Trainen, wat is dat eigenlijk

Wielrennen behoort tot de categorie duursporten. Volgens Wikipedia betekent dit:
‘Duursport is een verzamelbegrip voor langdurig achtereen sporten. Daarmee wordt bedoeld langer dan, en aan één stuk, een half tot enkele uren sporten.’
Dit betekend dat het goed presteren tijdens de sport te maken heeft met een goed uithoudingsvermogen. Dit gaat gepaard met het kunnen opnemen van veel zuurstof in het bloed.

Wat is trainen

Om te kijken hoe je moet trainen is het belangrijk om eerst eens stil te staan bij wat trainen nu eigenlijk is. Trainen is niet meer of minder dan je lichaam een beetje pijn doen. Ons lichaam heeft de eigenschap zichzelf te herstellen (spierpijn). Dit herstel duurt een paar dagen, waarna het lichaam herstelt tot boven het oude niveau. Dit noemt men ook wel supercompensatie. De conditie is dan iets verbeterd. Door dit in een regelmatige cyclus te herhalen kan conditieverbetering optreden. Wordt gedurende langere tijd niet meer gesport, dan zal deze conditie ook weer dalen tot onder het oude peil.

Hoe vaak moet je trainen

Mensen die wel eens een sport (of activiteit) hebben gedaan die ze niet al te vaak doen, en daar spierpijn aan over gehouden hebben zullen kunnen beamen dat spierpijn niet direct na het sporten optreedt. Vaak is dit de tweede dag na het sporten het ergst. Het lichaam is dan bezig met het herstellen van de ‘opgetreden schade’. De derde dag verdwijnt de pijn en voel je je vaak ook wat frisser en fitter. Als je vervolgens weer een dag of drie zou wachten, dan zakt de conditie ongemerkt weer terug. Daarom is het vooral bij duursporten aan te bevelen minimaal twee keer per week te sporten. Dan blijft je namelijk het kortst bij die drie dagen zitten. Dag nul is dan de sportdag, dag één het eerste herstel. Dag twee het tweede herstel en op dag drie is je herstel afgerond en kun je opnieuw sporten. Daarbij hoef je natuurlijk niet elke keer flink zwaar te trainen. Ook een training om de spieren even aan te spannen, te prikkelen, kan genoeg zijn om de conditie minimaal intact te houden. Wat je met fietsen vaak zie, is dat mensen die de fiets ook voor woon-werk verkeer gebruiker vaak een hele goede conditie of in elk geval uithoudingsvermogen hebben. Deze mensen hoeven niet perse het hardste te fietsen, maar ze zullen niet halverwege een langere tocht stilvallen met bijvoorbeeld kramp of een hongerklop. Dit is dan ook meteen de belangrijkste regel die te maken heeft met training om beter te gaan fietsen. Goed fietsen heeft alles te maken met het maken van veel kilometers. Onder welke omstandigheden je deze kilometers aflegt, bij welke snelheid, op wat voor een fiets en dergelijke is allemaal van ondergeschikt belang.

Trainingsartikelen op deze site

In deze categorie van artikelen zullen we in de toekomst ingaan op hoe je, voor welk doel, het beste kunt trainen. Daarbij zal het begrip trainen natuurlijk wat verder uitgediept worden, en worden ook de verschillende soorten training zoals bijvoorbeeld duurtraining, krachttraining, intervaltraining en dergelijke aan bod komen. De boven uitgelegde basisgedachte van training, waarbij het lichaam geprikkeld wordt en vervolgens kans krijgt om weer te herstellen blijft echter de basisgedachte.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links