Alleen fietsen, in een wielertour/trimclub of wedstrijden

Als fietsen je hobby, je lust en je leven is, doe je dat dan het beste in een club, rij je wedstrijden of rij je het beste alleen? Dit artikel legt de voor en nadelen uit van elke variant.

Alleen is ook maar alleen

Als je alleen rijdt ben je de enige met wie je rekening moet houden. Je neemt zelf alle beslissingen over zowel de te rijden route, de lengte van de route als het te rijden tempo. De plaatsen waar je stopt bepaal je helemaal zelf. Klinkt ideaal, maar er zijn natuurlijk ook mindere punten te noemen. Stel dat je aan het trainen bent voor een langere tocht zoals de Marmotte. De kans is dan groot dat je erg vaak gaat trainen. Alleen fietsen wordt dan op den duur erg saai, omdat er niemand is om tegenaan te kletsen (of die tegen je aan kletst). Niet dat tijdens het fietsen/wielrennen complete theekransjes ontstaan, maar bij een duursport kan af en toe wat tegen elkaar zeggen zeker geen kwaad. Al was het al alleen om de ander misschien af en toe even te motiveren op momenten dat het even wat minder gaat.

Pech onderweg

Als je alleen rijdt, moet je ook alle problemen alleen oplossen. Ben je met een aantal personen, dan maken vele handen licht werkt. Nu kun je misschien best zelf je fiets wel maken, maar soms is het gewoon handig om wat extra handjes te hebben. Al was het maar om je fiets vast te houden, terwijl jij het lekke bandje van het wiel afhaalt. Er kunnen natuurlijk ook ernstigere vormen van pech voorkomen, waarbij het toch wel handig is als er even iemand anders bij is. Deze persoon kan dan meedenken met een oplossing, misschien even een stukje terugfietsen om hulp te halen of gewoon even de rust bewaren (of de ambulance bellen indien nodig). Uit eigen ervaring kan ik melden dat ook het thuisfront dit wel gerust stelt.

Routes

Als je alleen rijdt, mag je zelf de route bepalen. Het gevaar bestaat wel dat je op een bepaald moment vervalt in het rijden van steeds dezelfde routes. In clubverband worden toch vaak andere routes gereden. Hierdoor ontstaat veel meer afwisseling, wat het fietsen toch een stuk leuker maakt. De meeste clubs hebben een rittenschema met hierop vooraf aangegeven welke ritten gereden worden. Vaak is er ook nog een routecommissie, die de te rijden en gereden routes evalueert en waar nodig aanpast, zodat er continue een aantrekkelijk aanbod aan routes is.

Conditieverbetering

Als je fiets om je conditie te verbeteren, dan zal deze verbetering in clubverband beter zijn dan wanneer je alleen fietst. Als je kijkt naar het aspect duurtraining, dan zul je in clubverband sneller een langere rit fietsen dan wanneer je alleen gaat. Dit vanwege het feit dat het in clubverband fietsen minder saai is. Ook leg je in een groep fietsers automatisch een langere afstand af in dezelfde tijd dan wanneer je alleen fietst. De reden hiervoor is dat de snelheid van een groep hoger is dan de snelheid van een eenling. Wordt gekeken naar de intervaltraining, dan zullen intervallen die je in je eentje inbouwt in een training minder effectief zijn dan de intervallen tijdens een groepstraining. Wanneer iemand demarreert, en jij erachter aangaat, zal het interval misschien langer en sneller gereden worden dan wanneer je dit zelf alleen inplant. Ook komt het interval misschien niet voor jou op een handig moment, waardoor je onverwacht een interval moet plaatsen. Ook is het bij het fietsen in een groep makkelijker om even rust te nemen indien dat nodig is. Zeker als je een langere afstand rijd dan je gewend bent, of een hoger tempo aanhoud dat je eigenlijk aankan, is het wel eens handig om niet alleen te rijden, maar je in de groep te kunnen verstoppen. Immers, als je 'in de groep zit' vang je minder wind, waardoor het fietsen minder energie kost.

Wedstrijden

Wanneer je wedstrijden gaat rijden, dan spelen een aantal van bovenstaand genoemde punten geen rol meer. Tijdens de gemiddelde wedstrijden waar je zonder echte licentie aan mee kunt doen (dit zijn de betere 'rondjes om de kerk') speelt de route geen rol. Meestal zijn dit een bepaald aantal rondjes op een uitgezet parcours met een lengte van slechts enkele kilometers. Dit laatste is natuurlijk gedaan om deze 'rondjes om de kerk' voor het publiek interessant te maken. Hulp bij pech onderweg kun je ook vergeten. Ten eerste is die pech natuurlijk overbodig. Als je bijvoorbeeld een lekke band krijgt kun je de wedstrijd beter gewoon vergeten. De achterstand die je oploopt is immers dusdanig dat je nooit meer 'terugkomt'. Ook zal er niemand zo gek zijn om tijdens dit soort wedstrijden te stoppen om jou te helpen. Thuiskomen na pech is ook niet zo belangrijk, omdat de route bestaat uit een omloop van slechts enkele kilometers. Conditieverbetering werkt tijdens wedstrijden natuurlijk wel heel erg goed. Intervallen zoals die in een wedstrijd als gevolg van demarrages geplaatst worden zijn natuurlijk zeer intensief. In wedstrijden komen deze ook nog veelvuldig voor, waardoor je kunt intervallen zo veel en zo intensief als je maar kunt. Of dit de slimste manier is om een wedstrijd te rijden (om te willen winnen) is natuurlijk een heel andere vraag. Eerste vereiste bij een wedstrijd is wel dat je over een zekere basisconditie beschikt, anders wordt je er bij de eerste de beste versnelling (of beklimming) meteen vanaf gereden.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links