spinning niet echt aan te bevelen bij hartpatiënten. Het is namelijk zeer intensief. Een uurtje Spinning levert vaak evenveel lichaamsverbranding op dan twee uur buiten fietsen. Ook is het vochtverlies tijdens spinnen enorm hoog, waardoor regelmatig drinken een vereiste is. De kans bestaat dat de lichaamstemperatuur tijdens het Spinning oploopt. Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat Spinning gevaarlijk is, of dat Spinning slecht is. Wel is het belangrijk dat mensen goed naar hun eigen lichaam luisteren tijdens en na de Spinning.

Maar het is toch winter ?

Het zojuist besproken gevaar m.b.t. te hoge hartslag en dergelijke hoort eigenlijk helemaal niet thuis bij een wintertraining. Een wintertraining wordt gekenmerkt door het feit dat er gewerkt wordt aan iemands basisconditie. Daarbij behoort de gemiddelde hartslag relatief laag te zijn en zeker niet boven de 80% tot 85% van iemands maximum uit te komen. Kom je daar toch boven, dan heeft een dergelijke spinningtraining eigenlijk geen doel. Dit is wel het gevaar van een spinningles, want muziek en spinningsinstructeur neigen ernaar dat je je laat opzwepen en dus te hoog in de hartslag terecht komt. Mocht je als enthousiast wielrenner met een goede conditie in een spinningles met allemaal niet-fanatieke sporters zitten, dan ziet het ook vreemd uit als zij allemaal bezweet en kapot zitten te gaan terwijl jezelf lekker op 65% zit te fietsen met twee vingers in de spreekwoordelijke neus.

Conclusie

Zeker, Spinning is een leuke manier om de winter door te komen. Enige zelfdiscipline is hierbij wel op z'n plaats. Anders heb je begin maart een bere-conditie, maar stomp je halverwege het seizoen helemaal af. Ook is Spinning niet voor iedereen geschikt en zou een medische keuring vooraf (zeker voor niet-fietsers, die al jaren niet meer boven hun 85% zone uit zijn gekomen) op z'n plaats zijn.

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links