Trainen: Hardlopen in de winter, goed voor wielrenners?

Er zijn verschillende manier om als wielrenner de winter door te komen:
  • Stug doorfietsen op de weg, met gladheid, natheid en kou als gevolg
  • Overstappen op de MTB waar vooral de gladheid een kleiner probleem vormt. Ook van de natheid en kou heb je een stuk minder last.
  • Spinnen (zie ook: Trainen: Spinning) of op een andere manier binnen fietsen (rollen, tacx)
Verder zijn er mensen die in de winter het fietsen op een lager pitje zetten om daarnaast te gaan hardlopen. Maar is dat wel goed voor een wielrenner?

Conditie blijft op pijl

Bij hardlopen blijft je algemene conditie goed op pijl. De gemiddelde hartslag bij hardlopen is hoger dan de gemiddelde hartslag bij wielrennen. Bij hardlopen is het zelfs heel goed mogelijk om de hartslag vrij constant te houden. Iets wat bij wielrennen, alleen of in een groep en zeker in een heuvelachtig gebied, moeilijk te realiseren is.

Eenzijdig sporten

Wielrennen is geen belastende sport voor gewrichten. Daarom krijg je bij wielrennen (onder normale omstandigheden) ook niet snel blessures. Dit heeft als nadeel dat bepaalde pezen en spiergroepen bij wielrennen totaal niet getraind worden en als gevolg hiervan flink verzwakken. Ga je dan toch een keer een andere sport doen, dan is het risico op blessures onevenredig hoger. Professionele wielrenners trainen in de winter vaak de rest van hun lichaam, dat heet dan core stability. Hierdoor is het lichaam in het wielerseizoen toch iets sterker (stabieler), waardoor andere klachten wegblijven. Hardlopen is niet meteen een core stability sport/training, maar bij hardlopen worden wel duidelijk andere spiergroepen en delen van je lichaam gebruikt, waardoor je algehele 'fitheid' zal toenemen. Let wel op als je begint met hardlopen dat je dit geleidelijk doet. Een wielrenner kan qua conditie best een halve marathon lopen. Zijn loopspieren, maar vooral enkel- en kniegewrichten kunnen dit absoluut niet aan. Langzaam opbouwen van de afstand en duur bij hardlopen zijn dus erg belangrijk. Ervaren wielertrainers raden hardlopen in de winter zelfs af, tenzij je als sporter een hardloop-achtergrond hebt of het echt heel erg langzaam opbouwt. Zelf ren ik in de winter wel, maar ik begin dat al in augustus op te bouwen met afstanden van twee tot drie kilometer. In de aanloop naar de winter bouw ik dat dan verder op tot een afstand van tien kilometer.

Triatlon

De combinatie hardlopen en wielrennen is absoluut geen verkeerde. Het zijn beide duursporten, dus iemand die goed kan wielrennen kan voor wat betreft conditie ook goed hardlopen. Het beste bewijs dat beide goed samengaan is te zien in de duatlon en triatlon sport. Hierbij wordt hardlopen en wielrennen zelfs in één keer achter elkaar beoefend.

Weersomstandigheden en gevaar in het donker

Hardlopen in de winter kan onder vrijwel alle omstandigheden goed gedaan worden. Waar je met wielrennen in extreme vrieskou of flink natte omstandigheden als snel in de problemen komt is dit bij hardlopen minder het geval. Bij -10 graden Celsius gaan nog maar weinig mensen twee uurtjes fietsen, terwijl een uurtje hardlopen bij dezelfde temperatuur best goed te doen is. Hetzelfde geldt voor hardlopen tijdens een regenbui en hardlopen in het donker. Veel wielrenners trainen door de week in de avonduren. In de winter betekent dit automatisch trainen in het donker. Los van het feit of dit leuk is of niet en dat er tegenwoordig steeds betere verlichtingsmogelijkheden zijn voor fietsers blijft het toch gevaarlijk. Overdag weten veel automobilisten de snelheid van wielrenners al vaak niet goed in te schatten. In het donker wordt dit alleen nog maar erger.

Toch niet gaan hardlopen

Hardlopen is bijna de ideale sport om de winter te overbruggen zou je bijna denken. Toch is dat niet helemaal waar. Voor wat betreft training kan een wielrenner in de winter het beste werken aan zijn duurvermogen. Dat betekent extensieve duurtrainingen, of veel uren op de fiets maken bij lage intensiteit. Hardlopen daarentegen doe je één a twee uurtjes. Daarbij is het bijna niet mogelijk om te hardlopen bij een lage intensiteit. Hierdoor loop je als sporter juist in de winter korte trainingen bij hoge intensiteit. Hier heb je op dat moment niet heel veel last van, maar wanneer je juist wel die extensieve trainingen gedaan zou hebben, zou je juist in de zomer meer basisinhoud hebben.

Conclusie

Hardlopen is een prima alternatief voor de donkere wintermaanden. Hierdoor blijft je conditie op pijl en werk je een beetje aan je algemene fitheid. Waak er echter voor om niet teveel te gaan hardlopen of alleen maar te hardlopen. Probeer desnoods door de week één of twee keer te hardlopen om vervolgens in het weekend als het weer het toelaat een langere extensieve duurtraining af te werken op de fiets. Als je wilt gaan hardlopen, zorg er dan voor dat je dit langzaam opbouwt door met een korte afstand te beginnen en deze afstand steeds iets verder uit te breiden. Dit omdat je gewrichten de belasting niet gewend zijn en hier langzaam aan moeten wennen.

Reacties   

0 #1 Wim van Brink 06-01-2016 16:40
Hardlopen in de winter kan heel goed voor een fietser maar je moet o zo voorzichtig bij het op- en uitbouwen van je training. Neem daar echt de tijd voor. Is mij tot mijn 66ste prima afgegaan en liep op die leeftijd de 10 EM in 1.13.34. Wel is de blessuregevoeli gheid bij hardlopen zeer groot, zeker als je ouder bent. De spieren gastrocmenius, en soleus (kuitspieren) en achillespees worden zeer zwaar belast en krijgen het stevig voor de kiezen. Hamstrings hetzelfde maar dan bij korte krachtige inspanningen. Laten wij het maar niet hebben over het knie- en enkelgewricht. Het tractus illiotibialessy ndroom, jumpersknie kreten die je misschien onbekend voorkomen, maar o zo vervelend als je ze hebt en je het lopen onmogelijk maakt. Toch hoeft je dit niet te weerhouden om te gaan hardlopen als je let op de signalen die je lichaam geeft. Het is bovendien goed voor je hart- longmachine en je komt nog eens buiten.
Citeer

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links