Training: Core Stability

Steeds meer horen we van profwielrenners dat ze aan core stability training doen. Wauw, dat klinkt gaaf. Maar wat is het nu eigenlijk en wat heb je er aan? Dit artikel gaat daar dieper op in.

Core Stability

Voordat we verder ingaan op wat core stability training is, zullen we eerst het begrip uitleggen. Core is het Engelse woord voor romp. Het gaat dus bij core stability training over een training die iets met je romp doet. Core stability heeft te maken met de belastbaarheid en het herstelvermogen van je lichaam. Veel bewegingen die het lichaam maakt vinden hun oorsprong in de romp. Immers alle ledematen zitten vast aan de romp. Door deze romp in goede conditie te hebben, kunnen de andere ledematen hier veel meer van verlangen. De duur van de inspanningen die je tijdens het sporten (wielrennen) doet, kan hierdoor ook vergroot worden.

Waarom?

Veel sporters, en wielrenners zijn daar een uitstekend voorbeeld van, trainen erg eenzijdig. Bij wielrenners worden hoofdzakelijk de beenspieren getraind. Gedurende het jaar kunnen dan rug-, schouder- of nekklachten optreden. Vaak wordt dan gezocht naar de juiste positie op de fiets, terwijl dat de oorzaak van het probleem helemaal niet is. De oorzaak van het probleem is dat de wielrenners hun beenspieren geweldig goed getraind hebben, maar de rest van het lichaam niet of veel minder.

Wielrenners?

Denk bij core stability oefeningen niet aan een eindresultaat met six-packs en veel grote spiergroepen. Na het doen van core stability training zul je ook niet opeens een supersprinter worden, of superklimmer of wat dan ook. Core stability heeft te maken met het kunnen verhogen van de belastbaarheid in andere trainingen. Door het uitvoeren van core stability trainingen heb je dus de mogelijk om andere trainingen zwaarder of langer te doen. Daarnaast vergroot je het herstelvermogen, waardoor je na andere trainingen/wedstrijden sneller herstelt.

Oefeningen

Core stability trainingen zijn vooral buik- en rugoefeningen. Oefeningen die je kunt doen zijn vooral oefeningen die ook bij Pilates gedaan worden, waarbij middenrif en onderrug getraind worden. Enkele voorbeelden van oefeningen die bij ten behoeve van core stability zou kunnen doen:

Natuurlijk kun je ook de lokale sportschool raadplegen, al dan niet in een pilates klasje.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links