Welke sportvoeding is er allemaal en wat is goed ?

Een van de problemen die je als fietser/wielrenner tegenkomt is het simpele feit dat sporten energie kost.Veel sporters gebruiken dit om bijvoorbeeld af te vallen, maar ook dan loop je tegen het probleem aan dat het uitoefenen van een duursport alleen succesvol kan gaan als je gedurende het uitoefenen van deze sport toch regelmatig je energie niveau aanvult.

 

Hiervoor zijn verschillende soorten producten op de markt, van verschillende producenten. Zonder hier een uitgebreide discussie te willen opstarten, durf ik te beweren dat deze producten onderling niet veel van elkaar verschillen. Welk product je beter vind heeft meer te maken met persoonlijke smaak en voorkeur dan van de kwaliteit van een product.

 

Immers, een product dat wellicht iets minder energie biedt, maar wat je wel erg lekker vindt kan beter werken dan het ultieme product waarvan de smaak je niet echt aanstaat.

Daarbij komt nog kijken dat tijden het uitoefenen van je duursport, in ons geval fietsen, je maag niet altijd helemaal optimaal functioneerd, en de mogelijkheid van je maag om het aangebodene voedsel te verteren misschien nog wel de belangrijkste factor is. Als we kijken naar Wat er op de markt is, dan zien we aantal soorten producten.

Sportdrank

Het begint natuurlijk bij sportdrank. Deze kun je kant en klaar kopen, maar ook zelf klaarmaken, waarbij het gekochte poeder wordt vermengt in een bidon gevuld met water. De werking van sportdrank is erop gebaseerd om je lichaam, naast het aanvullen van vocht, te voorzien van suikers. Deze suikers worden snel omgezet in bruikbare energie. Nadeel is dat de toe te brengen hoeveelheid suiker relatief gering is. Alleen op deze suikers van dus niet te fietsen, waardoor sportdrank dan ook afgewisseld moet worden met andere vormen van voeding. Tenminste bij het uitvoeren van duursporten. Zonder een exacte definitie van een duursport te willen geven geldt bij fietsen veelal dat bij een tocht van langer dan 2 uur toch wel aanvullende voeding noodzakelijk is.

Energierepen

Verschillende producten bieden energierepen aan die een gigantische hoeveelheid energie opleveren. Vooral bij een langdurige sportinspanning zijn deze repen een geweldig middel. Ze zijn compact om mee te nemen. Meestal vrij handig verpakt en het rendement is heel erg groot. Nadelen van energierepen zijn onder andere dat ze op den duur (zeker als het vrij warm is) moeilijk te verteren zijn voor een toch al vermoeide maag. Vaak is het handig om een reep niet in één keer op te eten, maar dit uit te strijken over een wat langere periode (of bijvoorbeeld in twee keer met een tussenperiode van een kwartier)Daarnaast is het vermogen om een energiereep naar binnen te werken voor een groot deel afhankelijk van de smaak van de reep. Enig experimenteren om een reep in de juiste smaak te krijgen is dus toch wel noodzakelijk. Vaak is de prijs van deze repen best stevig, maar een hobby mag wel wat geldt kosten. Toch ?

Mueslierepen

Een andere vorm van reep, die ook makkelijk mee te nemen is, is de bekende muesli-reep. Of deze via een speciale sportvoedingsproducent of bij de reguliere supermarkt gekocht wordt maakt niet zo heel veel uit. Smaak en prijs bepalen hier weer de keuze. De hoeveelheid energie die een mueslireep oplevert is niet zo heel erg hoog, maar het is wel een licht verteerbaar product, waardoor dit bijvoorbeeld als afwisseling met een energiereep gebruikt kan worden. De prijs van muesli-repen is doorgaans vrij beperkt.

Gel's

Producenten van sportvoedingsproducten bieden vaak zogenaamde gel's aan, waarin glucose opgelost wordt. Dit zijn snelle suikers, die heel snel door het lichaam opgenomen kunnen worden. Hiermee kan dus bijvoorbeeld een plotselinge hongerklop bestreden worden. Nadeel van een sportgel is het feit dat er zoveel suiker in zit. Vaak wordt er toch een beetje geknoeid, en dan wordt je fiets, kleding en dergelijk al vlug een plakkerige boel. Daarnaast is de hoeveelheid suiker zo gigantisch dat het aan te bevelen is na het nuttigen van een gel onmiddellijk een flinke hoeveelheid water te drinken. Anders bestaat de kans dat je maag het niet meer accepteerd, maar ook dat het glazuur van je tanden losspringt. Smaakt en prijs bepaald wederom welke gel je voorkeur geniet en of je natuurlijk überhaubt een gel wil gebruiken.

Bananen

Wellicht de oudste vorm van sportvoeding in het geval van fietsen is de bekende banaan. Voordeel van een banaan is dat deze goed mee te nemen is (zolang je maar niet valt), maar nog veel belangrijker is dat deze redelijk makkelijk te verteren is.De hoeveelheid energie die met een banaan wordt toegedient is niet maximaal, maar vanwege de makkelijke verteerbaarheid is het rendement vrij groot. Het werken met alleen bananen wordt wat moeilijker naarmate je er meer van eet. Na 3 tot 4 bananen houd je maag het waarschijnlijk toch wel voor gezien. Afwisseling met andere producten is dus aan te raden. Een ander voordeel van bananen is dat de meeste mensen toch wel bananen lusten, en in de meeste supermarkten en groentewinkels in heel Europa verse bananen verkrijgbaar zijn.

Gevulde koeken en dergelijke

Naast bovengenoemde sportvoedingsproducten (met uitzondering van de banaan natuurlijk) zijn er nog tal van producten die goed als sportvoeding kunnen dienen. Voedingsspecialisten zullen benadrukken dat de hoeveelheid toegediende energie van de speciale sportvoedingsproducten optimaal uitgebalanceerd is, maar de persoonlijke factor is minstens zo belangrijk. Als jij het bijvoorbeeld heerlijk vind om gevulde koeken te eten, dan neem je gewoon een gevulde koek mee (makkelijk verkrijgbaar, vaak per stuk verpakt). De hoeveelheid toegediende energie is weliswaar niet helemaal optimaal, maar het feit dat jij dit zo lekker vindt zorgt er wel voor dat je deze koek makkelijk verteerd. Belangrijkste criteria bij het meenemen van 'huis-tuin-en-keuken' producten zijn: Is het product makkelijk mee te nemen (geeft het geen troep, plakkerigheid, overdaad aan kruimels etc) Krijg ik dit product nog wel weggewerkt bij bepaalde weersomstandigheden na x uren sporten ? In een volgend artikel zal nader stilgestaan worden bij wat een ideale mix is van producten bij het langdurig sporten en om de hoeveel tijd er iets gegeten moet worden. Dit is heel persoonlijk, maar er zal geprobeerd worden een aantal tips te geven waar op gelet kan worden.

Merken

Enkele bekende merken van sportvoeding zijn:

Maxim
Multipower
Born
Powerbar

Voeding buiten het fietsen

Naast voeding die je op de fiets kunt nuttigen is er natuurlijk ook nog voeding die de fietsprestaties bevorderd die je voorafgaand aan het fietsen kunt nuttigen. Recentelijk is uit onderzoek gebleken dat het drinken van rode bietensap de sportprestaties op een legale manier kan bevorderen. Meer daarover lees je hier.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Zoeken

Sponsored Links