Trainen: Hartslag en Omslagpunt

Veel wielrenners fietsen met een hartslagmeter. Deze zijn verkrijgbaar van relatief goedkoop, tot de hele dure exemplaren die je thuis op je computer kunt uitlezen compleet met route en hoogtekaartjes. Dit gecombineerd met de behaalde snelheid, uitgeoefende kracht en de hierbij behorende hartslag geeft dit een prima beeld van de geleverde prestatie. Maar waar moet je nu op letten bij zo'n getallen. En wat betekend het als je hartslag een bepaalde waarde heeft. Dit artikel geeft een eerste overzicht over de hoogte van de hartslag en het voor iedereen persoonlijke omslagpunt. In toekomstige artikelen over training wordt hier dieper op in gegaan.

Maximale hartslag

Elk lichaam heeft een maximale hartslag. Deze is buiten de conditionele gesteldheid van het lichaam ook vooral flink afhankelijk van de leeftijd. De conditionele gesteldheid heeft naast getrainedheid ook te maken met zaken als vermoeidheid, verkoudheid en dergelijke. Naarmate de jaren verstrijken en de mens ouder wordt, neemt de maximale hartslag af. Een complexe manier om de maximale hartslag te bereken is de zogenaamde carvonen formule. Voor het gemak gaan we in de komende artikelen echter uit van de eenvoudige rekenregel: Maximale hartslag = 220 - leeftijd (voor mannen) en 224 - leeftijd (voor vrouwen).

Omslagpunt

Een tweede belangrijke begrip is het fenomeen omslagpunt. Dit is wat moeilijker uit te leggen, maar ik probeer het toch. Zodra je lichaam arbeid gaat verrichten vragen de spieren om zuurstof. Tegelijkertijd leveren de spieren afvalstoffen af. Om dit geheel goed door het lichaam te kunnen transporteren, gaat de hartslag omhoog. Nu is er een bepaald punt, waarbij er evenveel zuurstof aangevoerd wordt, als er afvalstoffen afgevoerd kunnen worden. Gaat je hart nog sneller pompen (je hartslag gaat dus voorbij dit punt), dan komt er weliswaar meer zuurstof in de spieren, maar de spieren maken vervolgens onevenredig veel afvalstoffen aan. Oftewel, er blijven afvalstoffen in de spieren achter, aangezien het lichaam deze niet snel genoeg kan afvoeren. Dit fenomeen heet verzuring. Het eerder genoemde punt heet het omslagpunt. Nu is dit wel leuk om in theorie te weten, maar ook in de praktijk is dit wel handig. Als je namelijk weet waar je omslagpunt ligt, is het bij een langdurige inspanning wellicht verstandig om onder dit punt te blijven. Op de lange duur hou je dat namelijk niet vol, omdat de spieren zich volhopen met afvalstoffen. Bij het beklimmen van een lange berg is dat dus handig. Ga je aan het eind van een tocht, wedstrijd of wat dan ook een sprint aan, dan hoef je hier geen rekening mee te houden. De duur is namelijk erg kort en als je compleet verzuurt de sprint wint is dat niet zo erg. Het omslagpunt wordt ook wel anaerobe drempel of verzuringspunt genoemd. Gemiddeld ligt het omslagpunt op 85% van de maximale hartslag. Goed getrainden kunnen zelfs op 90% komen en beginnende sporters zullen rond de 80% uitkomen.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links