Tijdrijden, het blijft moeilijk

In een eerder artikel schreven we over de belangrijkste zaken voor het rijden van een goede tijdrit. Belangrijke aspecten zijn bijvoorbeeld goede parcourskennis, een goede indeling/opbouw van de rit, het juiste materiaal en op het juiste moment eten en drinken.

Weergoden

Toch is daar zeker niet alles mee gezegd. Veel tijdritten zijn al beslist door de weergoden. Als het eerste deel van het startveld in wezenlijk andere omstandigheden (wind/regen) moet rijden dan de rest, dan is de uitslag voor een deel hierdoor bepaald. Rij je bijvoorbeeld op een nat wegdek, terwijl een aantal collega's op een droog wegdek hebben gereden, dan is de competitie al niet meer eerlijk. Hetzelfde kan gezegd worden van veranderende wind.

Aanleg

Een daarnaast veel bepalende (zo niet alles bepalende factor) is een stukje aanleg. Iemand die geen aanleg heeft voor tijdrijden zal ook nooit een goede tijdrijder worden. Daar kun je vervolgens het meest geweldige en geavanceerde materiaal tegen aan gooien, er zal nooit een winnende tijd uitkomen. Kijk bijvoorbeeld naar wielrenners als Jan Ullrich, Lance Armstrong, Miguel Indurain. Deze renners blinken gigantisch uit in het tijdrijden. Daarmee legden zij vaak de basis voor hun overwinningen in het grote rondewerk. Kijken we naar bijvoorbeeld Andy Schleck, dan blinkt hij zeker niet uit in het tijdrijden. Hij zal er, na het overstappen naar het team van Johan Bruyneel, afgelopen winter zeker op getraind hebben, maar een geweldige tijd zal het ook in 2012 niet worden. Een eerste voorbode hebben we al gezien. In de proloog van Parijs-Nice over een afstand van 9,4 km heeft Andy Schleck één minuut en één seconde meer nodig dan de winnaar. En dan hebben we het over een proloog van nog geen 10 km. In de grote rondes zijn tijdritten vaak 50 km lang.

Besluit

Hiermee is zeker niet gezegd dat je geen grote ronde kunt winnen als je geen aanleg hebt voor het tijdrijden. Hetzelfde geldt voor een tijdrit die je in andere weersomstandigheden hebt moeten afleggen dan een deel van je concurrenten. Wel legt dit een grote druk op de rest van het koersverloop, waar je dus de eerder verloren (of nog te verliezen) tijd moet goedmaken. Dit kan zijn in etappes bergop of op een andere manier, maar dit tekort zal goedgemaakt moeten worden. Dat het mogelijk is, is in het verleden ook al aangetoond. Marco Pantani won immers de Tour de France van Jan Ullrich, door in erbarmelijke weersomstandigheden op de Galibier minuten te winnen op Jan Ullrich, die in de tijdrit duidelijk de sterkere was. Na zijn dood kreeg Marco Pantani een monument op dezelfde Galibier.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links