Trainen: Krachttraining

Iedere wielerliefhebber en wielrenner moet regelmatig trainen. Maar trainen is niet gewoon met het blik op oneindig kilometers wegtrappen. Dat dacht men vroeger misschien, maar tegenwoordig weet men wel beter. Men moet variatie in de training aanbrengen, om het lichaam beter te maken in alle facetten van het wielrennen en dit op een gebalanceerde manier. Daarom zijn er verschillende soorten training ontwikkeld. Dit artikel is een eerste in een drieluik, waarin de drie belangrijkste trainingsoorten worden toegelicht. Dit artikel gaat over krachttraining. De komende twee artikelen zullen gaan over duurtraining en intervaltraining.

Trainen: Hartslag en Omslagpunt

Veel wielrenners fietsen met een hartslagmeter. Deze zijn verkrijgbaar van relatief goedkoop, tot de hele dure exemplaren die je thuis op je computer kunt uitlezen compleet met route en hoogtekaartjes. Dit gecombineerd met de behaalde snelheid, uitgeoefende kracht en de hierbij behorende hartslag geeft dit een prima beeld van de geleverde prestatie. Maar waar moet je nu op letten bij zo'n getallen. En wat betekend het als je hartslag een bepaalde waarde heeft. Dit artikel geeft een eerste overzicht over de hoogte van de hartslag en het voor iedereen persoonlijke omslagpunt. In toekomstige artikelen over training wordt hier dieper op in gegaan.

Zoeken

Sponsored Links